<p>ŽĎÁR NAD SÁZAVOU: Napříč prostorem a časem se ve Žďáru nad Sázavou odehrává pro naše podmínky výjimečné spojení a dialog velkého ducha barokní architektury a moderní železářské společnosti.</p> <p>Baroko je první etapou racionálního uchopení a plánovitého budování středoevropské krajiny. Zatímco na jiných územích docházelo k této proměně postupně, v Čechách padlo staré téměř naráz a baroko si se strhující razancí sobě vlastní podmanilo většinu významných míst a zároveň vytvořilo velké množství nových. Po celé zemi vznikly působivé stavební komplexy, ale i nespočet drobných staveb, které společně propojují krajinu ve vizuálně i ideologicky jednotně působící celek. </p> <p>Mezi osobnosti, které se na tomto formačním procesu výraznou měrou podílely, patří bezpochyby architekt Jan Blažej Santini Aichel, tvůrce a nejvýznamnější představitel tzv. barokní gotiky. </p> <p>Ve Žďáru nad Sázavou vytváří dnes areálu cisterciáckého kláštera s kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře protilehlou dominantu svými komíny a tovarními halami společnost ŽĎAS, a.s., člen skupiny jedné z nejstarších hutních společností ve střední Evropě, Železiarne Podbrezová, a.s. A právě z iniciativy společnosti ŽĎAS vzešel projekt věnovaný velkému architektu a staviteli.</p> <p>Projekt SANTINI vznikl v rámci odboru Marketing ŽĎAS, a.s., oddělení propagace, které kromě vlastní propagace firmy a podpory řady kulturních aktivit ve městě, řídí také samostatné hospodářské středisko společnosti Informační a turistické centrum ITC – Zámek. V jeho gesci se realizují aktivity vázané na osobnost Jana Santiniho Aichla. </p> <p>Základ projektu vytvořila stálá expozice umístěná v prostorách zámku Pocta Santinimu, k níž se v dnešní době již zcela samozřejmě přidružily internetové stránky. Jejich součástí je prostor zaměřený na život tohoto umělce, rodinu, z které vzešel, a zdroje, z kterých čerpal inspiraci. Dále se na nich dočtete o objednavatelích a zadavatelích jeho práce a o vlastní architektuře. Stránky obsahují přehlednou mapu s vyznačenými místy jednotlivých staveb, ze které se dozvíte základní informace a historická fakta, a také si prohlédnout přiložené plány, výkresy a půdorysy staveb. V neposlední řadě se můžete zapojit do diskuse nebo prostřednictvím webového formuláře odeslat otázky, které Vás zajímají.</p> <p>Několik otázek jsem na adresu Informačního a turistického centra odeslala i já, neboť jsem se chtěla dozvědět více o autorech a okolnostech vzniku projektu. Odpovědi mi zaslal Stanislav Růžička, vedoucí odboru propagace ŽĎAS, a.s.:</p> <p>Kdy projekt vznikl, jak dlouho trvaly přípravné práce a v čem spočívaly?</p> <p>V roce 1999 jsme v rámci spolupráce s Dr. Radslavem Kinským, který vlastní Zámek ve Žďáře nad Sázavou, vytvořili Informační a turistické centrum ŽĎAS. Akciová společnost ŽĎAS je největší strojírenskou firmou v regionu a dlouhodobě se stará o rozvoj kultury ve městě. V rámci tohoto hospodaření firmy vznikly postupně nové expozice – Žďárské baroko a Historie rodu Kinských. </p> <p>V roce 2005 dozrála doba a my se rozhodli pro vytvoření nové, moderní expozice Pocta Santinimu, která nahradila původní a zastaralou výstavu Život a dílo J.S.A. Nejprve jsme zmapovali a navázali vztahy se všemi institucemi podílejícími se na správě jednotlivých objektů vytvořených Santinim. Poté jsme začali připravovat podrobný scénář, který už ve své primární podobě počítal se dvěma směry. Stálou výstavou a internetovým projektem. Výstavu jsme slavnostně otevřeli 1. května 2007 a na podzim téhož roku jsme získali do užívání internetový portál. V loňském roce přibyla výstava nazvaná Barokní umění ze sbírek Národní galerie v Praze, která koresponduje se Santinim a umožnuje návštěvníkům do hloubky pochopit jeho dobu a prostředí, ve kterém pracoval.