<p>VOLYNĚ: Právě probíhající Divadelní Piknik Volyně 2014, celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla je takříkajíc v plném proudu. Od 8. do 11. května se představilo 10 souborů se svými inscenacemi. Divácký sukces zaznamenala především představení v hudebních žánrech.</p> <p>V druhé části přehlídky ve dnech 15. ‒ 18. května 2014 bude uvedeno dalších 11 inscenací.</p> <p>Zaujalo hned první představení přehlídky, a sice Kočovného divadla Ad Hoc s inscenací opery mafia ve 3. dějstvích, jejíž libreto vytvořil člen souboru Jan Duchek. Il Congelatore – Zmrazovač, jak se opera jmenuje, čerpá ze známých árií z proslulých děl Georgese Bizeta, Leoše Janáčka, Wolfganga Amadea Mozarta, Giacoma Pucciniho, Bedřicha Smetany, Giuseppe Verdiho, Ruggera Leoncavalla, Eduarda di Capui, Ernesta de Curtise, Gioachina Rossiniho a Jacquese Offenbacha. Spolutvůrcem hudby je člen souboru Lukáš Habanec.<br />
Sotva kdo v publiku mohl mít pocit, že na jevišti neúčinkují školení pěvci a instrumentalisté. O to větší překvapení bylo při diskusi o představení. Až na výjimku jsme byli svědky nadstandardních až brilantních pěveckých a instrumentálních výkonů, založených na zálibě, nepodpořené vyšším odborným pěveckým a hudebním školením. Oceněníhodná je mimořádná invence při duchaplných přepisech velkoorchestrální hudby pro komorní kapelu a zejména nápadité texty. Stejně tak pohrávání si s napětím mezi vysokým a nízkým, mezi operní vznešeností a přímočarostí zkorumpované galérky, o níž se hraje.</p> <p> Divácký úspěch si ve Volyni užil Divadelní spolek Tyl z Rakovníka, který uvedl své nastudování muzikálu Šakalí léta, pod nímž jsou coby autoři podepsáni Petr Šabach, Ivan Hlas, Petr Jarchovský, Jan Hřebejk a Miroslav Hanuš. Inscenace v režii Aleny Mutinské je vpravdě velkým muzikálním plátnem, v němž účinkuje takřka 60 členů souboru. Jde o inscenaci v kontextu nejen amatérského divadla mimořádnou, o inscenaci se zvládnutým řemeslem ve všech složkách jevištního výrazu ‒ hudební, pěvecké, taneční, herecké, výtvarné ‒ podpořenou dobrou režijní a nezbytnou organizátorskou prací. Výstižně charakterizoval výsledek práce rakovnického souboru jeden z porotců přehlídky, když konstatoval: „Divák chce vidět muzikálovou činku každý večer nad vaší hlavou, ale nechce vidět, jak se u toho potíte. Tyl Rakovník zvedá ve své inscenaci Šakalích let činku suverénně a s přehledem. Suverénně zvládnuté řemeslo a mohutný příval energie z jeviště dává v muzikálu onomu suverénně zvládnutému řemeslu smysl.“</p> <p> První část přehlídky přinesla pestrou a zajímavou programovou skladbu činoherních inscenací. Divadelní soubor Břetislav z Břeclavi se zhostil se ctí jevištního převodu nejednoduché textové předlohy současného českého dramatika Davida Drábka Jedlíci čokolády. Pražské Divadlo Na tahu přispělo do programu originálním uvedením textu René Levínského Fyzik a jeptiška. K těmto příspěvkům ze současné dramatiky lze svým způsobem počítat i představení Rádobydivadla Klapý, které si pro svou inscenaci Všechno není košer připravilo vlastní textovou předlohu, vycházející z knihy Šoloma Alejchema Tovje vdává dcery, známou též z jiných divadelních zpracování pod názvem Šumař na střeše. Ladislav Valeš je nejen autorem dramatizace, ale také představitelem hlavní postavy. Jeho Tovje je příkladem skvostné herecké práce. Podařilo se mu vytvořit velice plastickou postavu hrdiny, zmítaného osudem, který ho staví před dilemata vzcházející ze zachovávání tradic a víry a naproti tomu z životní reality a okolností na ní doléhající. Působivý herecký projev Ladislava Valeše je vpravdě ozdobou stejně působivé inscenace.</p> <p> Příkladem současného uchopení divadelní klasiky byly inscenace čtyř divadelních souborů. Ty-já-tr/HROBESO Praha, disponující neobvykle mohutným hereckým potenciálem, uvedl Gogolova Revizora. Slovanský tyjátr Olomouc inscenoval s věkově kompaktním studentským souborem Shakespearovu hru Romeo a Julie pod názvem OEO a UIE. Divadýlko na dlani Mladá Boleslav zaujalo neobvyklým zpracováním předlohy Thornthona Wildera Dlouhý štědrý večer. Zajímavým počinem byla inscenace Charmsovy pašije Ruského kroužku při Divadle V.A.D. Kladno, který nechal nahlédnout divákům neotřelým způsobem do života a díla Daniila Charmse a osudů jeho ženy.