OLOMOUC: Vlastivědné muzeum v Olomouci má novou jednotnou vizuální identitu, jejíž součástí je nové logo, on-line grafika, šablona pro tištěné materiály, merch muzea a grafický manuál pro implementaci. Z celkového počtu 24 zaslaných návrhů vybrala hodnotící komise vítěznou variantu, jejímž autorem je designové studio Ler.
Veřejnou soutěž na novou jednotnou vizuální identitu vyhlásilo Vlastivědné muzeum v Olomouci v říjnu loňského roku. Cílem bylo vytvořit moderní a profesionálně zpracovaný vizuální styl, který obstojí nejen v konkurenci dnešní doby. Současně bude také prezentovat Vlastivědné muzeum v Olomouci a jeho dvě pobočky, Zámek v Čechách pod Kosířem a Arboretum v Bílé Lhotě, jako svébytnou a jedinečnou instituci.
Vyhlášení veřejné soutěže podpořil i Jan Žůrek, radní pro oblast kultury a památkové péče Olomouckého kraje: „Vizuální identitu vnímám jako důležitou součást prezentace a komunikace kulturní instituce a tyto složky ji nesmí opomíjet. Vypsání soutěže jsem proto uvítal a jsem rád, že se Vlastivědnému muzeu v Olomouci podařilo soutěž dokončit v takto krátkém čase,“ doplnil.
Hodnotící komisi nejvíce zaujalo antikvové písmo
Do soutěže přišlo celkem 24 návrhů, z nichž desetičlenná hodnotící komise složená ze zástupců Vlastivědného muzea v Olomouci, Olomouckého kraje, Národního muzea v Praze a z předních odborníků v oblasti designu a výtvarného umění z řad Univerzity Palackého a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně vybrala vítěznou variantu. „Základ vizuálního stylu tvoří originální autorské antikvové písmo. S písmem se pracuje stavebnicovým způsobem. Důsledně se využívá tvůrčího principu, kdy část slova nebo některé z písmen je zrcadlově otočené. Zvolená červená barevnost připomíná barvu užívanou ve středověkých iluminovaných rukopisech. Navržený vizuální styl je svým řešením elegantní a nadčasový,“ hodnotí nový vizuální styl muzea Pavel Noga, vedoucí ateliéru Grafický design Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, který byl současně členem hodnotící komise.
Výrazný a snadno zapamatovatelný vizuál
Hlavním požadavkem bylo sjednocení veškerých vydávaných materiálů, elektronických výstupů, grafické podoby výstav, edukačních aktivit a propagačních materiálů muzea a jeho poboček tak, aby bylo na první pohled zřejmé, že je realizuje jedna instituce. „Nový vizuální styl muzea splnil má očekávání. Je výrazný a snadno zapamatovatelný. Jeho obrovskou výhodou je variabilita, v případě potřeby dovoluje nekonečně rozšiřovat škálu značek pro naše jednotlivé subjekty. Umožňuje také bezproblémovou aplikaci v tištěné i digitální verzi,“ říká ředitel Vlastivědného muzea v Olomouci Jakub Ráliš. V současné době probíhá postupná implementace jednotlivých prvků vizuální identity.
Propojení historie s autorskou typografií
Autorem vítězného návrhu je designové studio Ler digital studio. „Možnost přihlásit se do soutěže jsme s radostí využili, neboť nás na první pohled zaujaly krásné, historické budovy spojené s organizací. Chtěli jsme propojit historii s moderní autorskou typografií. Vytvořili jsme tedy brand spojením perokreseb těchto budov a autorským fontem, který dává prostor výstavám a akcím zde pořádaným vystoupit ze stínu,“ vysvětluje Adam Ryba, Account Manager designového studia Ler důvody, proč se do soutěže zapojili.
Vizuály najdete pod tímto odkazem: https://lerstudio.cz/reference/tvorba-vizualni-identity-vlastivedne-muzeum-olomouc.
Vlastivědné muzeum Olomouc má v současné době téměř dva miliony sbírkových předmětů, což ho z hlediska rozsahu sbírky řadí mezi největší muzea v České republice. Jádro muzea tvoří třicet šest podsbírek. Povahou sbírkového fondu v oblasti společenských i přírodních věd pokrývá nejen střední Moravu, ale i širší území s přesahem do zahraničí.
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.