pondělí
18. listopadu 2024
svátek slaví Romana
Foto 1, autor G. Gratadour



Umíme ocenit umění a jsme ochotni za hudbu platit?

Autor článku: 
Martin Arden

<p>PRAHA: Ku příležitosti 20. výročí od vzniku Roxy proběhla v tomto pražském klubu v půlce května panelová diskuze na téma „Umění ne/ocenit umění“. Dramaturgie Roxy, NoD i NoLab zpravidla bojuje za mladé hudebníky a za volné šíření hudby, potažmo za svobodu internetu a hudební pestrost. Tentokrát nastolila téma výbušné, které otevíralo prostor pro mnoho protichůdných názorů, výsledek byl ale rozpačitý.</p> <p>Od diskutujících – Ivana Bartoše (předseda České pirátské strany), Martina Červinky (hudební manažer Silver Sound Management), Jaroslava Raušera (Institut nové hudby), Jaroslava Stanka (manažer Roxy), Romana Strejčka (předseda představenstva OSA), Vladimíra 518 (Bigg Boss alias Vladimír Brož, hudebník, rapper a vydavatel) a moderátora Aleše Vojíře – se sice očekávala žhavá debata, ale k vážným názorovým střetům, které by přitom byly namístě, nedošlo.</p> <p>Diskutovalo se o „produkci umění“, „konzumaci umění“ a „trhu s uměním“ a nikdo z přítomných neřekl, kterou hudbu považuje za uměleckou? O tom jakými cestami má šanci se umělec dostat ke svým posluchačům se projednávalo, popisovalo…, ale nakonec se všichni shodli, že český muzikant není vůbec připraven na otevřený hudební trh Evropy, jeho umělecká úroveň neobstává v západní konkurenci a není na ni dostatečně připraven, myšlena tím hlavně Anglie.<br />
Nepadlo zde otevřeně, že jsou to hudební agentury, investoři, manažeři, PR poradci a hudební průmysl, kdo diktuje vkus, přičemž hledí hlavně na návratnost vložených investic. </p> <p> Rapper české hip hop scény Vladimír 518 popisoval svoje umělecké začátky; jak se postavil na stranu vlastní invence bez ohledu na to, kolik vydělá. I když dnes má vlastní label (míněno autorství, produkci, vydávání a distribuci), nemůže podle jeho slov, mnoho svých spolupracovníků a partnerů pořádně zaplatit. Podle Vladimíra 518 si všichni nyní prožíváme konec svobodné éry internetu, za což si můžeme sami. Nejsme podle něj vychováváni k tomu, abychom za stahování hudby platili.<br />
Zajímavě vyzněl postřeh, že jediní metalisti a posluchači tvrdého rocku platí svědomitě za nosiče, kupují trička a utrácejí na koncertech. Je to z toho důvodu že jsou starší, už vydělávají, a zároveň si uvědomují, že bez přímé a konkrétní pomoci by jejich scéna i s umělci nenávratně zanikla… </p> <p>V diskusi ale mělo zaznít, jaké jsou cesty pro podporu mladých hudebníků, jak chránit volnost pohybu a svobodu internetu, a jakým přijatelným způsobem přimět hudební konzumenty, aby za hudbu kterou poslouchají, zaplatili.<br />
Nikdo ze zástupců mladých hudebníků, Pirátů či Roxy se naplno nevyjádřil k OSA, který nemá moc důvodů k nutným reformám odpovídajícím vývoji společnosti a internetu. Nezodpovězené zůstaly otázky, co vlastně potřebuje dnešní mladý hudebník k přežití a kolik musí investovat do svého dalšího růstu. Zda potřebuje chránit, případně před kým? Nemluvilo se o výrazných talentech v ČR a jejich boji o místo na slunci a o tom, jak dotovat kulturu a umění z veřejných prostředků, ani jaké mají čeští hudebníci a umělečtí manažeři vize a co je spojuje s evropskými kolegy. </p> <p>Martin Arden<br />
Česká kulturní tisková<br />
V Praze 22.5.2012</p> <p>Foto 1.<br />
Zleva: Roman Strejček (předseda představenstva OSA), Jaroslav Raušer (Institut moderní hudby o.s.), Vladimír 518 (Bigg Boss alias Vladimír Brož, hudebník, rapper a vydavatel), Martin Červinka (hudební manažer Silver Sound Management).</p> <p>Foto 2.<br />
Zleva: Ivan Bartoš (předseda České pirátské strany), Jaroslav Stanko (manažer Roxy), moderátor Aleš Vojíř.</p>

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: Návštěvníky Korza Národní ohromila velkoformátová instalace slova „SVOBODA.“ a krátký film Svoboda nás spojuje.

Korzem Národní vyvrcholila kampaň Svoboda nás spojuje spolku Díky, že můžem. Středobodem oslav 35 let od sametové revoluce byla velkoformátová audiovizuální instalace. Ta se skládala z obřích písmen zavěšených na jednotlivých budovách Národní třídy. Písmena dohromady tvořila slovo svoboda s tečkou na konci. Zároveň sloužila jako projekční plochy pro premiéru krátkého filmu Svoboda nás spojuje režisérky Ester Valtrové a zpěv Modlitby pro Martu v podání herečky Anny Fialové. Přes 120 programových bodů přilákalo dle prvotního hrubého odhadu operátora T-Mobile 93 000 návštěvníků.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba, Ostatní, Památky
Co se děje
18.11.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Jaký je rozdíl mezi emigrantem a exulantem? Dokázali spolu exulanti, kteří odešli z Československa do zahraničí v různých časových vlnách, spolupracovat? Z čeho čerpali naději? A byl to především odpor vůči totalitnímu režimu, který je přes veškeré názorové spory spojoval? Jak po 35 letech od Listopadu ´89 a návratu domů vzpomíná na život a spolupráci v londýnském exilu nakladatel, politolog, publicista a překladatel Alexander Tomský, zakladatel exilového nakladatelství Rozmluvy a stejnojmenného časopisu?

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Články a komentáře
13.11.2024

ČR: Se radujeme z vydání třetí velké opráskové knihy s názvem "Opráski f bichli", která navazuje na úspěšné tituly "Oprásky s českí historje f koztce" a "Opráski f krichli". Tato kniha nabízí fascinující stripy nejen z českého, ale i ze zahraničního prostředí, doplněné o jedinečné Jazovy ilustrace, které nikde jinde nenaleznete. Kromě vtipných postřehů z dávných časů, středověku i moderní historie se můžete těšit na příběhy Zmikunda a jeho přátel, stejně jako na příběhy od nadšenců této oblíbené komiksové série. Koupí této knihy si nejen rozšíříte znalosti o historických událostech, ale i se skvěle pobavíte. Vejlet za humorem a historií v jednom je zaručen!

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní, Památky, Vzdělávání
Co se děje
11.11.2024

PRAHA: Na Narozeninových koncertech 23. a 24. října v Radiopaláci Pražští symfonikové pokřtili knihu Jiřího Hannsmanna s názvem Jak se rodil orchestr FOK, která rekonstruuje vznik Orchestru F.O.K. a jeho sezóny až do konce druhé světové války. Knihu lze nyní zakoupit v pokladně FOK v Obecním domě.

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Hudba
Co se děje
07.11.2024