<p>CHRUDIM: Málokterý z laiků dnes ví, že Chrudim bývala v minulosti významným barokním centrem sochařství ve východních Čechách. Připomenout a oživit tuto dobu slávy se snaží představitelé města.</p> <p>Na začátku roku 2009 zahájila Chrudim největší investiční akci za posledních několik let. V jejím rámci se pustila do rekonstrukce jedné z nejhodnotnějších stavebních památek barokního období umístěné v centru města – do léta nevyužívaného kostela sv. Josefa s přilehlým bývalým kapucínským klášterem.</p> <p> V kostele sv. Josefa chce zřídit Muzeum barokních soch, a vzhledem k bohaté sochařské historii barokního období se bezpochyby jedná o projekt, který svým významem přesahuje hranice regionu.<br />
V období 17. a 18. století představovala Chrudim jedno z důležitých mimopražských uměleckých center Čech. V dobách minulých zajistila městu věhlas především tvorba malíře epitafů Matouše Radouše a množství zdejších sochařských památek pocházejících z dílny chrudimských sochařů Jana Pavla Čechpauera a Ignáce Rohrbacha. Z jejich spolupráce vzešel nepřehlédnutelný monumentální sloup Proměnění páně, který dnes zdobí hlavní chrudimské náměstí. </p> <p>Projekt Muzea barokních soch, na jehož realizaci se podařilo zastupitelům získat z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod částku ve výši 43,868 milionů korun, by měl být dokončen v listopadu tohoto roku. První návštěvníky by v takovém případě přivítal již na jaře roku 2011. Stěžejní expozici vytvoří východočeské barokní sochařství reprezentované díly Ferdinanda Maxmiliána Brokofa, Matyáše Bernarda Brauna a jeho následovníků Jiřího Františka Pacáka, Řehoře Thény a Jana Alberta Devotyho, který se usadil v nedalekém Hrochově Týnci. </p> <p>Kostel sv. Josefa, jenž se má již v příštím roce probudit k novému životu, nebyl ke svému původnímu účelu, tedy bohoslužbám, využíván již od roku 1948. Do jeho prostor mohli návštěvníci zavítat pouze při příležitosti velikonočního otvírání Božího hrobu, který se nachází pod kostelní stavbou, a Chrudimské pouti. Nutno říci, že již v minulosti představoval významné poutní místo. Kostel s klášterem obýval kapucínský řád, který jej však definitivně opustil několik let po druhé světové válce. Město, které celý komplex již tenkrát vlastnilo, jej poté nabídlo slovinskému řádu verdistů. Ti však o jeho využití neprojevili zájem. Církev z nefunkčního kostela odvezla vnitřní mobiliář, který jí patřil. Zachovány zůstaly jen některé sochy.<br />
Představu o novém využití kostela v té době nikdo neměl. </p> <p>S nápadem přišel až Luboš Jelínek, sávající člen zastupitelstva města, a sice umístit v kostele sv. Josefa chrudimské artefakty barokního sochařství. V současné době se řada sochařských děl nalézá na veřejných prostranstvích, což je pro ně vzhledem k rušivým vlivům počasí a hrozbě vandalizmu a krádeží nebezpečné.<br />
Originální sochy tak naleznou útočiště v útrobách kostela, který se navíc měl stát dějištěm koncertů a komorních divadelních představení. Součást projektu tvoří také špičkově vybavený projekční prostor, kde se počítá například s uváděním představení z Metropolitní opery v New Yorku a dalších akcí podobného typu.<br />
Za zmínku rozhodně stojí i v budoucnu plánované využití přilehlých prostor bývalého kláštera, zejména klášterní zahrady, která se může stát zázemím pro akce pod širým nebem, tvůrčí dílny apod.<br />
Město pamatuje i na komerční aktivity, např. mimořádné svatební obřady či provoz restaurace. Myslí tak na období, kdy dojdou dotační peníze a provoz by se měl stát zcela nebo alespoň zčásti finančně soběstačným. </p> <p>Návrh projektu Muzea barokních soch vzešel z dílny architektonického studia Projektil Architekti, jehož portfolio tvoří známé projekty jako například budova Národní technické knihovny v Praze. V původním návrhu interiéru pracoval architekt Roman Brychta s asketickými dispozicemi kapucínského kostela, čímž dospěl k puristicky kompletně bílým stěnám a prázdnému interiéru, jenž by dovolil vyniknout jednotlivým exponátům. Po započetí rekonstrukčních prací se však objevila řada barevných a velmi zajímavých prvků včetně nástěnných výmaleb, které získají v konečné podobě muzea své místo stejně tak, jako například kropenky a jiné původní detaily. Realizátoři projektu se ve snaze získat co největší množství původního vybavení kostela pokusili získaz zpět kostelní varhany, které se dnes nacházejí v nedalekých Králíkách. V tomto případě však neuspěli, a snaží se je nahradit jinými, které popřípadě nechají i opravit. </p> <p>Samotnou expozici barokního sochařství má tvořit celkem 34 soch. Některé z nich pocházejí, jak již bylo řečeno z Chrudimi. Jedná se o tři sochy z již zmíněného Božího hrobu – z tzv. pašijového cyklu z krytpy kostela sv. Josefa, na jehož vzniku se v průběhu osmnáctého a devatenáctého století podílelo více řezbářů rozdílných schopností. Další sochy se přemístí z Regionálního muzea v Chrudimi a velké množství exponátů nakonec vytvoří zápůjčky od církve a měst. V tomto případě se často jedná o sochy, na jejichž rekonstrukci nemá majitel prostředky, proto se dočkají zrestaurování v rámci projektu Muzea barokních soch. Návštěvníci se tak mohou těšit na pestrou přehlídku barokního sochařství východních Čech, kterou doplní také plánované komentované prohlídky města s jednou z největších městských památkových zón v regionu.</p> <p>Muzeum vzniká pod odborným vedením Pavla Panocha z Ústavu historických věd Filosofické fakulty Univerzity Pardubice, za město se na přípravě a realizaci projektu podílí historik a místostarosta Chrudimi Pavel Kobetič.</p> <p>A sláva východočeského sochařského umění a historie s ním spjaté má šanci opět vstoupit do širokého povědomí.</p> <p>Vstupte na webové stránky Muzea barokních soch.</p>
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.