ČR: Zpěvačka, skladatelka a textařka Daniela Litváková-Čelková známá z kultovních kapel Panika a Hudba Praha vydává dvojsingl s písněmi Dálka a Polož si, který předznamenává její sólové album Poslední objednávky. Dvojsingl i celé album jsou výsledkem její spolupráce se všestranným bubeníkem a muzikantem Štěpánem Smetáčkem, který prošel mnoha zásadními rockovými formacemi a nyní působí ve skupinách Wanastowi Vjecy, Krausberry a NTS Trio. „Našim písničkám říkáme punk-šansony. Nečekejte ale punkovou tvorbu. Spíš než hudební žánr je pro nás punk symbolem hudební i životní volnosti a trefným označením pro vztahy, ať už partnerské nebo mezi přáteli, o kterých je většina textů,“ říká Daniela Litváková-Čelková. Dynamická rocková píseň s hypnotickým tanečním rozjezdem Dálka a melancholický bluesový šanson Polož si vyšel jako dvojsingl na Spotify a dalších hudebních streamovacích platformách. Album Poslední objednávky vyjde na podzim tohoto roku, obojí u labelu cernykafe. Novinky k připravovanému albu je možné sledovat na www.facebook.com/punksanson.
Daniela Litváková-Čelková a Štěpán Smetáček se potkali v kapele Panika, která hrála až do covidu. „Během pandemie jsme spolu natočili jednu věc a pak mi Štěpán navrhnul, že uděláme i další písničky, a já s radostí přijala. Nemohli jsme se potkat líp. Oba jsme jinde, ale přece se potkáváme. Když se mění v realitu něco, co si nosíte v hlavě, je skvělý, že u toho můžete být právě se Štěpánem,“ vysvětluje Daniela Litváková-Čelková, jak funguje chemie mezi oběma hudebníky. Štěpán Smetáček, který je i autorem aranží, produkce a mixu nahrávek, však není jediný muzikant, kterého ke své sólové tvorbě přizvala. Na obou singlech hostuje zpěvačka a herečka Anna Mercedes Čtvrtníčková, v písničce Dálka hraje na baskytaru Petr Skala a akustickou kytaru ve skladbě Polož si nahrál Artur Gallen. „Každá písnička je jiná. Tím, co je spojuje, jsou témata mých textů, naší hudby a Štěpánův rukopis,“ charakterizuje Daniela Litváková-Čelková singly, na které na podzim naváže album Poslední objednávky. „Dálka je dynamická rocková skladba s hypnotickým tanečním rozjezdem, za který by se nemuseli stydět třeba ani takoví LSD Soundsystem, Polož si je přesně ten melancholický šanson a vlastně i lehce bluesový song, kde zpěv, kolorovaný citlivě rozvibrovanými hammondkami funguje v dokonalé souhře s kytarovými vyhrávkami,“ dodává Moimir Papalescu, který stojí za masteringem celého alba.
Daniela Litváková-Čelková začínala v souboru Hokaido, který sdružoval aktivní i občasné muzikanty (Václav Křístek, Daniel Fikejz, Ondřej Soukup nebo František Svačina). Ve druhé polovině 80. let byla členkou původní sestavy dívčí kapely Panika, která slavila největší úspěchy v letech 1986–1989. Skupina Panika se v průběhu dalších desetiletí průběžně vracela na scénu a v letech 1996–2000 se na jejích písních začala autorsky podílet i Daniela, zejména jako textařka. Od roku 1992 do roku 2001 působila Daniela Litváková-Čelková i jako zpěvačka a vokalistka kapely Hudba Praha, podílela se na jejích slavných albech Maelström, Maják nebo na desce Divoký srdce, kde se prosadila i autorsky. Se skupinou Panika vystupovala až do roku 2019, kdy kapela odehrála poslední koncert v pražské Lucerně. „Daniela se nejvíc ze všech Češek přibližuje abstraktnímu internacionálnímu modelu rockerky, a to svou image, životem i dílem. Nekompromisní poetika, spontánnost, rváčství s osudem,“ napsala o Daniele Litvákové-Čelkové rockerka a pedagožka Pavla Jonssonová, členka skupin Plyn, Dybbuk a Zuby nehty, pro kulturní revue Tamto.
