pátek
18. října 2024
svátek slaví Lukáš
Banner
© Zdroj: pq.cz



Nové, staré, high- i low-tech, digitální nebo analogové: tématem říjnového sympozia Pražského Quadriennale jsou Technologie

PRAHA: Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v termínu 16.–18. října 2024 pořádá odborné sympozium Technologie v divadle, scénografii a výstavním designu. V programu třídenní akce vystoupí v pražském Kulturním centru Vzlet 80 mluvčích: tvůrců a tvůrkyň, teoretiček a teoretiků, kteří*ré pracují s technologiemi nebo na téma technologií. Všech pět tematicky zaměřených panelů, sedm sérií flash talks, dva moderované kulaté stoly a keynote příspěvky Rachel Hann a Tomáše Procházky budou přístupné zdarma po registraci.

od 16.10.2024 do 18.10.2024
Autor článku: 
Adam Dudek

Říjnové PQ Sympozium nahlédne téma technologií v širším pojetí. Přednášející se budou zabývat jednak vlivem a uplatněním nástrojů jako AI, AR či XR, 3D skenování těla a prostoru, motion capture a interaktivních technologií nebo kinetických a robotických nástrojů ve scénografii, performance a výstavním designu.

Řada přednášejících, kteří do Prahy přicestují ze 30 zemí světa napříč šesti kontinenty, ale otevře také finanční, materiální a environmentální souvislosti spojené s využíváním těchto technologií, jejich dostupnost nebo otázku samotného chápání pojmu technologie v různých společensko-kulturních a geografických kontextech.

Program sympozia čítající okolo 70 jednotlivých příspěvků sestavila na základě únorové otevřené výzvy umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Barbora Příhodová ve spolupráci s dalšími členy týmu.

„Ať už ‚staré’ nebo ‚nové’, ‚high-’ nebo ‚low-tech’, ‚digitální’ nebo ‚analogové’, různé stroje a nástroje jsou zásadními zdroji a prostředky scénografického procesu. Současné technologické výdobytky, které vyžadují specializovanější znalosti a odbornost, přinášejí potřebu i příležitost pro navazování spolupráce mezi scénografy a vědci, inženýry nebo partnery ze soukromé sféry.“ říká Barbora Příhodová, umělecká ředitelka PQ, a dodává: „Využívání nejmodernějších ‚technologií’, které posouvají možnosti scénografie, je ale podmíněno materiálními, institucionálními a politickými podmínkami, v nichž umění vytváříme. Naše pojetí ‚technologií’ je navíc často omezeno na západní představy o pokroku a inovaci.“

Sympozium je přístupné zdarma na základě registrace na stránce www.pq.cz/symposium-technologies. Program bude také živě streamován, přístup ke streamu bude umožněn rovněž po registraci. Akce bude probíhat v angličtině.

Program sympozia zahájí ve středu 16. října keynote příspěvek britské scénografky a autorky Rachel Hann z Northumbria University Futuring scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis. V něm Hann rozebere několik případových studií z oblasti divadla a filmu, na kterých se pokusí odhalit hlubší roviny našich způsobů uvažování a představ o budoucnosti ve vztahu k technologiím, a ukázat na vliv, jaký může jejich reprezentace mít na utváření současné politiky.

Mluvčí v panelu Convergences of biological and digital interfaces na několika příkladech nastíní možnosti spojení digitálních technologií s přírodními systémy a živými organismy.

Poslední panel úvodního dne Rethinking the notion of technologies se zabývá vývojem vymezení pojmu technologie v umění, a mimo jiné je nahlédne nejen jako prosté nástroje, ale jako partnery či spolupracovníky, kteří do tvůrčího procesu aktivně přispívají.

Čtvrteční program 17. října bude kromě tří flash talks sérií věnován dvěma moderovaným kulatým stolům. V diskuzi Reimagining realities – Digital scenography vystoupí čtyři mezinárodně uznávaní tvůrci a tvůrkyně zabývající se digitálním uměním: Ivona Tau, Joris Weijdom, Lukáš Dřevjaný a Mikael Fock.

Debata Shaping creativity: Notable innovators se zástupci a zástupkyněmi českých technologických firem a digitálních studií působících mj. v oblasti divadla a scénografie (3dsense, H40 a Robe), bude věnována praktické stránce využití v současnosti nejmodernějších technologií.

V pátek 18. října vystoupí na sympoziu Tomáš Procházka s keynote prezentací Vernakulární scénografie skupiny Handa Gote a podtitulem ‘Dvacet let spekulativní antropologie, aplikované mediální archeologie a řady dalších postupů’.

Ranní panel Technologies in contexts of precarity nabídne pohledy tří tvůrců, kteří zpochybní význam role moderních technologií v uměleckém procesu, ve svých příspěvcích ale nastíní také jejich potenciál mírnit dopady složitých podmínek daného prostředí.

Mluvčí panelu Sustainability and traditional technologies in contemporary theatre do aktuální širší debaty o udržitelnosti divadelního a uměleckého provozu přispějí s tématy (opětovného) zapojení tradičních nástrojů a časem ověřených postupů.

