ČR: Jak se potýká s dopadem koronaviru kulturní a umělecká sféra a do jaké míry jednotlivým oborům může pomoci dotační program COVID-Kultura II? Dosáhne na něj každý, kdo má nárok? Zeptali jsme se Petra Vítka, ředitele Bio Central v Hradci Králové.
Jaký smysl má otevřené kino bez diváků, jak je tomu v současnosti?
Smysl to nemá pražádný, až by se dalo říct, že to je úplný nesmysl. Bohužel hygienická opatření na nás dopadla naprosto zásadně a myslíme si, že nespravedlivě. Kino je provoz velmi cyklický, máme spoustu projekcí a na jednotlivé projekce chodí nízký počet diváků, kteří se ale nasčítají. Kinům, tento model na rozdíl třeba od divadel nebo koncertů nevadí. Naše náklady na jednu projekci jsou velmi nízké. Po prvním lockdownu nám chodilo od jednoho diváka po maximálně 60. V sále s 386 sedadly se tito diváci prakticky ztratí. Ale už při těchto číslech jsme schopni kina uživit. Nemáme tedy problém se zásadně omezenou kapacitou ani s udržováním přísných hygienických podmínek. Bohužel přesto jsme na stupnici PES v kategorii 2, ke které si myslím, že nemusí ve výhledu několika měsíců dojít. Dost nás to děsí a děláme vše proto, abychom se dostali do kategorie 3, která nám vzhledem k otevření kaváren a bazénů přijde logická.
Pro sektor audiovize dosud nebyly žádné kompenzace. Vypadli jste i z programu COVID Kultura II. Řeší vaši situaci mimořádná výzva pro audiovizuální sektor Státního fondu kinematografie?
Státní fond kinematografie je jediná instituce, která audiovizuálnímu sektoru pomáhá, ačkoli to není jeho práce a nemá na to zákonný rámec. Fond není nastaven tak, aby mohl plošně kompenzovat celou audiovizi. Jeho podpora je projektová a je jasné, že forma podpory i její výše je omezená. Výzvy v létě jsme se zúčastnili a dostali finanční podporu ve výši cca 120 000, což je super, ale jen pro informaci současná ztráta Bio Central na hrubých tržbách je cca 5 milionů. Pokud tedy kina do konce roku neotevřou, s čímž už nepočítáme. Upínáme se k další podpoře COVID Kultura III, kde by již audiovize měla být, ale upřímně, měla být již v COVID Kultura II a vypadla krátce před jejím zveřejněním.
Museli jste některé zaměstnance propustit?
Zatím jsme nikoho z hlavních pracovních poměrů propustit nemuseli, ale všichni brigádníci, kteří pracují na dohody nebo fakturanti, jsou bez práce.
Zůstáváte v kontaktu s vašimi diváky on-line?
Už na jaře jsem se spřátelenými kiny začali realizovat projekt Moje kino LIVE (www.mojekinolive.cz), který jsme po otevření kin pozastavili, ale aktuálně již na plné obrátky funguje, a snažíme se v něm divákům navodit pocit jejich oblíbeného kina a přinést zajímavé filmy včetně filmových úvodů, besed a přednášek.
Podporují vaši příznivci své oblíbené kino? (předplatné, vouchery…)
Aktuálně rozjíždíme výrobu vánočního merche, triček, tašek a kinokaret, abychom naše diváky potěšili a aby také oni mohli trošku potěšit nás. Chtěli bychom jim tímto moc poděkovat za dlouhodobou podporu, kterou nám stále zachovávají.
Také trávíte čas sledováním filmů ve svém obýváku?
Můj čas se přesunul do on-line světa. V onlajnu máme schůzky, konference, festivaly a přiznávám, že už toho mám docela dost a snažím se být více venku a v reálném kontaktu s živými lidmi. Tím, že jsem si prošel covidem, mám teď minimálně tři měsíce trošku výhodu a nemusím se tak hlídat v kontaktu s ostatními. Aktuálně chodím po Hradci a dávám si u okýnek co nejvíce dobré kávy.
