ÚSTECKÝ KRAJ: Severozápad Čech není jen krajem uhlí a chemie. Do jeho proměny je třeba zapojit širší spektrum oborů, a především místní angažované a tvůrčí obyvatele, shodli se na středečním setkání náměstek ústeckého hejtmana Jiří Řehák, nově zvolený rektor Univerzity J. E. Purkyně (UJEP) Jaroslav Koutský, děkanky dvou univerzitních fakult Michaela Hrubá a Zdena Kolečková nebo zástupci sítě Kreativní.uk.
„Náš kraj prochází razantní proměnou. Uhelný průmysl je třeba nahradit novými odvětvími, nejlépe těmi s vysokou přidanou hodnotou. A to nabízí ekonomika založená na lidské kreativitě od rukodělných řemesel přes umění, kulturní dědictví, architekturu až po filmový a herní průmysl. Příklady z evropských obdobných regionů ukazují, že podpora témat souvisejících s lokálním patriotismem a místních tvůrčích talentů přináší ekonomické benefity a vede k přirozenému zvyšování atraktivity míst. Velmi mě těší, že vedení ústecké univerzity i jejích fakult si je potenciálu tvůrčích odvětví plně vědomo a hodlá jej rozvíjet," vysvětlil náměstek hejtmana Jiří Řehák, v jehož gesci jsou kultura a cestovní ruch.
Jeho slova potvrdil i Jaroslav Koutský, který se v polovině března ujme funkce rektora UJEP. „V posledních letech i od politiků často zaznívá, že je třeba investovat do lidí, nejen do betonu. Univerzita se i díky evropským dotacím plně zapojí do takzvané spravedlivé transformace regionu a součástí našich plánů je mimo jiné i podpora kulturních a kreativních odvětví. Je skvělé, že v tom máme partnera ve vedení kraje i v síti Kreativní.uk," řekl ke středečnímu jednání na podzim zvolený rektor.
Ústecká univerzita se dlouhodobě zapojuje do projektů, které pomáhají rozvoji regionu, mapování jeho potenciálu i připomínání místní historie.
„Naše univerzita se angažuje ve velkých transformačních projektech zaměřených např. na vodíkovou mobilitu. Je ale neméně silná i v oborech humanitních a společenskovědních, a to považuji za klíčové ve snaze proměnit náš region v dobré místo k životu. Dlouhodobě se zabýváme mapováním kulturně historického dědictví našeho regionu a bohatým odkazem jeho řemeslnické a průmyslové výroby, v níž silně rezonovaly i tvůrčí obory. Stačí zmínit sklářství, výrobu porcelánu a hraček nebo textilní průmysl. Při hledání atraktivních a perspektivních témat spojených s tradicí je tedy z čeho čerpat a jsme připraveni při tom poskytnout maximální součinnost,“ uvedla děkanka Filozofické fakulty UJEP Michaela Hrubá, která též zdůraznila nutnost podpory vzdělávacích aktivit zaměřených nejen na regionální školství, ale zejména do oblasti celoživotního vzdělávání.
„Naším hlavním úkolem je samozřejmě vzdělávat studenty v oblastech výtvarného umění a designu, ale zároveň prezentovat jejich tvorbu v profesionálním kontextu. Vítáme ovšem, když dostanou možnost zasáhnout do veřejného prostoru a ovlivňovat dění v regionu. Prudce se měnící Ústecký kraj v tomto nabízí nekonečné inspirace a je skvělé, že poptávka po kreativitě tu v poslední době roste,“ řekla Zdena Kolečková, od února děkanka Fakulty umění a designu UJEP.
Ústecký kraj, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, vládní agentura CzechInvest, Inovační centrum Ústeckého kraje a ústecký spolek Veřejný sál Hraničář už v roce 2022 minulý rok v létě podepsali společné memorandum stvrzující spolupráci při rozvoji kulturní a kreativní ekonomiky a při podpoře místních talentů. Společnou podporu tvůrčích odvětví, která podle mnohých studií patří k těm s nejrychleji rostoucím podílem na hrubém domácím produktu HPD, koordinují prostřednictvím sítě Kreativni.uk. Díky těmto aktivitám bylo v Ústeckém kraji bylo ke konci roku 2022 zmapováno přes dva tisíce podnikatelů a právnických osob působících v kulturních a kreativních odvětvích.
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?