pondělí
23. prosince 2024
svátek slaví Vlasta
Pohádky nejlépe hodnocené
© Zdroj: Kinobox



Kinobox: Jsou české vánoční pohádky v krizi? Kvalita upadá, naznačují hodnocení

ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?

Autor článku: 
Radim Horák/ika

Štědrovečerní premiéra pohádky Klíč svatého Petra sice loni v prosinci dosáhla fenomenálních 2,96 milionu diváků, což představuje 61 % všech sledujících, ale mnohé další novinky zaostávají. Na druhé straně, klasické tituly jako Tři oříšky pro Popelku se stále drží na špičce – tuto nestárnoucí stálici sledovalo 2,27 milionu lidí. Další místa obsadily osvědčené hity jako Pelíšky (1,97 milionu) a reprízy dalších pohádkových klasik. Co to znamená? Že diváci raději sáhnou po osvědčených titulech, zatímco novější tvorba nedokáže jejich očekávání naplnit.

Hodnocení klesá

Podle hodnocení uživatelů na portálu Kinobox je propad oblíbenosti nových pohádek nepřehlédnutelný. Zatímco tituly jako Lotrando a Zubejda (1997) nebo Princezna ze mlejna (1994) si drží hodnocení přes 62 %, novější filmy, například Kouzelník Žito (2018) a Království potoků (2022), padají pod 50 %. Diváci si stěžují na slabší scénáře, předvídatelné zápletky a méně charismatické herecké výkony.

Mezi režiséry si nejlépe vede Jiří Strach, jehož tři filmy (např. Anděl Páně) dosahují průměrného hodnocení 69,3 %. Následuje Karel Janák se 7 filmy a průměrným skóre 59,1 %, zatímco Zdeněk Troška a Zdeněk Zelenka, autoři několika známých pohádek, zůstávají pod 57 %. Data ukazují, že úspěch titulu často stojí a padá s režisérskou osobností, která dokáže vtisknout filmu jedinečnou atmosféru a kvalitní zpracování.

Ekonomické tlaky na produkci také hrají svou roli. Rozpočty na nové pohádky jsou omezené, což nutí tvůrce šetřit na vizuálních efektech i hvězdném obsazení. Pokusy o inovaci, jako u pohádky Jak si nevzít princeznu (2021), přinesly moderní přístup k tradičnímu vyprávění, ale stále narážejí na limity v kvalitě zpracování.

Dalším problémem je konkurence. Česká pohádka dnes musí soupeřit nejen s klasickými domácími tituly, ale i s obrovským množstvím zahraniční produkce dostupné na streamovacích platformách. Netflix nebo Disney+ přinášejí divákům pohádkové příběhy s rozpočty, o kterých si český filmový průmysl může nechat jen zdát. Zatímco tyto filmy lákají diváky dokonalými vizuálními efekty a dynamickými příběhy, české pohádky často spoléhají na nostalgii a osvědčené vzorce.

Průměrné hodnocení pohádek z posledních dekád také vykresluje obraz postupného poklesu kvality. Pohádky z poloviny 90. let dosahují průměru 62 %, zatímco tituly z let 2000–2010 klesly na 57,1 %. Nejnovější pohádky z období 2020–2023 se pohybují okolo 53,3 %. Tento trend naznačuje, že diváci vnímají starší tvorbu jako kvalitnější a působivější, což zvyšuje tlak na současné tvůrce, aby našli způsob, jak tuto ztrátu důvěry napravit.

Jak zachránit pohádky?

Vývoj ukazuje, že česká pohádka čelí zásadním výzvám, které mohou ovlivnit její budoucnost. Ačkoliv sledovanost zůstává vysoká, kvalita nových titulů podle diváků a kritiků klesá. Rostoucí konkurence zahraničních produkcí, které disponují výrazně většími rozpočty a technologickým zázemím, navíc klade na domácí tvorbu obrovský tlak. Omezené finanční možnosti, předvídatelné scénáře a snaha oslovit širší publikum často vedou k výsledkům, které nedokážou konkurovat nejen klasickým českým pohádkám, ale ani současné zahraniční nabídce.

Kdysi zářivý žánr se tak nachází na rozcestí. Diváci stále chtějí pohádky sledovat, což dokazují milionová čísla sledovanosti, ale zároveň očekávají návrat ke kvalitě a originalitě, která definovala slavné tituly minulosti. O tom, zda česká vánoční pohádka zůstane jedním z pilířů tuzemské televizní kultury, rozhodnou nejen ochota publika dál jí důvěřovat, ale především schopnost filmařů adaptovat se na měnící se podmínky a vrátit žánru jeho ztracené kouzlo.

Letos se diváci mohou těšit v televizi na Štědrý den na pohádku Tři princezny a na Boží hod na Čarovné jablko. Jak si vedou všechny české pohádky se můžete podívat v žebříčku nejlepších českých pohádek.

 

O KINOBOXU

Kinobox je filmová databáze a váš průvodce světem filmů. Na jednom místě zde naleznete obsáhlou databázi audiovizuálních děl a jejich tvůrců, online filmový magazín a vyhledávač zprostředkovávající informace o nabídce většiny streamovacích služeb.

 

 

 

 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.

Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.

Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!

Vaše redakce

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
EDITORIAL
22.12.2024

ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.

Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“

Celá ČR, Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Ostatní, Vzdělávání
Co se děje
21.12.2024

ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Divadlo a tanec
Co se děje
20.12.2024

ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Ostatní, Památky
Co se děje
19.12.2024