VIZITKA
Petr Vítek začínal jako technický ředitel kina Aero, v současnosti provozuje Bio Central v Hradci Králové. Je jedním z provozovatelů kin Světozor a Bio Oko v Praze, Univerzitního kina Scala v Brně a technicky spolupracuje s distribuční společností Aerofilms.
V červnu 2012 zvítězil se svým projektem ve výběrovém řízení na nového provozovatele kina Central v Hradci Králové, od té doby kino Central provozuje.
S digitálními technologiemi v „kinovém“ provozu pracuje od roku 2001, kdy se začala kina orientovat na projekce z jiných než 35mm projektorů. Je držitelem šesti certifikátů z Digi Training Course Plus (DGT Kuurne 2005, DGT 2008 London, DGT 2009 London, DGT 2010 Helsinki, DGT 2001 Helsinki, DGT 2012 Amsterdam).
Je hlavním organizátorem vzdělávacího kurzu Nové kino pro provozovatele kin (www.novekino.cz).
Je členem profesní komise pro digitalizaci při MEDIA Programu.
Mezi lety 2012 až 2018 byl s roční pauzou předsedou Rady Státního fondu kinematografie.
FRÝDLANT NAD OSTRAVICÍ: Pekař z Janovic, kožedělní tvůrci z Metylovic nebo třeba tradiční papírnictví z Frýdlantu nad Ostravicí. Beskydy jsou plné zajímavých podnikatelských příběhů, a proto se zástupci beskydských obcí rozhodli představit desítku vybraných podnikatelů. Příběhy a fotografie vycházely během léta na webu www.progresko.cz a tento týden vyšly také ve fyzické podobě Diáře podnikatele.
ČR: Jedna z nejdéle fungujících veřejných sbírek v Česku započala svou činnost v roce 1991. Od té doby rozdělila mezi neziskové organizace více než 299 milionů korun. Loňský ročník byl zatím nejúspěšnější, podařilo se vybrat téměř 23 milionů. Všechny čtyři koncerty odvysílá program ČT1 vždy v neděli od 17:30. Letos poprvé koncerty zamíří i do regionů.
SEMILY: Zcela zaplněná Pojizerská galerie se koncertem a následnou komentovanou prohlídkou rozloučila s výstavou 2 x 100 = Jiří Šlitr a Jiří Bažant. Na koncertě vystoupili Bohuslav a Eva Lédlovi a pěvecký sbor Jizeran pod vedením Jiřího Kurfiřta a za doprovodu bubeníka Roberta Tomáše. Zazněly písně obou jubilantů, Jiřího Šlitra i semilského rodáka Jiřího Bažanta, oběma by letos bylo sto let. Na závěr se rozezněly skladby ze slavného muzikálu Starci na chmelu, na kterém se Jiří Bažant skladatelsky významnou měrou podílel. Se sborem si zazpívali i přítomní hosté, mezi jinými i synovec Jiřího Bažanta Jakub, významný sportovní komentátor. Na konec si mohli návštěvníci projít končící výstavu s odborným komentářem spoluautora výstavy Jaroslava Vávry. Samotnou výstavu navštívilo za dva měsíce i několik set studentů především z místních škol, pro které byla obě jména na počátku velkou neznámou, což se snad po návštěvě semilského muzea změnilo.
ČR: Národní kulturní památka Rudá věž smrti ve Vykmanově u Ostrova nad Ohří bude nově majetkem státu. Na společné tiskové konferenci o tom informovali zástupci Ministerstva kultury, Ministerstva financí, Finanční správy, Národního památkového ústavu a Konfederace politických vězňů. Jedná se o výsledek společného, zhruba půlročního jednání s cílem zachovat tuto významnou kulturní památku pro budoucí generace.