CHEB: Galerie 4 – galerie fotografie zve na retrospektivní výstavu k životními jubileu fotografa Rudolfa Junga.
„Výstavu v Galeri 4 jsem připravil ke svým 70. narozeninám. Proto jsem zvolil i název, který zavání pohledem do minulosti blízké i vzdálené. V posledních několika zimách skenuju negativy a vytvářím v počítači finální fotografie, jaké bych pod zvětšovákem jen těžko vytvořil. U některých barevných fotografií jsem to měl udělat už dávno, čas třeba i jen 20 let se projevuje změnami, které už nelze vrátit zpět.
Má to však i svoje výhody, mohl jsem zpracovat negativy, které nejen nebylo možné zvětšovat, ale na které jsem postupně zapomínal, protože přicházela jiná témata a nějak nebyl čas se k negativům vrátit.
Má tvorba byla vždy v cyklech a souborech. Proto bych chtěl divákům předvést svůj zcela první cyklus fotografií s názvem Dynamické krajiny, jsou to původní vintage zvětšeniny z let okolo 1981 – 1983, které putovaly po výstavách v Československu i v zahraničí.
Státní smutek je soubor fotografií pořízených během jednoho ještě zimního dne v Praze, který mne donutil si i přivstat, abych zachytil, jak se město vypořádalo s odchodem jednoho velkého bolševika v Moskvě. Přiznám se, že mne to bavilo.
Cyklus Slovenské rudohoří má počátek někdy v 70. letech minulého století s přesahem do nedávné už plně digitální doby. Nebylo jednoduché vybrat. Mohu představit místa, ke kterým jsem se vracel v průběhu několika let i ročních období.
Cyklus Stromovka mezi večerem a nocí vznikal zhruba 15 let. Ten park měl pro mne ve chvíli, co návštěvníci z parku odcházejí úžasný kouzlo. Vznikly stovky fotografií na černobílé i barevné negativy, vznikly stovky fotografií i na digitální přístroje. Zde je v podstatě jen malá ukázka z celého cyklu.
Cyklus Fragmenty je ač v době digitální nafotografován na čb. svitkové negativy. Zvolil jsem čtverec a výrazné svícení, je to fotografování v atelieru, když jsem jako vedoucí fotooddělení České televize byl tělesně uvázán pracovní smlouvou, fantazie byla naštěstí volná. Na to navazují moje „Kyanotipie“, kterým to ve vztahu těla a modré barvy „x-mocného“ železa docela sluší.
Portréty. Fotografoval jsem osoby známé, ale i zcela neznámé. Líbí se mi ten způsob, kdy vlezete do jejich komfortní zóny a divák si může portrétovaného bez újmy nastudovat.
Vzpomínka na Seurata je cyklus fotografií, s několika tematickými krádežemi. První krádež provedl právě Seurat, který to tak trochu ukradl malíři Sandro Botticellimu, ta póza je na slavném obrazu Zrození Venuše. Seurat ve svých obrazech naznačil, že Venuší nemusí být „ta nejkrásnější ve městě“, ale ta, která je každému chlapovi nejmilejší a že je na zemi spousta Venuší. A můj cyklus naznačuje, že opravdu je jich nepočitatelně a mnohdy mohou být i třeba oblečené, nebo něco i mezitím.
Cyklus Půlnoční krajina. Krajina na břehu Baltického moře má pro mne výrazné kouzlo. České pohádky občas začínají informací o půlnočním království. Popisují tajuplnou zemi a to na pořeží Baltu to opravdu sedí, nehledě na to, že se v polštině severu říká půlnoc. Já jsem tam jezdil mimo turisticky exponované období a Balt mi tak nabídl širokou nabídku světelných a barevných variací.
Musím ještě zmínit cyklus fotografií pro Polaroid. V NTM jsem začátkem 90. let udělal výstavu fotografií z autochromů Karla Šmirouse. Autochromy byly barevné diapozitivy z přelomu 19. a 20. století. Shodou okolností jsem se v té době dostal k podobnému materiálu, který vyráběla firma Polaroid, 35mm film Polachrome, instantní rastrový diapozitiv, založený na stejném principu jako autochromy, jen s tím rozdílem, že autochromy měly rastr ze škrobových zrn a Polachrome rastr liniový, oba rastry v základních RGB barvách. Tím, že jsou barvy obsaženy v rastru, lze docílit zajímavého efektu s některou ze základních barev. Polaroidy jsem využil v souborech a cyklech, které uvádím v předchozích odstavcích.“
Rudolf Jung, 6. 8. 2024
Vernisáž: 6. září 2024 od 18:00
Výstava potrvá do 15. listopadu 2024
Galerie 4 – galerie fotografie, p. o. Karlovarského kraje, Františkánské náměstí 1, Cheb
E/ galerie4@galerie4.cz | W/ www.galerie4.cz | FB/ Galerie 4 Cheb
Otevírací doba: Út-Ne 10:00-17:00
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.