</p> <p>Kdo za projektem stojí a odkud vzešla prvotní inspirace?</p> <p>Ve spolupráci s Ústavem pro dějiny umění Karlovy univerzity a především se současným prorektorem UK Prof. Mojmírem Horynou vznikl úvodní projekt a ideový scénář. Stálou výstavu jsme mohli realizovat díky finanční podpoře kraje Vysočina a Města Žďár nad Sázavou. Internetový projekt byl následně realizován ve spolupráci se Žďárskou firmou Trinet, a.s.(žďárská společnost poskytující služby v oblasti výpočetní techniky – poznámka redakce) a za finanční podpory ŽĎAS, a.s., tedy naší mateřské firmy.<br /> Spojení výstavy a internetového portálu se ukázalo jako klíčové, neboť oba projekty tak mohly vznikat současně a připravované podklady jsme využili efektivně bez dalších nákladů. Doslova v prvních dnech po spuštění stránek jsme získali první velice pozitivní reakce a zdá se, že se nám podařilo vytvořit naprosto ojedinělý prostor pro studium díla velkého architekta.</p> <p>Kolik lidí na projektu spolupracuje?</p> <p>Jako u každého podobného projektu tvoří základní tým scénárista, textař, grafik a programátor. Protože provozujeme i jazykové verze, tak ještě kolegyně překladatelka. Naštěstí máme lidi ovládající tyto profese v naší blízkosti nebo ve firmě Trinet. Jejich odborné zařazení je sice mnohdy odlišné, ale zaujetí pro projekt je naučilo dalším řemeslům. V současné době dost času zabere průběžná aktualizace stránek a hlavně kategorie otázek a odpovědí. Otázky chodí na moji mailovou adresu, a já mám mnohdy špatné svědomí, jak pomalu reaguji.</p> <p>Kam projekt a jeho autoři směřují, jaké jsou aspirace a cíle?</p> <p>Na základě předchozího povzdechnutí, protože samozřejmě pracujeme především pro naši mateřskou firmu, připravujeme a rádi bychom navázali spolupráci s pracovní skupinou, která by právě tuto studijní a odpovědní kategorii převzala a dále připravovala. Takže doufáme, že již brzy vznikne něco jako facebook klub Santini. Podle mínění odborníků i nadšenců je možné hovořit o Santinim jako největším českém architektovi v historii. Ohlas jeho díla překračuje hranice české kotliny a tak, jak jsou postupně jím vytvořená díla restaurována, je zapotřebí hledat a najít nové cesty k jejich propojení a propagaci.</p> <p>Jaké je finanční zázemí projektu, čerpá podporu z nějakého konkrétního grantu?</p> <p>Vedle podpory kraje Vysočina a Města Žďár nad Sázavou máme velikou výhodu, že je projekt provozován pod gescí ITC ŽĎAS, tedy také v přímém kontaktu se stálou výstavou.</p> <p>Spolupracujete s jinými institucemi, případně pomýšlíte či rozvíjíte spolupráci v zahraničí?</p> <p>V dalším rozvoji celého programu SANTINI chceme zapojit do spolupráce instituce ministerstva kultury a ve spolupráci s nimi hledat možnosti pro rozvoj a financování na vyšší úrovni. V připravované pracovní skupině – klubu – facebooku by měli samozřejmě působit studenti, a tak se rýsuje osa mezi středními i vysokými školami, a to vše snad i na mezinárodní úrovni. To už je ale další level, na který se zatím těšíme.</p> <p>Děkuji za odpovědi</p> <p>Kateřina Vedralová</p> <p>Odkazy – internetový portál Santini www.santini.cz, Zámek ŽĎár nad Sázavou www.zamekzdar.cz, ŽĎAS, a.s. www.zdas.cz.</p>
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.