OLOMOUC: Osvětu a umění spojuje společnost ASEKOL, která se zabývá sběrem vysloužilého elektra. Pod hlavičkou projektu „Umění třídit“ umístila v Olomouci červený kontejner obohacený o graffiti design. Na uměleckých a zároveň funkčních instalacích zpodobnili výtvarníci a sprejeři pod vedením Nikoly Vavrouse (Khomy) daná města a jejich dominanty.
O grafický návrh a zpracování olomouckého kontejneru se postaral umělec Ivan Svárovský (Yvans). Designový kontejner stojí ve Schweizerově ulici.
„V Olomouci jsme dlouhodobě nakloněni novým projektům, byli jsme jedno z prvních měst v celé republice, kde byly před lety červené kontejnery umístěny. Věříme, že nová grafická podoba nádob pomůže zvýšit povědomí o zpětném odběru vysloužilých elektrozařízení a motivuje zejména mladou generaci k jejich třídění,“ uvedla Jana Matzenauerová, vedoucí odboru městské zeleně a odpadového hospodářství.
Kontejner pro Olomouc kombinuje dominanty města, ikonické výjevy ze sloupu Nejsvětější Trojice stylizované do jiných rolí, mezi nimiž je například i šéfkuchař jedné z olomouckých restaurací. „Chtěli jsme netradičně upozornit na potřebu třídit vysloužilé elektro a zároveň naše kontejnery ochránit před vandaly,“ vysvětluje Karel Krejsa, ředitel systému ASEKOL. „Uvědomujeme si svou přítomnost ve veřejném prostoru, která nemusí být vždy vnímána pozitivně, a proto jsme se rozhodli propojit účel s uměním, tedy zachovat dostupnost červených kontejnerů a přizpůsobit je místu, kde se nacházejí. S ohledem na zkušenosti ze zahraničí funguje street art velmi dobře i jako preventivní prvek proti vandalům, což jsme si mohli ověřit již na prototypu, který byl umístěn v Pardubicích v minulém roce.”
Za grafickým návrhem i zpracováním stojí grafik a ilustrátor Ivan Svárovský (Yvans), který historicky spolupracoval s projekty, jako je například Majáles, Fokus Fest nebo magazínem Barlife. „Jsem rád, že jsem se mohl podílet na projektu a vytvořit návrhy na objekty instalované přímo v prostředí města,“ vysvětluje Svárovský, který se postaral kromě olomouckého i o brněnský kontejner.
Po umístění kontejnerů spustí ASEKOL hlasovací soutěž o nejoblíbenější kontejner. V soutěži budou moci obyvatelé celé České republiky vyhrát pro své město finanční dar ve výši 100 000 korun, který by měl být následně použit na environmentální či CSR aktivity v dané lokalitě. Soutěž, ve které mohou vyhrát města i jednotlivci byla spuštěna 2. září 2019 na webových stránkách www.umenitridit.cz, kde se můžete o projektu dozvědět více.
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?
ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.