ČR: V říjnu 2022 spustilo Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS) ve spolupráci s Asociací muzeí a galerií České republiky projekt Benchmarking muzeí a galerií (dále jen BMG). Projekt nabízí muzeím a galeriím možnost porovnávat své výkony s údaji ostatních muzeí s podobnou charakteristikou.
Na webových stránkách projektu (benchamrkingmuzei.cz) byla spuštěna první verze BMG, která je v této fázi omezena na zpracovávání výkonnostních dat muzeí a galerií, které jsou zřizovány státem a veřejnou správou, tj. kraji a obcemi. Muzea jiných zřizovatelů tato etapa projektu zatím nezahrnuje.
Jak to funguje?
K datům z projektu mají přístup zpravodajské jednotky ročního výkazu o muzeu a galerii pod stejnými přístupovými údaji, jakými se přihlašují do elektronických formulářů NIPOS. Přihlášení uživatelé si v projektu mohou navolit srovnávací skupinu podle 5 nastavitelných filtrů – rok, region ČR, zřizovatel, specializace muzea a velikost sbírky. Pokud by však zahrnovala méně než 5 institucí, výpočty výkonů nebude možné sledovat.
Uživatel má po přihlášení k dispozici celkem 75 indikátorů (ukazatelů), díky nimž může porovnávat výkony své instituce v různých úrovních. Ty jsou rozděleny do 7 tematických skupin. Vedle skupin sledujících základní ukazatele jako jsou ekonomické výkony, výstavní plocha, počet sbírek či návštěvnost se jedná o více specificky zaměřené skupiny ukazatelů zkoumající odbornou a výzkumnou činnost muzeí či jejich kulturní a vzdělávací programy.
Komu je projekt určen?
Vedle respondentů ročního výkazu o muzeu a galerii je BMG určen také anonymním uživatelům. Veřejnosti se zájmem o data v oblasti muzeí a galerií budou k dispozici pouze agregovaná data s podmínkou, že data a informace získané z projektu budou použity pouze pro účely benchmarkingu a zásadně nekomerčním způsobem.
Jak registrovaní, tak anonymní uživatelé mají přístup k datům v desetileté časové řadě a podle nastavených parametrů je možné údaje prohlížet buďto ve webovém prohlížeči, nebo stáhnout v Excelové tabulce. Ve webovém rozhraní je k dispozici také funkce, která z datové řady vytvoří přehled ve statistických grafech.
Jsou data anonymní?
Přihlášeným muzeím a galeriím se zobrazují pouze individuální data z jimi vyplněného ročního výkazu o muzeu a galerii. Ostatní uživatelům se tyto údaje nezobrazují a nemají je k dispozici. Uživatelé tedy porovnávají své údaje s agregovanými údaji ostatních muzeí a galerií podle nastavených parametru, tak aby byl splněn § 16 o povinnosti mlčenlivosti a ochraně důvěrných statistických údajů zákona o státní statistické službě (č. 89/1995 Sb.). Pokud by uživatel zvolil parametry, podle kterých bude v agregované skupině méně než pět subjektů, data se nezobrazí. Tím je zamezeno tomu, aby mohl kdokoliv odhadnout data subjektů ve skupině s malým zastoupením zpravodajských jednotek. Anonymním uživatelům, tedy těm, kteří nevyplňují statistický výkaz či nespadají do skupiny muzeí a galerií, pro které je BMG určený, se žádná individuální data nezobrazují.
Výkaz o muzeu a galerii
Nejnovější údaje, které jsou nyní uživatelům BMG k dispozici, jsou údaje z Kult (MK) 14-01 Ročního výkazu o muzeu a galerii (muzeu výtvarných umění) za rok 2021. Sběr dat za rok 2022 bude probíhat od ledna do března roku 2023 a předběžné výstupy z výkazů budou k dispozici v červnu roku 2023 na webu NIPOS. Podrobné výstupy z výkazů budou k dispozici na podzim roku 2023, kdy budou uvolněna také aktuální data do projektu BMG.
Výkaz o muzeu a galerii je součástí Programu statistických zjišťování, který obsahuje seznam zjišťování stanovených zákonem o státní statistické službě. Do tohoto seznamu jsou zařazena všechna muzea a galerie (muzea výtvarných umění) věnující se činnosti muzeí podle statistické klasifikace CZ-NACE 91.02. Výkaz je zároveň součástí rezortní statistiky Ministerstva kultury a za jeho zpracování zodpovídá NIPOS.
Článek byl publikován ve Věstníku AMG 6/2022 (https://www.cz-museums.cz/UserFiles/file/2022/Vestnik%20/6_2022_komplet_mensi.pdf)
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: Čtvrtým rokem pořádá projekt Mravenčí chůva se slovenskou partnerskou organizací Krajina čitateľov celoprázdninovou aktivitu Pročtené léto. Každý prázdninový týden v ní doporučují dětem, rodičům, učitelům nebo knihovníkům zajímavé knihy ke čtení a další aktivity k vybraným tématům. Letošní ročník akce má podtitul: “Slova, která si chceme pamatovat.”