</p> <p> Posledním představením první části Divadelního Pikniku 2014 byla inscenace aktovky Václava Havla Audience, kterou uvedl soubor OLDSTARS Praha. Soubor se pokusil o zesoučasnění hry, avšak reálie hry se jí neoblomně vzpírají. Inscenace utonula v obecnosti a byla poněkud problematickou tečkou před festivalovým poločasem.</p> <p>V první části přehlídky se hrálo ve třech prostorách – v divadelním sále Na nové, v sále místního kina a v historických prostorách budovy současné volyňské radnice. Rozmanitost hracích prostor, k nimž přibude v druhé části přehlídky i možnost hrát v místní sokolovně, umožňuje jednak potřebnou variabilitu pro optimální volbu hracích míst pro soubory, ale také hladký průběh přehlídkového dne, který nenarušují časové prodlevy, které jsou nutné pro přípravu scény a tzv. bourání po odehraném představení. Ostatně, hladký průběh byl charakteristikou, která se váže k práci organizátorů volyňské přehlídky.</p> <p> K jednotlivým soutěžním inscenacím se konaly diskuse moderované režisérem Jaromírem Hruškou. Odborné zázemí diskusí tvořili kromě J. Hrušky členové lektorského týmu ve složení scénografka Kateřina Baranowska, divadelní vědec Petr Christov, režisér Milan Schejbal a dramaturg Jan Šotkovský. Oproti minulosti bylo auditorium diskusí takřka vždy velice početné, stejně jako bylo početné publikum na všech představeních, snad jen s výjimkou druhého (nočního) představení Ruského kroužku při V.A.D. Kladno, hraného v komornějším prostoru volyňské radnice.</p> <p> Na přehlídce probíhají praktické semináře pro amatérské divadelníky. Jejich náplní jsou herecký trénink, jevištní řeč a dramaturgie. Semináře hereckého tréninku vede Jan Hnilička, herec, režisér a choreograf Divadla Dagmar Karlovy Vary. Seminář jevištní řeči vede Eva Spoustová, herečka a učitelka jevištní řeči. Seminář nazvaný Praktická dramaturgie v kostce povede v druhé části přehlídky Luděk Horký, absolvent divadelní vědy na FF UK, lektor, režisér a dramaturg. </p> <p> Až na výše zmiňovanou inscenaci Audience, měla první část přehlídky velice dobrou a v nejednom případě nadstandardní úroveň. Věřme, že stejné konstatování bude moci zaznít i za její druhou částí, která se uskuteční ve dnech 15. ‒ 18. května 2014. </p> <p> Program Divadelního Pikniku Volyně 2014
ČR: Národní kulturní památka Rudá věž smrti ve Vykmanově u Ostrova nad Ohří bude nově majetkem státu. Na společné tiskové konferenci o tom informovali zástupci Ministerstva kultury, Ministerstva financí, Finanční správy, Národního památkového ústavu a Konfederace politických vězňů. Jedná se o výsledek společného, zhruba půlročního jednání s cílem zachovat tuto významnou kulturní památku pro budoucí generace.
PRAHA: Celovečerní dokumentární film Architektura ČSSR 58–89 režiséra Jana Zajíčka a autora námětu, hudebníka a multimediálního umělce Vladimira 518 vstoupil oficiálně do kin 7. listopadu. Snímek přináší mimořádný pohled na českou a slovenskou architekturu z let 1958–1989, jež sice vznikala za komunistického režimu, ale dokázala zaujmout i odbornou veřejnost v západním světě. Tvůrci se ve filmu zaměřují nejen na výjimečné a nadčasové budovy postavené v období od světové výstavy EXPO 58 na území tehdejšího Československa, ale i na fascinující a mimořádnou tvůrčí energii, která jejich vznik provázela.
PRAHA: Vláda na svém včerejším zasedání projednala materiál rezortu ministerstva kultury a souhlasila s předáním daru ve formě mobilní jednotky pro záchranu a obnovu tištěného kulturního dědictví ve vlastnictví České republiky, kterou Národní knihovna ČR nechá zhotovit z prostředků vybraných od třetích osob, a to za účelem poskytnutí pomoci Ukrajině při záchraně světového písemného kulturního dědictví.