<p>BECHYNĚ: Umělec Václav Kupský vystudoval nejdříve Uměleckoprůmyslovou školu v Uherském Hradišti, obor užitá fotografie a poté pokračoval ve studiu na Akademii výtvarných umění v oboru konceptuální umění. Dnes žije a tvoří v Bechyni, městě, které ho právě svojí intimní atmosférou neustále inspiruje k další tvorbě. Během rozhovoru nám poodkryl krásy tohoto města, ale i jeho problematické stránky.</p> <p>Co rozhodlo o tom, že jste se usadil právě v Bechyni?</p> <p>Do Bechyně jsem se v jistém smyslu přiženil. Manželka Marika, která ač pochází z Prahy, tak v době, kdy jsem se s ní seznámil, v Bechyni studovala keramickou školu. To, že zde jinak běží čas, jsem pochopil už když jsem jí sem přijel navštívit před deseti lety poprvé. Bylo to na podzim, o půlnoci, a přijel jsem z Tábora vlakem, Bechyňkou, která tu 20 kilometrovou trasu tenkrát běžně jezdila takřka hodinu. Bechyně je také „Nejdedále“ – končí zde koleje. Město na mě od prvního okamžiku zapůsobilo pohádkově. Marika mě tenkrát vodila kouzelnými křivolakými uličkami starého města, po kterých se kutálela nasbíraná mlha z řeky. Bechyně má tvar klínu mířícího na jih, a je postavená na skalnatém ostrohu s 50 metrovým převisem na dolním toku řeky Lužnice nad jejím soutokem s říčkou Smutnou. Na severní straně starého města zde stále existuje poměrně zachovalý fortifikační systém středověkých hradeb a bašt. Ve špici klínu stojí strašidelný hrad hraběte Orlocka, v renesanci přestavěný na Zámek. Na východní straně je gotický františkánský klášter s úžasnou půdou, sklepeními a venkovními terasami ve skalnatém prudkém svahu. Klášter v současnosti funguje jako Základní umělecká škola v čele s činorodým Honzou Svobodou, který také spolupracuje s výše zmíněnou keramickou školou. Bez těchto institucí by byla pro mě Bechyně městem duchů.</p> <p>Několik let jste pracoval jako správce depozitáře a poslední rok i jako fotograf v Alšově jihočeské galerii v Mezinárodním muzeu keramiky v Bechyni. Co vše vaše práce obnášela a proč jste roku 2010 z muzea odešel?</p> <p>To je smutnější kapitola. Těch věcí, kterých tam bylo a stále je špatně, jednak v Mezinárodním muzeu keramiky v Bechyni, potažmo v celé AJG jako instituci, je víc. Část byla i výrazně medializována. Řeknu jen obecně, že je-li ze strany vedení řadovým zaměstnancům bráněno dělat smysluplnou činnost a namísto toho je vyžadováno, aby se bezúčelově přeskládávaly věci z jedné hromady na druhou a nazpět, nebo když vedení je neodborné, ale hlavně vůči svému zřizovateli loutkové a dělá na půdě své galerie rozhodnutí, která samotnou galerii poškozují, ztratíte motivaci. Ředitel tak v rámci jedné kauzy propustil čtyři lidi pro nadbytečnost, dva z Hluboké a dva z Bechyně – já byl jedním z nich. Ti dva zaměstnanci z Hluboké byli iniciátoři jedné protestní akce proti svěšení obrazů výstavy Karla Zlína, my z Bechyně s tím neměli nic společného. Zrušení místa kolegy v Bechyni bylo stejně jen formální neb byl již v danou chvíli v důchodu a co se týče mé osoby, domnívám se , že jsem v tom sehrál pouze roli jakéhosi obětního beránka, jako ředitelovo alibi, že skutečně nejde o žádnou mstu ani o nic osobního.</p> <p>Vystavoval jste několikrát v Praze, ale měl jste výstavy i v mnoha menších městech v České republice. Jak si vybíráte prostor, kde budete vystavovat, jaká jsou vaše kritéria </p> <p>Užiji klišé – já si prostor nevybírám, ale prostor si vybírá mě. Respektive ke mně vysílá lidské posly, kteří mi sami ten daný prostor k výstavě přijdou nabídnout. Nevzpomínám si, že bych kdy nějaký prostor k výstavě odmítl, čímž nepopírám, že jsou mezi nimi kvalitativní rozdíly. Některý je jistě příhodnější, jiný daleko méně. Já většinou vystavoval v nevýstavních prostorách, jako jsou různé kostelíky, sklepy nebo bytové jednotky, stodoly případně různé nevýznamné výstavní síně.</p> <p>Jsou vaše umělecká díla zastoupena v některé galerii? Pokud ne, usilujete o to?</p> <p>Nejsou a neusiluji. Myslím, že to, aby byla umělcova díla žádaná, nemusí ani tak souviset s tím jak jsou dobrá, ale více s tím, zda vytvoří takový management, který ho bude systematicky propagovat. Být vidět na těch správných místech co nejvíce a co nejčastěji. Osobně nemám na tuto disciplínu talent. </p> <p>Jaké kulturní akce v Bechyni máte nejraději a kterých se přímo i zúčastňujete?</p> <p>Bechyně je malé město, žena občas napůl žertem, napůl s despektem, o ní hovoří jako o buranově. S tím souvisí všechny akce typu lampiónového průvodu, průvodu čarodějnic, koloběžkových závodů, běžeckých závodů do schodů, raftových závodů, hasičských závodů atd. Máme malé děti a ne vždy se nám podaří všechny ty hrůzy před nimi zatajit, tak se občas něčeho svorně účastníme.<br />
