<p>OLOMOUC: Zavražděné olomoucké spoluobčany připomínají Stolpersteine neboli dle českého přepisu Kameny zmizelých. V pátek 19. července přibylo v olomouckých chodnících dalších devětadvacet takovýchto malých připomínek konkrétních lidských osudů, jejichž tragický konec měl na svědomí nacistický režim.</p> <p>Do Olomouce tentokrát přijel i autor celého projektu, německý výtvarník Gunter Demnig, aktu se zúčastnili také zásupci některých rodin olomouckých obětí holocaustu. Při setkání v sídle Židovské obce Olomouc byly ještě před vkládáním kamenů do chodníků prezentovány konkrétní osudy zavražděných olomouckých občanů, fotografie a další vzácné rodinné dokumenty.</p> <p>Do olomouckých chodníků bylo vloženo devětadvacet kamenů, celkově jich je už 102. </p> <p>Stolpersteine (v přímém překladu kameny, o které se zakopává, či o něž se má zakopnout) patentoval výtvarník Gunter Demnig již v roce 1993 a o několik let později vsadil první kameny do dlažby v Kolíně nad Rýnem a v Berlíně. Kostky se vkládají do chodníků před domy, kde oběti holokaustu před oněmi tragickými událostmi žily.</p> <p>Zdroj a celá zpráva:http://www.olomouc.eu/…uality/14473</p>
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.
OSTRAVA: Spolek Fiducia zveřejnil další ze série dokumentů z cyklu Ostravské kulturní stopy. Tentokrát jsme se věnovali vítkovickému nádraží, které je podle historika umění Rostislava Šváchy jedním z nejcennějších příkladů bruselského stylu v české architektuře 60. let 20. století. Výpravní budova, která vznikla na tzv. Polanecké spojce v letech 1963–1967 podle návrhu architekta Josefa Dandy, představovala ve své době jedno z nejmodernějších nádraží v Československu. O památkovou ochranu nádraží se bojovalo řadu let a přestože se chystá rekonstrukce v režii Správy železnic, není zatím zcela jasné, jak bude jeho příběh pokračovat.
Podívejte se na náš nový dokument, kde se dozvíte více od historika umění Martina Strakoše z ostravského Národního památkového ústavu.
Dokument najdete ZDE.