PRAHA-ČR: Národní galerie Praha zahájila 20. října ve Valdštejnské jízdárně výstavu jednoho z nejvýznamnějších českých barokních umělců – Petra Brandla, geniálního malíře, ale také věčného dlužníka, nevěrného manžela, marnotratníka, velkého gurmána a … vězně. Výstava čítající 64 převážně velkoformátových autorových maleb poprvé představí také díla nově objevená, či dosud nevystavená jako jsou Křest Kristův, Vize sv. Anny nebo Vlastní podobizna zvaná Vídeňská, ale především provede návštěvníky bohatým životním příběhem Petra Brandla.
Výstava prezentuje nové poznatky o Brandlově tvorbě, které jsou výsledkem dlouhodbé badatelské činnosti a navazuje na předchozí projekty Národní galerie Praha i kurátorky výstavy Andrey Steckerové. Celý koncept je nově postaven na vyprávění dvou prolínajících se příběhů: příběhu výjimečné umělecké tvorby a neméně výjimečného života, k němuž máme dochováno nebývalé množství archivních dokladů. Ty vykreslují Brandla jako člověka odmítajícího společenské a profesní konvence i jako umělce, pro něhož tvůrčí a osobní svoboda stála na prvním místě.
Na výstavě je ke shlédnutí široký rozsah Brandlovy tvorby. Návštěníci mohou spatřit monumentální, několikametrová oltářní plátna, na nichž se odehrávají dramatické děje ze života světic a světců, ale také umělcovy portréty, a to včetně podobizny jedné z nejvíce kontroverzních osobností barokní kultury – hraběte Františka Antonína Šporka. Málo známou malířskou polohou jsou pak Brandlovy žánrové malby, které zachycují svět podvodných mastičkářek a felčarů, kuřáků i prostitutek. Jednu z dominant výstavy tvoří Brandlovo největší plátno Historie Josefa Egyptského. Toto dílo, zapůjčené ze zámku v Jindřichově Hradci, prošlo před výstavou náročným restaurováním spolu s dalšími dvaceti díly, a to včetně oltářních maleb. Komplexní restaurování děl trvalo téměř dva roky a podílel se na něm tým restaurátorů Národní galerie Praha. Restaurování obrazu Historie Josefa Egyptského také částečně finančně podpořil Národní památkový ústav.
Samostatnou sekci výstavy tvoří obrazy, na nichž Brandl ostentativně předvádí svou originální, naprosto nekonvenční a na svou dobu moderní malířskou techniku. Brandlovo haptické až sochařské vnímání malby jeho dílu vtisklo jedinečný autorský rukopis. Na výstavě je také zastoupeno dílo Brandlova spolupracovníka a blízkého přítele, slavného sochaře Matyáše Bernarda Brauna, jehož fenomenální tvorba je spojena například se sochařkou výzdobou areálu zámku a hospitalu v Kuksu.
Výstava dále připomíná dílo Brandlova oficiálního učitele Kristiána Schrödera, tvorbu Brandlova slavného předchůdce, malíře Karla Škréty i malby jeho současníků a následovníků (Jan Kupecký, Michael Václav Halbax, Filip Kristián Bentum). Vyjímečnost Brandlovy tvorby a jeho života podtrhuje inovativní instalace architekta Romana Brychty.
Výstavou návštěvníky provede kreativně zpracovaný audioprůvodce (Autor: René Levínský, Režie: Johana Ožvold), dětské diváky provedou výstavou hravé a edukativní videoanimace o životě a díle Petra Brandla (Autor: Tomáš Zach, namluvil: Kryštof Hádek) nebo dva videodokumenty, které zpracovávají časosběrný materiál z průběhu procesu restaurování největšího Brandlova díla Historie Josefa Egyptského (Režie: Jan Strejcovský). Výstavu doprovodí také obsáhlý výkladový katalog a publikace pro děti a mládež z tradiční edice Národní galerie Praha Obrazy do kapsy. K výstavnímu projektu je naplánován bohatý doprovodný program v podobě tematicky zaměřených komentovaných prohlídek.
Další informace k životu a dílu Petra Brandla lze nalézt v online databázi: www.petrbrandl.eu.
