ČR: Národní pedagogický institut připravil revizi RVP (Rámcových vzdělávacích programů) pro všechny oblasti vzdělávání, tedy i Umění a kultura. Je sotva pochopitelné, že tato oblast se jakousi setrvačností vyučuje na 90 % škol pouze jako tzv. výtvarka a hudebka. Důvodem je pravděpodobně fakt, že v těchto oborech připravuje budoucí učitele síť Pedagogických fakult. Oblast umění je však výrazně širší a bohatší, nezahrnuje jen hudbu, výtvarné umění a literaturu (vyučovanou v rámci ČJ), ale také divadlo, tanec, film a veškeré přesahy a synergie uměleckých oborů.
A toto komplexní pojetí umění jako živého organismu ovlivňujícího náš každodenní život najdeme právě v Koncepci B chystané a diskutované revize RVP. Konečně!
Akademie umění každoročně připravují umělce nejen pro tvůrčí, ale i pedagogickou praxi, přesto jsou dosud předměty Dramatická výchova, Taneční a pohybová výchova nebo Filmová a audiovizuální výchova podivně nazývány „doplňujícími“ nebo v Koncepci A dokonce „rozvíjejícími se“. Bylo by na pováženou, kdyby se nerozvíjely, ale tady dochází k zásadnímu střetu starého s novým.
Umění nemá žádné hlavní a doplňující obory. Postavení divadla, hudby, tance, filmu a výtvarného umění je rovnocenné, každý obor je svébytný a má svá specifika a přínosy. Není důvod k výsadnímu postavení dvou „tradičních oborů“. Na navrhované koncepci B je skvělá komplexnost a otevřenost, nikoho nenutí radikálně vše měnit, je to boj progresivní vize s tradičním pojetím. Je až zarážející, že v tomto miléniu někdo obhajuje status quo
z předminulého století.
Vyšší časová dotace pro kreativní rozvoj dětí je něco, na čem se shodují všichni. Zdá se, že postoj ministra školství bude rozhodující, rádi přispějeme konstruktivními argumenty za celou Českou sekci ITI. Vzdělávání považujeme za jednu z nejzásadnějších oblastí pro celospolečenskou změnu a kvalitní život ve 21. století.
Jménem Prezidia Českého střediska ITI Yvona Kreuzmannová, Marta Smolíková, Adriana Světlíková, Jakub Vedral
ČR: Návštěvnost kulturních zařízení vzrostla podle předběžných údajů Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS) v roce 2023 o více než deset procent oproti roku 2022 ve všech sledovaných oblastech kultury. Stále však zaostává za hodnotami roku 2019. Nejvíce se hodnotám roku 2019 blíží oblast památek, kde se návštěvnost pohybovala okolo 92 % předcovidových hodnot a meziročně vzrostla z 12,1 na 13,7 mil. návštěvníků.
ČR, ZAHRANIČÍ: Spolek Moje česká škola vyhlašuje letní soutěž v tvůrčím psaní pro vícejazyčné děti: „Urob si sám aneb Jak se žilo kutilům”. V soutěži mají děti za úkol připravit rozhovor s prarodiči, příbuznými nebo sousedy právě na téma kutilství, které je významným českým národním a kulturním fenoménem. Příspěvek může mít formu textu, komiksu, videa či animace. Zapojit se mohou jednotlivci i žákovské kolektivy. Všichni výherci získají knižní ceny. Konečný termín pro přijímání soutěžních příspěvků je 1. října 2024. Realizace soutěže je podpořena v rámci dotační výzvy MZV ČR: “Projekty zaměřené na spolupráci s krajanskými komunitami v zahraničí pro rok 2024”.