V současnosti se budu na Střední uměleckoprůmyslové škole (SUPŠ) v Bechyni pokoušet o post vedoucího oboru Multimediální tvorba, v rámci čehož uvažuji o znovuobnovení filmového semináře. Seminář jsem dříve vedl na Základní umělecké škole Václava Pichla právě pro studenty SUPŠ, a rád bych ho dělal i pro širší veřejnost. Často a rádi také chodíme na akce pořádané v klášterní zahradě v Bechyni – například je už místní tradicí na začátku léta pořádat v klášterní zahradě jazzový festival, pak divadelní festival. V klášterní zahradě také ještě před pár lety pořádali Tereza a Juraj Horváthovi „Baobabí léta“, která poté, co se odstěhovali, pořádají v Táboře.</p> <p>Co si myslíte o celkové úrovni a podpoře kultury v Česku?</p> <p>Co si myslet o celkové úrovni kultury v Česku, když za ředitele národních galerií dosazují ekonomy, když bývalý ministr kultury prohlašuje, že bigbít není dobrá kultura, a oproti tomu stávající ministr kultury dává za příklad kreativity hudební skupinu Kabát?</p> <p>Plánujete nějakou výstavu?</p> <p>Budete-li mít cestu, rád bych vás pozval na zahájení výstavy Valašské mámení, které se uskuteční 29. 7. 2011 v 18:00 hodin v úžasné kopcovité krajině Hostýnských vrchů ve farské stodole v Rajnochovicích.</p> <p>Kontakt:<br />
e-mail: vaclav.kupsky.ml@email.cz<br />
web: http://kupsky.cz/</p>
SEMILY: Zcela zaplněná Pojizerská galerie se koncertem a následnou komentovanou prohlídkou rozloučila s výstavou 2 x 100 = Jiří Šlitr a Jiří Bažant. Na koncertě vystoupili Bohuslav a Eva Lédlovi a pěvecký sbor Jizeran pod vedením Jiřího Kurfiřta a za doprovodu bubeníka Roberta Tomáše. Zazněly písně obou jubilantů, Jiřího Šlitra i semilského rodáka Jiřího Bažanta, oběma by letos bylo sto let. Na závěr se rozezněly skladby ze slavného muzikálu Starci na chmelu, na kterém se Jiří Bažant skladatelsky významnou měrou podílel. Se sborem si zazpívali i přítomní hosté, mezi jinými i synovec Jiřího Bažanta Jakub, významný sportovní komentátor. Na konec si mohli návštěvníci projít končící výstavu s odborným komentářem spoluautora výstavy Jaroslava Vávry. Samotnou výstavu navštívilo za dva měsíce i několik set studentů především z místních škol, pro které byla obě jména na počátku velkou neznámou, což se snad po návštěvě semilského muzea změnilo.
ČR: Národní kulturní památka Rudá věž smrti ve Vykmanově u Ostrova nad Ohří bude nově majetkem státu. Na společné tiskové konferenci o tom informovali zástupci Ministerstva kultury, Ministerstva financí, Finanční správy, Národního památkového ústavu a Konfederace politických vězňů. Jedná se o výsledek společného, zhruba půlročního jednání s cílem zachovat tuto významnou kulturní památku pro budoucí generace.
PRAHA: Nadační fond Magdaleny Kožené pomáhá základním uměleckým školám (ZUŠ) zasaženým povodněmi, které v září postihly několik regionů České republiky, k návratu k plnohodnotné výuce. Fond bezprostředně reagoval na situaci uspořádáním řady benefičních koncertů i vyhlášením veřejné sbírky na pomoc ZUŠ, jejich pedagogům, ale i žákům, která byla zahájena 18. října za podpory České filharmonie u příležitosti podzimních koncertů Magdaleny Kožené v pražském Rudolfinu. Nadační fond podpořil první žadatele celkovou částkou 300 000 Kč. Finanční pomoc obsahuje vlastní zdroje Nadačního fondu a přijaté zdroje z veřejné sbírky. Aktuálně pomoc putuje na obnovu ZUŠ Krnov, ZUŠ Bohumín a ZUŠ Jeseník a také na opravy nástrojů pedagogů ze ZUŠ Opava a ZUŠ Bohuslava Martinů v Havířově.
NÁCHOD: Když v dubnu letošního roku zveřejnili na Donio.cz výzvu „Probuďte s námi Kulturní prostor AULA (Náchod)“, nad smělým plánem a jeho realizací stále ještě visely otazníky. Podaří se získat dostatečná finanční podpora na zajištění programu ve školní aule Jiráskova gymnázia, která se otevře také široké veřejnosti coby nový neformální kulturní, společenský a vzdělávací prostor? Stalo se a od října letošního roku má místní náchodská kultura k dispozici další sál s kapacitou cca 180 míst. Na podrobnosti, dramaturgickou koncepci i lákavý program jsme se zeptali za Sdružení rodičů a přátel dětí a školy při Jiráskově gymnáziu v Náchodě, z. s., Štěpána Macury, pedagoga školy, vedoucího divadelního souboru a místního kulturního hybatele.