PRAHA: Slovenský institut v Praze, Teatrologická společnost a Institut umění – Divadelní ústav Vás srdečně zvou na prezentaci nové publikace mapující sto let Slovenského národního divadla. Výjimečnou publikaci Sto let Slovenského národního divadla. 1920-2020 představí dvě uznávané slovenské teatroložky z kolektivu autorek a autorů, Dagmar Podmaková a Naděžda Lindovská. Publikaci uvede do života oceňovaná slovenská herečka, členka činohry Slovenského národního divadla Táňa Pauhofová.
Jedinečné třísvazkové dílo představuje dějiny vrcholné slovenské profesionální scény jinak, než bývá zvykem. Autoři místo klasického chronologického přístupu k dějinným událostem či sledování vývoje jednotlivých divadelních složek (dramaturgie, režie a další) zaměřují pozornost čtenáře na sto emblematických inscenací činohry, opery a baletu, a prostřednictvím jejich rekonstrukcí zpřítomňují umělecké výsledky souborů i jednotlivců.
Práce podobného charakteru – inscenační dějiny divadelní instituce – zatím na Slovensku neexistuje a na tomto průkopnickém výzkumném projektu se podílel pětatřicetičlenný autorský kolektiv odborníků různých generací.
Publikace obsahuje kontextové studie k činohře, opeře a baletu, které přibližují úsilí formování každého souboru přes jednotlivé složky, ale také obsáhlý materiál o okolnostech vzniku SND, o divadelních budovách či divadelních dílnách, které v době otevření patřily k nejmodernějším v Evropě.
Po prezentaci publikace bude následovat zpřístupnění nové výstavy ve Slovenském institutu v Praze s názvem Podívej, Prešporok!, která je věnovaná podobám historické Bratislavy, včetně Historické budovy SND.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.