BRNO: Divadlo Líšeň obnovilo hru Paramisa (Chytrý hloupý Rom) vytvořenou společně s romskými umělci. Kromě představení připravuje pro diváky workshop romského tance a hudby. Program uvede 19. 8. na festivalu Líšeň sobě.
Inscenace Paramisa (Chytrý hloupý Rom) vznikla v roce 2005 a byla v několika tanečních a hudebních obsazeních uváděna do roku 2015. Je společným dílem Divadla Líšeň a romských tanečníků, muzikantů a dalších tvůrců. Zahájila mnohaletou spolupráci Divadla Líšeň s romskými umělci, z níž vznikly další hry a projekty zaměřené na romskou kulturu. “K této ucelené dramaturgické linii se rádi vracíme, protože spolupráce s našimi romskými přáteli nás velmi těší a inspiruje,” říká režisérka a autorka inscenace, Pavla Dombrovská. V současné době uvádí Divadlo Líšeň Paramisu jako součást svého rozsáhlého projektu Provokující divadlo podpořeného fondy EHP, představení v rámci projektu doprovází workshopem romského tance a hudby.
Divadelní tvorba Divadla Líšeň vznikající ve spolupráci s Romy byla zařazena do mezinárodní sbírky RomArchiv, která dokumentuje romské aktivity zejména v uměleckých oborech. Divadlo Líšeň v RomArchiv
Divadlo Líšeň:
PARAMISA – CHYTRÝ HLOUPÝ ROM
Cikánsko-gádžovská polívka z líšeňského papiňáku
19. 8. v 19.00, Zahrada Orlovny, Holzova 10, Brno-Líšeň, Festival Líšeň sobě
O hře:
Scénář a režie: Pavla Dombrovská (na motivy Romských pohádek Mileny Hübschmannové)
Hudba: romská lidová hudba (upravil Milan Horváth)
Choreografie: Monika Balogová
Kostýmy: Eva Krásenská, Barbora Křístková, Šárka Jelínková
Loutky a masky: Antonín Maloň a Ignác Zima
Svérázný, energický jevištní rej vznikl ve společném tvůrčím střetu líšeňských divadelníků a romských umělců - muzikantů a tanečníků. Tradiční romský tanec a lidové melodie se na jevišti potkávají s principy českého lidového divadla.
Paramisa je o romském chlapci, jenž našel svou životní lásku a utkal se o ni s drakem. Ač jím byl roztrhán na tisíc kousků, nakonec dostal to, co chtěl. Dokonce mnohem víc. Text hry vznikl na motivy autentických, syrových a ústní tradicí uchovávaných příběhů lidových romských vypravěčů, které ve své sbírce Romské pohádky vydala naše přední romistka Milena Hübschmannová.
Slovo PARAMISA (pohádky) znamená v romském prostředí vyprávění, jež jsou určena především dospělým. Jsou metaforou spletitého a mnohdy nepředvídatelného reálného života, v němž ne každá láska končí šťastně a ne každý hrdina vítězí díky svým vlastním schopnostem. V tomto duchu se nese také inscenace divadla Líšeň.
Více o inscenaci na webu divadlolisen.cz
Festival pořádaný třináct let stejnojmenným spolkem představuje tvorbu místních umělců a souborů i hostů, sdružuje obyvatele Líšně a oživuje její krásná a významná místa. Kromě zábavy nabízí i prostor pro diskuzi o podobě a správě veřejného prostoru.
Divadlo Líšeň je spolupořadatelem Festivalu Líšeň sobě.
Vstupné na festival je dobrovolné.
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.