ČR: Na koci roku 2022 vyhlásilo Ministerstvo kultury v rámci Národního plánu obnovy a iniciativy Kreativní vouchery další výzvu – Design Credits. Jde o možnost poskytnutí dotace na projekty, jejichž cílem je spolupráce kreativních profesionálů a podnikatelského sektoru. Výzva byla vyhlášena 30. prosince 2022 a její administrací ministerstvo kultury pověřilo Českou agenturu na podporu obchodu/CzechTrade.
Cílem výzvy je podpořit vzájemnou spolupráci kreativních profesionálů registrovaných v Adresáři designérů CzechTrade a podnikatelského sektoru v oblasti design inovací. Investice se uskuteční prostřednictvím systému tzv. Design Creditů na podporu produktových inovací v malých a středních podnicích. Spolupráce mezi podniky a profesionálními designéry také výrazně pomůže adaptaci na změny vyvolané krizí, způsobenou pandemií COVID-19 a na její ekonomické dopady. Cílem této výzvy je přidělit cca 50 design creditů.
Cílovou skupinou jsou malé a střední podniky, působící v různých odvětvích průmyslové nebo řemeslné výroby. Kreativními profesionálovy jsou produktový designéři, registrovaní v Adresáři designérů CzechTrade: www.designers-database.eu
Oprávněnými žadateli výzvy Design Credits jsou malé a střední podniky se sídlem nebo provozovnou na území České republiky a s prokazatelnou historií minimálně 3 měsíce před vyhlášením výzvy. Na výzvu je pro rok 2023 alokována částka 10 mil. Kč., pro následující roky 2024 a 2025 na každý rok 20 mil. Maximální výše podpory na jeden projekt je 200 tis. bez DPH.
Poskytovatelem designérských služeb může být designér se specializací v minimálně jedné kategorii produktového /průmyslového designu, registrovaný v Adresáři designérů CzechTrade, splňující podmínky pro bezplatný zápis do Adresáře designérů.
Kategorie produktového / průmyslového designu Adresáře designérů CzechTrade:
• stroje (design spojený s konstrukčními pracemi, nářadí, zemědělská technika)
• zdravotní technika (sanitární zboží)
• dopravní prostředky
• elektronika
• nábytek (interiér, městský mobiliář), interiérové doplňky
• móda (oděv, obuv, textilní tvorba, doplňky, bižuterie, šperk)
• sklo, porcelán
• ostatní (umělecká řemesla, hračky, tableware, varné nádobí, sportovní potřeby, hudební
nástroje, obaly s důrazem na konstrukci apod.)
• architektura (design interiérů i exteriérů, veletržní expozice)
Veškeré podrobnosti o výzvě a procesu podání žádosti naleznete na níže uvedeném odkazu: https://www.mkcr.cz/design-credits
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.