Závěrečný panel Researching embodied interactions se zaměří na interakci technologií s lidským tělem a detailněji rozebere roli tělesnosti a smyslového prožitku, která hraje v současné scénografické tvorbě významnou roli.

Obdobnou tematickou šíři nabídne i 50 flash talks příspěvků rozdělených do 7 sérií napříč všemi třemi dny konání sympozia.


Celý program sympozia včetně přehledu všech přednášejících je dostupný na webových stránkách www.pq.cz.

Sympozium pořádá tým Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v rámci Institutu umění – Divadelního ústavu, a je podpořeno Ministerstvem kultury ČR a nástrojem Evropském komise NextGenerationEU – Národní plán obnovy.

 

Mediální partneři sympozia:

A2 kulturní čtrnáctideník, Artalk, Material Times, Culturenet, Kino Světozor

Theatrer der Zeit, Divadlo.cz

 

Ve spolupráci s:

Kulturní centrum Vzlet, Kuchařky bez domova

 

Pražské Quadriennale (PQ) je největší mezinárodní akcí v oblasti scénografie, performance designu a divadelního prostoru. PQ pořádá Ministerstvo kultury České republiky a organizuje Institut umění – Divadelní ústav. PQ si klade za cíl vytvářet příležitosti k prezentaci současné scénografie a divadelního prostoru, mapovat a podporovat inovativní práci v této oblasti a poskytovat inkluzivní prostor pro dialog mezi profesionály, studenty a širší veřejností.

 

Poslední 15. ročník Pražského Quadriennale proběhl v červnu 2023. V rámci výstav, přednášek, představení, workshopů a dalších částí programu představilo během jedenácti dnů svoji tvorbu 2000 umělců. Aktivně se akce zúčastnilo 11 000 akreditovaných návštěvníků, performance a doprovodný program přístupný zdarma ve veřejném prostoru oslovil na padesát tisíc diváků.

 

Institut umění – Divadelní ústav je přední česká kulturní, paměťová a výzkumná instituce, která poskytuje služby v oblasti divadla i ostatních uměleckých oborech. V rámci vlastní publikační činnosti vydává IDU původní i přeložené tituly z oblasti divadelní historie, teorie a kritiky, světové dramatiky a další tituly. Institut umění je informačním, propagačním, vzdělávacím a poradenským centrem především pro oblast živého umění. Institut podněcuje strategický přístup ke kultuře, podporuje a propojuje profesionály a umělce napříč obory a posiluje jejich profesní růst na národní i mezinárodní scéně. IDU je příspěvkovou organizací Ministerstva kultury České republiky.

Mohlo by vás také zajímat...

PRAHA: Nebylo jim ještě ani třicet let a začali společně ve svém volném čase provozovat klub, sklepní prostor v pražské Soukenické ulici, který si za předchozích majitelů získal pověst místa alternativní, „undergroundové“ kultury, ojedinělého útočiště nekomerčních kulturních aktivit. S Oskarem Hulcem a Milanem Dederou se setkáváme u příležitosti výročí deseti let od založení Spolku pro oživení Paměti právě po noci, kdy opět sklepní prostory komorního klubu zatopila do pěti čísel voda. Ano, není to poprvé, co se podnik potápěl a opět vynořil nad hladinu. Jak se plave v rozbouřených vodách menšinové kultury současným provozovatelům?

Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Divadlo a tanec, Hudba, Výtvarné umění
Články a komentáře
16.10.2024

JIHOČESKÝ KRAJ: Jihočeská centrála cestovního ruchu, Alšova jihočeská galerie, Biskupství českobudějovické a Regionální rozvojová agentura jižních Čech – RERA a.s. na zahajovací tiskové konferenci představily ve spolupráci s rakouskými partnery přeshraniční projekt s názvem „Gotická stezka Mühlviertel – jižní Čechy (AT-CZ)“ zkráceně „Gotická stezka“. Rakouským projektovým partnerem je Tourismusverband Mühlviertler Alm Freistadt. Zahajovací konference proběhla dne 10. 10. 2024 v budově Biskupství českobudějovického.

Jihočeský kraj
Cestovní ruch, Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Památky, Vzdělávání, Menšiny a cizinci
Co se děje
15.10.2024

ČR: Optikou proslulých kameramanů nahlíží na vývoj českého filmu dokumentární cyklus České televize Vidět filmem. V Tvůrčí producentské skupině Dušana Mulíčka z brněnského studia České televize natáčel režisér Petr Smělík. Šest dílů vysílá od 8. října program ČT art vždy v úterý ve 21:10.

Celá ČR
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Co se děje
15.10.2024

ŽATEC: Spolek A dál? letos uspořádal sedm komentovaných procházek po Žatci, které přitáhly širokou veřejnost. Většina procházek byla plně obsazená a konala se za příznivého počasí. Účastníci tak mohli objevovat krásu vilových předměstí, specifický stavební styl Heimatstil nebo majestátní budovy žateckých škol. Poslednímu tématu se věnovala zářijová procházka, která proběhla v rámci festivalu Den architektury, dorazilo na ni 42 posluchačů. Jednoznačně největší ohlas měly dvě exkurze do bývalého Dreherova pivovaru, kam se podívalo přes sto lidí.

Ústecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Architektura, Památky
Co se děje
17.10.2024