ČR: Nová výzva Národního plánu obnovy nabízí malým a středním podnikům propojení s kreativním sektorem, jehož prostřednictvím budou moci inovovat svoje služby a produkty, a tím zvýšit konkurenceschopnost.
„Jde vlastně o nové kreativní partnerství. Malé a střední podniky tvoří až 80 % ekonomických subjektů a jsou páteří české ekonomiky. Nově vznikající kreativní sektor si v ekonomice stále hledá své místo. Spolupráce mezi nimi je proto logickým a důležitým krokem,“ říká k nové výzvě ministr kultury Martin Baxa. A dodává: “Malé a střední podniky investují do inovací svých služeb například v oblasti designu. Tuto přidanou hodnotu pak přinesou kreativní profesionálové, kteří naopak díky voucherům mohou získat nový prostor pro své působení.“
Cílem všech dotačních řízení ve všech plánovaných výzvách v rámci iniciativy Kreativní vouchery je přidělit malým a středním podnikům nejméně 3 000 kreativních poukázek ve třech po sobě následujících výzvách (2023–2025).
Cílovými skupinami jsou malé a střední podniky a kreativní profesionálové. Malý či střední podnik bude moci podat žádost o voucher na služby kreativců na měkké inovace neboli kreativní řešení jejich produktu nebo služby. Kreativci, se kterými bude možné navázat spolupráci v rámci čerpání voucheru, budou muset být registrovaní v Celostátní galerii kreativců. Výhodou kreativních voucherů je jejich multiplikační efekt (pokračování spolupráce, zakázky nad rámec voucheru), který zvyšuje jejich dopad na ekonomiku. Důležitým znakem spolupráce je interaktivita. Půjde o společný tvůrčí proces žadatele a poskytovatele služeb (kreativce).
Malé a střední podniky mohou prostřednictvím kreativních voucherů inovovat své služby a produkty například v následujících oblastech: architektura a interiérový design, průmyslový a produktový design, design služeb, design nábytku; film / video / hudba / zvuk / fotografie, grafický design a branding, webdesign; informační a komunikační technologie; marketingové strategie, práce s texty a další.
Všechny aktivity jsou v souladu s naplňováním Státní kulturní politiky 2021–2025+ a Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví pro roky 2021–2025.
Datum příjmu žádostí a otevření Celostátní galerie kreativců bude upřesněn (odhadovaný termín je v polovině května).
Veškeré podrobnosti o výzvě a procesu podání žádosti naleznete tomto odkazu: https://www.mkcr.cz/kreativni-vouchery-cs-2918
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.