Zápůjčky děl na výstavu laskavě poskytli:
Arcibiskupství pražské
Benediktinské arciopatství v Břevnově sv. Vojtěcha a sv. Markéty
Biskupství českobudějovické
Biskupství královéhradecké
Biskupství litoměřické
Cisterciácké opatství Vyšší Brod
Kanonie premonstrátů v Nové Říši
Klášter kapucínů Praha-Hradčany
Kolowratská obrazárna v Rychnově nad Kněžnou
Královská kanonie premonstrátů na Strahově
Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu
Muzeum Jindřichohradecka
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Muzeum a galerie v Prostějově
Národní muzeum
Národní památkový ústav
generální ředitelství
Územní odborné pracoviště v Liberci
Územní památková správa na Sychrově
Územní památková správa v Českých Budějovicích
Územní památková správa v Praze
Oblastní galerie v Liberci
Parafia rzymskokatolicka p.w. św. Jana Chrzciciela w Żabowie
Parafia pw. Świętej Rodziny w Chełmsku Śląskim – Diecezja Legnicka
Plzeňská diecéze – Římskokatolická farnost Manětín
Rytířský řád Křižovníků s červenou hvězdou
Římskokatolická farnost – arciděkanství Jičín
Římskokatolická farnost Blatná
Římskokatolická farnost Kutná Hora-Sedlec
Římskokatolická farnost Mníšek pod Brdy
Římskokatolická farnost u kostela Nanebevzetí Panny Marie Příbram – Svatá Hora
Soukromí majitelé děl
Správa Pražského hradu
Vlastivědné muzeum Olomouc
Petr Brandl: Příběh bohéma
Valdštejnská jízdárna, 20/10/2023 – 11/2/2024
Kurátorka: Andrea Steckerová
Architekti výstavy: Roman Brychta, Markéta Mráčková, Barbora Šímová
Grafici výstavy: Kristina Ambrozová, Štěpán Malovec
Národní galerie Praha děkuje Senátu České republiky za velkorysé zapůjčení prostor Valdštejnské jízdárny pro realizaci výstavy a Národnímu památkovému ústavu za poskytnutí dotace na restaurátorské činnosti.
Podrobnosti najdete na webu ngprague.cz
Otevírací doba
úterý–neděle 10–18 h
každá první středa v měsíci 10–20 h
Info:
info@ngprague.cz
www.ngprague.cz
Sledujte nás
Národní galerie Praha
Národní galerie Praha dětem
ngprague #ngprague
__________________________________________________________________
Generální partner
Komerční banka
Za podpory
Ministerstvo kultury České republiky
Senát ČR
PRE
Collegium 1704
Generální mediální partner
Česká televize
Mediální partneři
Radio 1
Deník N
TOKIO: Loutkové představení CASLAVSKA TOKYO 1964 se japonským divákům představilo během prvního srpnového víkendu. Inscenaci, která je fiktivním přímým přenosem z letních olympijských her v roce 1964, připravil režisér Jakub Vašíček se třemi herci Divadla ALFA, třemi herci Divadla PUK a hudebníkem Danielem Čámským. Česká premiéra pod názvem Čáslavská – Tokio – 1964 proběhne v září na Mezinárodním festivalu DIVADLO Plzeň a v Divadle ALFA.
PARDBUCIE: Největší letní událostí školy je bezpochyby již 15. ročník Sportiády s podtitulem Rozhoupej loď, která vyvrcholila v pátek 2. 8. ve škole v Pardubičkách. Sportiáda je zaměřena na sportovní dovednosti plné soutěží v podobě variace Bocci, agility se psem, dračí lodě apod. Škola se aktivně zúčastní akce Sportovní park v parku Na Špici. Návštěvníci mohou finančně pomoci rozhoupat loďku v Automatických mlýnech a tím tak budovat bezpečný přístav pro žáky školy.
VARŠAVA: Ministr kultury Martin Baxa se v pátek 2. srpna na českém velvyslanectví ve Varšavě setkal s operní a divadelní režisérkou, pedagožkou Jitkou Stokalskou, která dlouhodobě žije a působí v Polsku. Za její umělecký přínos v oblasti hudebního divadla a za šíření dobrého jména české kultury v zahraničí jí udělil medaili Ministerstva kultury ČR Artis Bohemiae Amicis. Jitka Stokalská patří v Polsku k ikonám operní režie, více než 40 let působila ve Varšavské komorní opeře. Je držitelkou prestižní Ceny Jana Kiepury a ceny polského ministerstva kultury Gloria Artis.
TŘEBÍČ: V prostorách nádherně rekonstruovaného, staletími dotýkaného židovského města v Třebíči se ve dnech 31. 7. - 4. 8. konal další ročník festivalu Male Chajim.
V celém ghetu vzniklo několik malých komorních scén a na jedné z nich, poeticky nazvané Pod lípou, se opět představili prostějovští loutkáři ze spolku Starost. Přestože celý rok pilně zkoušeli nové příběhy manželů Modcheho a jeho "zgruntu hodné " a vůbec ne hádavé ženy Rézi, našli si čas, aby na tento proslulý festival přijeli s představením Když se tloukla okna, které v Třebíči pod širým nebem dosud nebylo uvedeno.
Přestože těsně před přestavením sprchlo, počasí nakonec loutkám, loutkářům a také divákům přálo a v malebném zákoutí židovského ghetta na nábřeží Jihlavky se všichni - malí i velcí - dobře bavili. Loutkáře přišel pochválit i kolega, který na stejném místě vystoupil následující den.
Patří se uvést, že spolek podporuje Statutární město Prostějov, Olomoucký kraj a Nadace ŽO Praha.
Všem patří velké poděkování .