Štěpán Smetáček se proslavil hlavně jako rockový bubeník. Je dlouholetým členem úspěšné pop-rockové skupiny Wanastowi Vjecy. Věnuje se i hudební režii, produkci a mixu hudby. Vyučuje bicí a elektronické zpracování hudby na ZUŠ ve Světlé nad Sázavou.
Daniela Litváková-Čelková – zpěv, text, hudba
Štěpán Smetáček – hudební produkce
Jako host (na featu) Anna Mercedes Čtvrtníčková
Petr Skala (Ježíš táhne na Berlín) - basa Dálka
Artur Gallen – akustická kytara – Polož si
Štěpán Smetáček – producent, mix
Moimir Papalescu - mastering
Label - cernykafe
Studio – studio S
Vizual - Honza Doležal, cernykafe
Odkazy:
Facebook:https://www.facebook.com/punksanson
Dvojsingl: https://distrokid.com/hyperfollow/danielalitvkovelkov/dlka--polo-si
Vážené a milé srdcařky, vážení a milí srdcaři, vy všichni, kteří fandíte kultuře v naší zemi stejně jako my, vážení čtenáři,
v Místní kultuře se v těchto dnech něco „peče“, bublá to a kvasí. Odpusťte ten příměr, ale blíží se Advent a předvánoční řádění v kuchyni je před námi. Redakce Místní kultury k tomu chystá důležitou změnu, na niž bychom vás rádi upozornili už nyní – se začátkem nového roku dojde k přejmenování Místní kultury na Pro-kulturu.
PRAHA: Návštěvníky Korza Národní ohromila velkoformátová instalace slova „SVOBODA.“ a krátký film Svoboda nás spojuje.
Korzem Národní vyvrcholila kampaň Svoboda nás spojuje spolku Díky, že můžem. Středobodem oslav 35 let od sametové revoluce byla velkoformátová audiovizuální instalace. Ta se skládala z obřích písmen zavěšených na jednotlivých budovách Národní třídy. Písmena dohromady tvořila slovo svoboda s tečkou na konci. Zároveň sloužila jako projekční plochy pro premiéru krátkého filmu Svoboda nás spojuje režisérky Ester Valtrové a zpěv Modlitby pro Martu v podání herečky Anny Fialové. Přes 120 programových bodů přilákalo dle prvotního hrubého odhadu operátora T-Mobile 93 000 návštěvníků.
ČR-ZAHRANIČÍ: Jaký je rozdíl mezi emigrantem a exulantem? Dokázali spolu exulanti, kteří odešli z Československa do zahraničí v různých časových vlnách, spolupracovat? Z čeho čerpali naději? A byl to především odpor vůči totalitnímu režimu, který je přes veškeré názorové spory spojoval? Jak po 35 letech od Listopadu ´89 a návratu domů vzpomíná na život a spolupráci v londýnském exilu nakladatel, politolog, publicista a překladatel Alexander Tomský, zakladatel exilového nakladatelství Rozmluvy a stejnojmenného časopisu?
ČESKÁ TŘEBOVÁ: NP seniorského divadla pořádá Kulturní centrum Česká Třebová ve spolupráci s NIPOS-ARTAMA Praha. Proběhla o víkendu 8. – 10. listopadu 2024 v České Třebové. V druhově, žánrově a obsahově velmi rozmanitém programu bylo uvedeno devět představení. Odehrály je pro své kolegy a pro diváky českotřebovské i přespolní soubory z Desné, Homole, Děčína, Olomouce, Ostravy, Svitav, Ústí nad Orlicí, Červeného Kostelce a Holešova.