ČR-ZAHRANIČÍ: Krátký animovaný film "Plevel" byl vybrán do oficiálního programu La Cinef na Festivalu v Cannes. Tato absolventská práce, kterou režírovala Pola Kazak a produkovaly MAUR film a Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku, slibuje divákům silný vizuálně podmanivý příběh.
Vize režisérky pro film "Plevel" překračuje rámec uprchlické krize, která byla původně inspirací pro tento projekt. Místo toho se snímek zabývá univerzálními tématy strachu, neznáma a síly přijetí změny. Prostřednictvím olejomalby na skle Pola Kazak oživuje svět, v němž se člověk snaží najít harmonii uprostřed zmatku.
“Animační technika, kterou si Pola vybrala, je náročná, ale výsledek je velmi emotivní. Když se produkce z nějakého důvodu zpomalí, je těžké vrátit se do původního animátorského tempa dvou vteřin filmu denně - což odpovídá přibližně malbě 16 obrazů. Ale Pola se s tím poprala, podobně jako hlavní hrdinka filmu, nakonec našla energii a harmonii a podařilo se jí vykouzlit něco, z čeho divákovi bude běhat mráz po zádech,” prozradila producentka Mária Môťovská z MAUR filmu.
"Plevel" představuje alegorii, v níž se sbližování chaosu a řádu stává bojištěm za lidský stav. Na pozadí nekonečných polí zarostlých plevelem se krásná zahrada pečlivě udržovaná Zahradnicí stává ohniskem živelného boje. To, co začíná jako nevinné setkání, se mění v boj o přežití a snahu zachovat stávající svět za každou cenu.
“Pojala jsem film jako animovaný mýtus o chaosu, který se snaží vniknout do uspořádaného
a logického světa člověka a o tom, že hlavním nebezpečím je právě tento strach a příliš impulzivní jednání v jeho důsledku. Příchod nové zkušenosti nemusí vždy znamenat katastrofu. Není potřeba se jí vždy bránit za každou cenu. Právě nekonečné míšení cizího-nového a známého‐starého je nakonec jedinou věcí, která nás může obohatit a posílit”, dodává režisérka.
"Plevel" získal podporu Státního fondu kinematografie a Nadačního fondu FILMTALENT Zlín, což umožnilo jeho cestu od vzniku až po světovou premiéru na Festivalu v Cannes, po níž bude následovat projekce na Animafestu v Záhřebu (3.-8. června) a na festivalu v Annecy
(9.-15. června). V kinech ho diváci uvidí jako součást pásma “Čtyřhlas” spojující studenty napříč filmovými univerzitami v České republice.
O FILMU
Režie, scénář, výtvarná koncepce, animace – Pola Kazak
Kamera – Jakub Lojda
Hudba – Sergey Cheremisinov
Zvuk – Mirek Šmilauer (Polka)
Střih – Alisa Sheli
Hlas – Zuzana Hykyšová-Petráňová
Colorgrading – Vojtech Štetka
VFX – Bohdan Buďárek, Petr Charvát / Tomáš Holub, Tomáš Hájek (HatoHoto)
Produkce – Marcela Vrátilová
Producenti – Mária Môťovská, Jiří Pecinovský, Martin Vandas (MAUR film, CZ)
Koproducent – Filmová akademie Miroslava Ondříčka v Písku
Vážené a milé srdcařky, vážení a milí srdcaři, vy všichni, kteří fandíte kultuře v naší zemi stejně jako my, vážení čtenáři,
v Místní kultuře se v těchto dnech něco „peče“, bublá to a kvasí. Odpusťte ten příměr, ale blíží se Advent a předvánoční řádění v kuchyni je před námi. Redakce Místní kultury k tomu chystá důležitou změnu, na niž bychom vás rádi upozornili už nyní – se začátkem nového roku dojde k přejmenování Místní kultury na Pro-kulturu.
PRAHA: Návštěvníky Korza Národní ohromila velkoformátová instalace slova „SVOBODA.“ a krátký film Svoboda nás spojuje.
Korzem Národní vyvrcholila kampaň Svoboda nás spojuje spolku Díky, že můžem. Středobodem oslav 35 let od sametové revoluce byla velkoformátová audiovizuální instalace. Ta se skládala z obřích písmen zavěšených na jednotlivých budovách Národní třídy. Písmena dohromady tvořila slovo svoboda s tečkou na konci. Zároveň sloužila jako projekční plochy pro premiéru krátkého filmu Svoboda nás spojuje režisérky Ester Valtrové a zpěv Modlitby pro Martu v podání herečky Anny Fialové. Přes 120 programových bodů přilákalo dle prvotního hrubého odhadu operátora T-Mobile 93 000 návštěvníků.
ČR-ZAHRANIČÍ: Jaký je rozdíl mezi emigrantem a exulantem? Dokázali spolu exulanti, kteří odešli z Československa do zahraničí v různých časových vlnách, spolupracovat? Z čeho čerpali naději? A byl to především odpor vůči totalitnímu režimu, který je přes veškeré názorové spory spojoval? Jak po 35 letech od Listopadu ´89 a návratu domů vzpomíná na život a spolupráci v londýnském exilu nakladatel, politolog, publicista a překladatel Alexander Tomský, zakladatel exilového nakladatelství Rozmluvy a stejnojmenného časopisu?
ČESKÁ TŘEBOVÁ: NP seniorského divadla pořádá Kulturní centrum Česká Třebová ve spolupráci s NIPOS-ARTAMA Praha. Proběhla o víkendu 8. – 10. listopadu 2024 v České Třebové. V druhově, žánrově a obsahově velmi rozmanitém programu bylo uvedeno devět představení. Odehrály je pro své kolegy a pro diváky českotřebovské i přespolní soubory z Desné, Homole, Děčína, Olomouce, Ostravy, Svitav, Ústí nad Orlicí, Červeného Kostelce a Holešova.