PÍSEK: V dnešní době se mnozí z nás chtě nechtě vracejí k nejstaršímu a dlouhými věky prověřenému způsobu vytápění – k topení dřevem. Kamnáři sice v době socialismu málem vyhynuli, ale v současnosti zažívá toto řemeslo i u nás velký rozkvět. Prezident českého Cechu kamnářů Libor Soukup bude ve čtvrtek 15. 12. v 16 hodin hostem na muzejní přednášce nazvané Kobka, zelí pekelec aneb zajímavosti o kachlových kamnech, kde promluví o současnosti i historii kachlových kamen a předvede také praktické ukázky výroby kachlů. O tom, jak topili naši venkovští předkové, poví etnografka Hana Soukupová, která přidá i další zajímavosti. Dozvíte se, jaký je rozdíl mezi pecí, kamny a sporákem nebo co je to zelí, čemu se říkalo kamnovec, která část topidla se označuje slovem kobka a kde najdete pekelec. Víte, kde jsou největší kachlová kamna na světě? A slyšeli jste někdy o Posměšných kamnech? Všechny tyto otázky vám přednášející zodpovědí a přidají také tipy na výlety a stará rčení spojená s kamny. Uslyšíte určitě i tradiční pozdrav mistrů kamnářů: Ať nám táhnou!
ČR: Začíná dvanáctý ročník celoroční soutěže ČT :D pro děti všech věkových kategorií. Tentokrát je mottem Uka dobro, a jak název napovídá, nejen úkoly, ale také inspirativními pořady, rozhovory i hrami poradí, jak pečovat o vztahy s ostatními a ukázat druhým dobro. Každý měsíc čeká na malé účastníky nový úkol, zapojit se mohou také ve science centrech po celé České republice.
ČR: Nakladatelství Galén právě vydalo knihu unikátní zpovědi dvou žen, které prožily část svého života se stejným narcistickým partnerem. Jejich příběhy doplňují autentická vyprávění dalších dvanácti žen, jež rovněž prošly zkušeností domácího násilí. Příběhy plné bolesti, strachu o děti a bezmoci v souvislosti s prokazováním psychického násilí se rozhodně nečtou lehce, ale mohou čtenáře varovat a zároveň jim pomoci.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Jana Tomšů ze spolku Zlínský zvěřinec.