neděle
1. září 2024
svátek slaví Linda, Samuel



Koncepčně znamená promyšleně

Orgány Středočeského kraje rozhodly o tom, že České muzeum výtvarných umění sídlící v Praze je nuceno uvolnit své místo turistické a informační službě. Kraj je zřizovatelem a bezesporu má na takové rozhodnutí právo. Možná jej v tomto případě má také podepřené pádnými argumenty. Zarážející však je způsob, jakým se to stalo. Mohl by se nazvat rozhodnutím šmahem nebo jako rána z čistého nebe. Všechna podobná opatření, která souvisejí, byť s oprávněnou, transformací či rušením organizace, potřebují citlivý přístup a trpělivost při argumentování.

Ne nadarmo se připravují vize a koncepce, které v ideálním případě připomínkují občané a odborníci. Při jejich projednávání je třeba přijímat kompromisy a na konci by měl být konsenzus, nejen napříč politickými stranami, ale také s veřejností, která je navíc informována s předstihem.

Potom, i když se střídají politické reprezentace, zůstávají koncepční materiály základními stavebními kameny, na které se v dalších obdobích navazuje. Není nic horšího než způsob rozhodování v duchu krále z Pyšné princezny, odvolávám co jsem odvolal …, v tomto případě odvoláme vše, co přijali ti před námi. Výsledkem těchto manévrů je stálé přešlapování na místě, chcete-li točení se v kruhu.

Na webových stránkách Středočeského kraje jsem hledala koncepci kultury a nenašla, a to ani z minulého volebního období. Je zde pouze umístěn samostatný odkaz: Koncepce rozvoje muzeí a galerií Středočeského kraje na období 2004 – 2008, což je pouze jedna sekvence v rozmanité oblasti lokální kultury, navíc neaktuální.

Není tak jasné, zda má vedení kraje nějakou vizi týkající se rozvoje kultury na jeho území. Jisté je, že zatím rozhoduje bez koncepce.  

Při této příležitosti jsem chtěla zjistit, jak je to i v ostatních krajích, a prohlédla pomocí vyhledávačů jejich weby. Výsledek mě mírně zaskočil, protože to, že si volené orgány připravují v oblasti kultury koncepční materiály jsem považovala za samozřejmé. Jenže ze všech krajů (vyjma Prahy, kde se volby konají v jiném termínu) má aktuální návrh dokumentu s názvem "Koncepce rozvoje místní kultury" pouze Zlínský kraj. Byl zveřejněn již  15. ledna 2009, takže se jím musela zabývat nově zvolená politická reprezentace. Liberecký kraj má schválenou koncepci kultury na období 2004 – 2008, ale žádné stopy po navazujícím dokumentu. Podobně je tomu u některých dalších. Ovšem jsou kraje, na jejichž webových stránkách po zadání do vyhledávače sousloví: Koncepce kultury, dostanete odpověď: nic nenalezeno.

Připojím tedy ještě jednu informaci o společné tiskové konferenci hejtmanů, která se konala před volbami, koncem minulého roku v Praze. Ptala jsem se protagonistů, zda vědí o nějakém problému, který souvisí s kulturou v jejich kraji. Odpověď zněla: těch je…

Pokusíme se postupně zjistit, které to jsou a zda noví představitelé krajů uchopí kulturu koncepčně.

Jako první jsme oslovili právě Středočeský kraj. Odpovědi najdete v kapitole Ptáme se kompetentních.

Ludmila Kučerová

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: Kulturní produkční platforma ProFitArt se kromě produkce divadelních inscenací zabývá také kreativním vzděláváním. Aktivity mají významný sociální dopad, zaměřují se na psychomotorický vývoj dětí, podporu mentálního zdraví a emoční inteligenci. Součástí tohoto proudu jsou například workshopy pro děti a pro pedagogy Učení cirkusem pod vedením lektorů Cécile Da Costa a Roberta Janče a také nejnovější projekt s názvem Tanec a duševní zdraví (nejen) ve školách, který ProFitArt realizuje ve spolupráci s britským souborem Company Chameleon a Švandovým divadle na Smíchově.

Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Vzdělávání, Menšiny a cizinci
Co se děje
27.08.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Barbory Votavové, brand manažerky Knihobotu, knižního online secondhandu.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Články a komentáře
28.08.2024

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ: Zdeněk Fryml, Jarmila Haldová, Monika Lemberková a Jana Hladíková získali titul Mistr tradiční rukodělné výroby Královéhradeckého kraje, který udílí krajští radní za významný přínos v oblasti tradiční lidové kultury a těm, kteří se významně zasloužili o jejich udržování a rozvoj za předchozí kalendářní rok. Nově je ocenění udělováno také významným osobnostem dlouhodobě působících v oblasti tradiční lidové kultury.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Lidová kultura, Soutěže a festivaly
Co se děje
20.08.2024

ČR: V polovině léta Vás zdravíme ze Zlatého oříšku a chceme se s Vámi podělit o úspěchy a zážitky nadaných dětí, které v Nadačním fondu celoročně podporujeme. Jak se daří několika laureátům po úspěchu v soutěži Zlatý oříšek, kterou jste mohli sledovat na Nový rok v České televizi, a jak jim společné úsilí s našimi partnery ovlivnilo život, jsme zachytili v tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=db2Za6P5iCE

Celá ČR
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Ostatní, Soutěže a festivaly, Vzdělávání
Co se děje
15.08.2024