BRNO: S lehkostí a vtipem přiblíží život a dílo nejslavnějšího brněnského skladatele Leoše Janáčka unikátní show Cabaret Janáček. Tento revoluční projekt vytvořili společně Brněnský arthub Tamuza a Cabaret des Pechés s cílem oslovit i publikum, které na klasickou hudbu běžně nechodí. Představení mělo premiéru 18. ledna v lákavém prostředí Cabaret des Peches na Dominikánském náměstí.
Leoš Janáček, významný český operní skladatel, strávil většinu svého života v Brně. Jeho vliv na město je patrný skrze Janáčkovu akademii múzických umění, Janáčkovo divadlo nebo festival Janáček Brno. S nápadem vytvořit poutavou show na téma Janáčkova Brna přichází umělecký šéf Tamuza Tomáš Tlučhoř.
„V bohaté brněnské kulturní nabídce chyběla hudební show na téma Janáčkovo Brno. Vytvořili jsme proto představení ve vysoké operní kvalitě ale s neoperním inscenačním přístupem, které by mělo oslovit zahraniční turisty hledající odkaz Leoše Janáčka i místní obyvatele,“ prozrazuje Tlučhoř.
Scénáře i režie se chopila Hana Mikolášková, známá svými úspěšnými hudebními projekty jako je například oceňovaný operní pastiche pro děti Hurvínek prodává nevěstu v koprodukci Národního divadla Brno a Divadla Spejbla a Hurvínka. Mikolášková se ve svém scénáři zaměřuje na klíčové momenty v životě Leoše Janáčka, od studií v klášteře na Starém Brně až po divoké vztahy se ženami. Výběr z Janáčkových děl bude představen prostřednictvím tří operních sólistů a klauna představujícího postavu samotného Janáčka.
„Chceme vytvořit koktejl z Janáčkovy hudby, temperamentu a smyslu pro humor. Leoš Janáček není pro nás pouze monument a fenomén; je nesmrtelný, stále živý, provokativní a aktuální,“ představuje Mikolášková projekt.
Výtvarné řešení scény a kostýmů vypracoval scénograf David Janošek, hudebního nastudování se ujal Tomáš Krejčí, poradce pro pohybovou spolupráci byl Roman Blumaier, producentem Tomáš Tlučhoř a na celou show dohlížel dramaturg Miroslav Ondra. „Spojení Janáčkovy hudby, brněnské klaunerie a honosného kabaretu je vzrušující hudebně i divadelně. Věřím, že si na své přijdou jak milovníci Janáčka, tak návštěvníci kabaretu hledající zábavu a nové poznatky,“ dodává dramaturg Ondra. Na premiéře excelovali Helena Fialová na klavír, Miroslav Sýkora v roli Janáčka, Eva Esterková jako lyrický soprán, Lucie Kašpárková dramatický soprán a Aleš Janiga coby baryton. Zhruba hodinové představení bude pravidelně hráno v Cabaretu des Pechés v paláci Jalta na Dominikánském náměstí od 17:00.
Více na webu: cabaretjanacek.cz
Vstupenky: https://cabaretjanacek.cz/vstupenky/
Leoš Janáček/Hana Mikolášková
Cabaret Janáček
Scénář a režie: Hana Mikolášková
Hudební aranžmá a nastudování: Tomáš Krejčí
Výběr z děl Leoše Janáčka: Hana Mikolášková a Tomáš Krejčí
Dramaturgie: Miroslav Ondra
Pohybová spolupráce: Roman Blumaier
Scénografie: David Janošek
Produkce: Tomáš Tlučhoř
Osoby a obsazení
Leoš Janáček: Ondřej Klíč / Miroslav Sýkora / Tomáš Žilinský
Lyrický soprán: Eva Esterková / Katarína Haščáková / Marta Chila Reichelová
Dramatický soprán: Iveta Jiříková / Lucie Kašpárková / Zuzana Čurmová
Baryton: Aleš Janiga / Jiří Miroslav Procházka / Denis Zjatik
Klavírní doprovod: Katarína Duchoňová / Helena Fialová / Tomáš Krejčí
Premiéra: 18. 1. v Cabaretu des Pechés v 19:00
Nejbližší reprízy:
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.