HODONÍN: V České republice existuje široká síť regionálních rádií. Některá chtějí oslovit širokou škálu posluchačů, jiná výběrem specifických hudebních žánrů cíleně míří na některé posluchačské skupiny. Příznivci lidové hudby najdou svůj oblíbený žánr v programovém schématu veřejnoprávních médií. Regionální studia Českého rozhlasu – ČRo 2 Praha, ČRo Ostrava, ČRo Brno, ČRo Plzeň, ČRo Olomouc, ČRo České Budějovice – zařazují do vysílání folklór několikrát týdně.
Kromě toho provozuje ČRo internetové Folklórní rádio. Jedná se o celkem osm tematicky rozdělených hodin folklorní hudby v opakující se smyčce. Nepřetržitý proud českého a moravského folklóru je vybrán dle regionů, uměleckých souborů a taky způsobu interpretace.
Vedle veřejnoprávních rádií hraje lidovou muziku i Rádio Proglas a Rádio Dyje, které coby Slovácké rádio vysílá na třech frekvencích pro Hodonínsko, Břeclavsko a Kyjovsko.
Milovníkům folklorní hudby se rozířila nabídka o moravské 24hodinové internetové folklorní rádio Cimbálka.
Brněnské Rádio Jih zahájilo začátkem září vysílání internetového rádia, které se 24 hodin denně věnuje jen a jen folklóru. Tvůrci vysílání „RÁDIO JIH – CIMBÁLKA“ jsou přesvědčeni, že nikdo jiný se toho nemohl ujmout než rádio, které má svoje domovské studio v srdci Slovácka v Hodoníně. Provozovatelé slibují, že zájemci můžou po celý den poslouchat reprezentativní výběr legendárních i současných především slováckých cimbálových muzik, zpěváků a lidových sborů okořeněný výlety do dalších koutů Moravy, Slovenska. Uslyší i nahrávky ze vzácných hudebních archívů.Rádio Cimbálka si příznivci folklóru mohou naladit 24 hodin denně.
V rozhovoru s programovým ředitelem Rádia JIH Martinem Kozlovským jsme se pokusili nastínit profil tohoto nového internetového rádia a zjistit na čem stojí dramaturgie folklorního rádia Cimbálka.
Prezentujete pouze moravský folklór nebo i jiný?
V převážné většině prezentujeme slovácký folklór s občasnými odbočkami do dalších moravských národopisných regionů a také zhruba jednou za hodinu zahrajeme písničku ze slovenské strany. Český ani světový folklór nezařazujeme – možná je to námět na další takové rádio.
Spolupracujete při tvorbě programu s muzikology, nebo jinými odborníky, např. z časopisu Folklór, nebo z Národního ústavu lidové kultury ve Strážnici?
V úvodní fázi bylo naším hlavním cílem tento internetový projekt vůbec rozjet a spoléhali jsme především na svoje síly a znalosti, ale vím, že existuje ve folklórní oblasti spousta fundovaných odborníků a rád bych s těmi, kteří by se chtěli jakýmkoliv způsobem zapojit, navázal kontakt. Musím ale ještě říct, že jsme „Cimbálkou“ dost nečekaně zabrousili do „veřejnoprávních“ vod a mnozí jistě na nás hledí s jistou dávkou nedůvěry – těm bych asi jen poradil, aby si „Cimbálku“ pustili a snad nám uvěří, že to myslíme opravdu vážně.
Jsou v programovém schématu zpravodajství, reklamy, publicistické útvary a jiné?
Klasické zpravodajství a reklamu na „Cimbálce“ neuslyšíte, momentálně kromě hudby pravidelně zařazujeme pozvánkový servis. Jedna jeho část se věnuje veškerým akcím spojených s vínem - tedy koštům, vinobraním, vinařským soutěžím, ochutnávkám nebo projektu vinařských stezek. Část druhá informuje o rozmanitých lidových slavnostech a folklorních koncertech a festivalech. Máme samozřejmě větší ambice, ale chceme vysílání vylepšovat postupně po jednotlivých krůčcích.
Budete do studia zvát hosty a představovat soubory?
Ano, v tomto projektu počítáme i s těmito rubrikami, ale jsme teprve na začátku a jak už jsem zmínil, všechno chce svůj čas.
Domovské Rádio Jih pracuje na komerční bázi. Jak se do vaší strategie hodí Rádio Cimbálka, které je spíš pro menšinového posluchače?
„Cimbálka“ je z tohoto úhlu pohledu opravdu pro někoho asi překvapivý krok, ale nám v tomto případě nejde o klasický model komerční stanice, ale především o jistý druh zhodnocení našich znalostí i osobních zálib v této oblasti. A i když to možná bude znít v dnešní době divně, „Cimbálku“ děláme především s láskou a peníze tu určitě nejsou důvodem ani hnacím motorem.
Děkuji za vaše odpovědi.
Mária Uhrinová
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?