SEMILY: Dva póly jedněch dějin je název výstavy, která u příležitosti nedávných výročí připomíná dvě slavné osobnosti a příbuzné Pavla Tigrida a Ivana Olbrachta. Netradiční formou komiksu s nadsázkou plnou konfrontačních dialogů vycházejících však z dobových reálií představuje dvě velké osobnosti dvacátého století, jejichž osudy se vydaly zcela opačným směrem, ale jejich kořeny byly v Semilech.
Originální výtvarná část je dílem grafika Michala Boučka, texty pak Miroslava Šnaiberka. Výstava je rozčleněna do několika sektorů, od místnosti faktografické pro hodně zvídavé návštěvníky, přes čítárnu, až po hernu a kino. Zde může návštěvník zhlédnout například film z odhalení pomníku Staška a Olbrachta z roku 1960 nebo z první návštěvy Pavla Tigrida v Semilech v roce 1991. Unikátem je i zvukový záznam hlasu Ivana Olbrachta z roku 1946, který je jednou z pouze dvou nahrávek, na kterých je autentický hlas semilského rodáka zachován. Pro malé návštěvníky bude asi největším lákadla minibus, do kterého je možné se posadit a vytvořit si památeční fotografii s Olbrachtem, Staškem a Tigridem. Výstava je doplněna i zajímavými exponáty, jako jsou například stříbrné hodinky od Václava Klause Pavlu Tigridovi nebo Olbrachtova posmrtná maska.
Jak říká autor výstavy, ředitel semilského muzea Miroslav Šnaiberk: „Přiznejme si upřímně, že osobnosti typu Olbracht a Tigrid většinu dnešních mladých lidí nikterak nezajímají. Chceme-li je obeznámit s historií, musíme hledat odlehčené a komunikačně přijatelné formy. A komiks má ten dar přinášet jednoduchou formou i složitější a závažnější témata. Komiksová podoba osudových křižovatek obou osobností nemá za cíl znevažovat, ale vtahovat do jejich příběhu. Uvidíme, jak se nám to povedlo!“
Miroslav Šnaiberk
ředitel Muzea a Pojizerské galerie Semily, p. o.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.
ČESKÝ TĚŠÍN: Přijměte pozvání na akci Vivat Prochaska!, která se uskuteční v sobotu 22. června od 10 do 17 h v Historické budově v Českém Těšíně. Akce je připraveno ke 195. výročí narození Karla II. Albina Prochasky, majitele Prochaskovy tiskárny v Těšíně. V bohatém doprovodném programu si jistě najdou své malí i velcí návštěvníci. Mohou si například vyzkoušet psaní brkem a inkoustem, jak se tiskne z výšky i hloubky, výrobu mramorovaného papíru, zúčastnit se besedy se spisovatelem Tomášem Němečkem nebo výtvarné dílny a spoustu dalšího. Nebude chybět ani čerstvě pražená káva. Podrobnější program zde https://www.muzeumct.cz/aktuality/911-vivat-prochaska-22-6-2024.