BRNO: Svou divadelní tvorbu během letošního ročníku představilo v hlavním programu celkem devět univerzit a škol, včetně pořádající Janáčkovy akademie múzických umění. Diváci tak měli možnost navštívit inscenace ze Slovenska, Polska, Švýcarska, Německa, Velké Británie, Rakouska a České republiky.
Vedle toho pořadatelé představili novou dramaturgickou linii nazvanou Blindspot, která dala prostor pro prezentaci fyzického a nonverbálního divadla. V letošním roce se zúčastnily školy z České republiky a Slovenska se dvěma vybranými performance.
Vedle divadelního vyžití měli návštěvníci festivalu ENCOUNTER možnost se zúčastnit kreativních workshopů nebo zažít Brno netradičně, formou audiowalku.
Pořadatelé se v dramaturgii doprovodného programu zaměřili rovněž na hudební program, který situovali do brněnských klubů či Kabinet Múz. Závěrečný ceremoniál již tradičně proběhl v Divadle Husa na provázku, kde byla porotou a ředitelem festivalu udělena následná ocenění. Profesionální porota letos usedla v tomto složení: umělecká ředitelka Pražského Quadriennale a scénografka Markéta Fantová (Česká republika), režisér a herec Luca Vassos (Itálie) divadelní režisér a pedagog Davide Giovanzana (Švýcarsko) a loutkoherečka, režisérka a managerka Kata Csató (Maďarsko), která stojí za iniciativou freeSzfe.
V kategorii režie byla cenou Marta oceněna Eliška Říhová z DAMU a to za inscenaci House of God. Porota vyzdvihla zejména nevšední užití humoru, jemnosti a metafory, kterými inspirativně nastavuje zrcadlo každodenní realitě.
Ocenění Marta za ženský herecký výkon obdržela Frankie Lipman z Manchester School of Theatre, v inscenaci Linda. Porotce oslovila zejména autenticita, se kterou ztvárnila složitou postavu, která přesahovala její věkové zkušenosti.
Ocenění Marta za dramaturgii převzal Moritz Praxmarer za inscenaci Manifesto. Inscenaci nazkoušela Švýcarská HKB Bern Academy of the Arts. Porotci ji označili jako strhující vyprávění, které je výrazné přeměnou jednoduchých předmětů na imaginativní krajiny.
Ocenění ředitele festivalu obdržela polská herečka Zuzanna Romańska za inscenaci Martyrs, kterou nazkoušela AST National Academy of Theatre Arts in Krakow.
Během festivalového týdne se rovněž uskutečnily diskuse o samotných představeních. Zcela nový dramaturgický koncept zařadili pořadatelé i do těchto diskusních bloků. Během ENC: TALK odprezentoval každý z porotců sobě blízké, profesně zaměřené téma rezonující s dnešním obecenstvem. Diváci tak měli možnost nahlédnout přímo do jejich praxe. Letošní ročník rovněž pomocí diskusní platformy #freeszfe diskuze reagoval na aktuální společenskou a politickou situaci v Maďarsku na vysokých uměleckých školách.
Děkujeme všem partnerům a subjektům za jejich podporu. Festival vzniká za finanční podpory Mezinárodního visegrádského fondu, města Brna, Státního fondu kultury ČR, Městské části Brno-Střed. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.