PRAHA: Inscenace vznikla v koprodukci běloruské skupiny Social Theater Lab, nezávislé produkční platformy Rekultur (www.rekultur.cz) a Divadla X10. Projekt finančně podpořily Evropská Unie (Národní plán obnovy MK), Hlavní město Praha, Státní fond kultury ČR, Nadace život umělce s přispěním evropských programů Culture Moves Europe a EU4Culture.
Dokumentární inscenace Zastávka Evropa vychází z vyprávění Bělorusů a Ukrajinců, kteří mají osobní zkušenost s emigrací a útěkem před válkou. Srpnová revoluce v Bělorusku v roce 2020, která vyvolala bezprecedentní vlnu represí, donutila statisíce aktivních občanů opustit svou vlast, aby se vyhnuli pronásledování ze strany Lukašenkova režimu. Po ruském vpádu na Ukrajinu 24. února 2022 miliony lidí, převážně žen a dětí, nuceně opustily své domovy, aby unikly neúnavnému ostřelování a bombardování.
Zastávka Evropa zkoumá hluboké proměny, kterými jednotlivci v důsledku bouřlivých běloruských a ukrajinských událostí prošli, jakým způsobem přeskládali své osobní hodnoty, jak došlo k probuzení a formování národní identity a jak se vyrovnávají s problémy, které se objevily při snaze přijmout podmínky cizího prostředí. Cílem inscenace je také prozkoumat, jak se proměňuje dynamika vztahů mezi Ukrajinci, Bělorusy a Rusy. Je možné obnovit dialog a porozumění? Mohou se rodiny rozdělené diametrálně odlišnými postoji znovu spojit? A jak vnímají příliv uprchlíků Češi?
Rekultur z.s. je nezávislá produkční platforma, která iniciuje vznik nových, neotřelých a originálních projektů současné české i evropské scény (s důrazem na performativní umění). Platforma se zabývá realizací vlastních uměleckých projektů a koprodukcí; chce kultivovat diváka směrem k modernímu myšlení, které apeluje na komunikaci, vede k vědomější a aktivnější společenské a občanské angažovanosti. www.rekultur.cz
Social Theatre Lab existuje od roku 2017 a klade si za cíl upozornit na společensky významná, traumatická a podceňovaná témata a problémy běloruské společnosti. Pod vedením režisérky Valiantsiny Maroz produkuje dokumentární inscenace a scénická čtení vlastních her a her současných autorů. STL také spolupracuje s původně běloruským divadlem, momentálně sídlícím v Londýně, HUNCHtheatre, se kterým v listopadu 2018 uskutečnili první společný projekt — sérii akcí "Meyerhold. Případ 2.0.". Social Theatre Lab se aktivně zapojilo do protestů po zfalšovaných volbách v 2020 roce, většina jeho členů se nachází v exilu.
Premiéra 26. 9. 2023
Reprízy: 27. 9., 15. 11. a 16. 11. vždy v 19:30 v Divadle X10, ul. Charvátova 10/39, Praha 1.
Vstupenky k zakoupení přes stránky Divadla X10 v ceně pay as you can 150 Kč / 250 Kč / 500 Kč. Pro studenty vysokých škol speciální cena 50Kč.
Pro vstupenky lze také napsat na adresu rekultur.cz@gmail.com
Inscenace je v původním znění s českými titulky.
Zastávka Evropa
dokumentární inscenace
TEXT Anastasia Relitova
REŽIE Valiantsina Maroz
DRAMATURGIE Kacia Chekatouskaya, Ondřej Novotný
VÝPRAVA Lucie Pangrácová
HUDBA Jindřich Čížek
VIDEO Karina Baratava
GRAFIKA Nastya Stalmahova
FOTOGRAFIE A PR VIDEO Dita Havránková
PRODUCENT Ewa Zembok (produkční platforma Rekultur)
PROJEKTOVÝ MANAŽER Hanna Kazakova
HRAJÍ Jan Bárta, Volha Karalionak, Hanna Sabaleuskaya, Khrystyna Valovik, Kostiantyn Zhyrov.
Divadlo X10 zároveňupozrňuje a zve na hostující autorský projekt MÁRA divadla T-art Studio, který měl v X10 premiéru v červnu. Hru Mára uvedeme 29. a 30. září, v ukrajinštině s českými titulky.
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.