BRNO: Tradiční setkání divadelní, hudební, taneční, literární, výtvarné a jiné alternativy se bude konat ve dnech 5.–8. října v Brně, a to na dvou divadelních scénách, v pokladně i pasáži. Motto ročníku zní …tři tečky před námi, tři tečky po nás… a odkazuje ke třicátému výročí festivalu, minulosti i budoucnosti alternativy a samozřejmě i našemu nepokojnému bytí, jelikož nebudou chybět angažované divadelní projekty, které postihnou témata lidské svobody a konečnosti.
V sobotu večer bude v HaDivadle pokřtěna kniha Tváře alternativy. Editorkou publikace je Lenka Dombrovská, úvodní studii napsal Jan Motal a grafickou úpravu provedl Roman Černohous. „Letošní ročník jsem koncipovala jako setkání minulosti se současností a náznaky budoucnosti. Jednak jsme vydali k výročí knihu Tváře alternativy, která přináší studii pojednávající o alternativě ve světě i u nás, 11 rozhovorů s progresivními a undergroundovými umělci a 77 portrétů osobností, které jsou spjaty s festivalem, tedy na něm pravidelně vystupují, nebo dostaly jednu z festivalových Poct,” prozradila o letošním ročníku kurátorka Lenka Dombrovská.
„Program brněnské části festivalu pak přináší dost návratů. Herečka a zpěvačka Hana Frejková uvede jidiš monodrama Dement Lemach Jakoba Gordina, které na Nextce zahrála v roce 2015. Opět ji na akordeon doprovodí Slávek Brabec. Petr Váša se na festival vrátí asi po desíti letech se svým dlouhodobým projektem Fyzické básnictví. Představíme také letošní poctěné v kategorii Talent roku, mladé loutkáře Musaši Entertainment Company. Ti v pasáži Alfa zahrají jarmarečně-loutkové miniatury Funus a Závodník v kožichu. Diváci je mohou vyhledat v pátek kdykoli mezi 16. a 18. hodinou, vstup je volný,“ dodává Dombrovská.
V pátek vystoupí také oceňovaná básnířka a performerka Jana Orlová. Bude uzavřena tři hodiny v pokladně HaDivadla, kde bude psát a pít a skládat tak poctu Honze Krejcarové. Diváci mohou performanci navštívit mezi 18.00-21.00 a komunikovat s performerkou skrze okno a texty. Angažované divadlo zastupují tři projekty – Tanec derviš z olomouckého Divadla na cucky, který festival zahájí v Industře, Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče souboru Pulsar, který naopak festival zakončí v neděli v HaDivadle, a Terra Apathy slovenského Divadla Pôtoň, představení je na programu v sobotu večer.
Letošní nositelka festivalového titulu Osobnost roku Barbara Herz byla poctěna právě za autorství a režii inscenace Tanec dervišů a za osobní angažovanost, jelikož i po premiéře bojuje za propuštěni adiktologa Dušana Dvořáka, který se stal hlavní postavou jejího divadelního dokumentu. Excelentně ho ztvárňuje Veronika Lazorčáková. Tanečně-pohybová inscenace Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče se věnuje palčivým otázkám spravedlnosti, svobody, systému a hranic, a to v Čechách i v Bělorusku.
Slovenské divadlo Divadlo Pôtoň na festivalu vystoupí poprvé. Jeho divadelní projekt Terra Apathy vychází ze skutečného příběhu obce Horné Opatovce, která se po výstavbě hliníkárny v Žiaru nad Hronom potýkala s ekologickou katastrofou a v roce 1969 byla usnesením vlády Československé socialistické republiky zlikvidována a vymazána z mapy. Opět se jedná o monodrama, ve které účinkuje Ela Lehotská.
Program festivalu se uskuteční v prostorách HaDivadla, v Alfa pasáži, ale i v multižánrovém prostoru Industra.
Více informací zde: www.nextwave.cz
Program Brno 2023
…Tři tečky před námi, tři tečky po nás…
Čtvrtek 5. 10.
Industra
20.00 Divadlo na cucky – Barbara Herz: Tanec dervišů
Pátek 6. 10.
Alfa pasáž
16.00-18.00 Musaši Entertainment Company: Funus a Závodník v kožichu
18.00-21.00 Jana Orlová: Psát, pít
Sobota 7. 10.
HaDivadlo
18.00 Petr Váša: Fyzické básnictví – Od dávných začátků po žhavou současnost
19.00 Křest knihy Tváře alternativy
20.00 Divadlo Pôtoň – Terra Apathy
Neděle 8. 10.
HaDivadlo
18.00 Jakob Gordin: Dement Lemach
20.00 Pulsar: Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.