pátek
19. července 2024
svátek slaví Čeněk
Banner
© Zdroj: Martin Krupa, NIPOS



Kultura v časech pandemie / Jan Julínek, Divadlo RePublika

ČR: Jak se potýká s dopadem koronaviru umělecká sféra a do jaké míry jednotlivým oborům může pomoci dotační program COVID-Kultura II? Dosáhne na něj každý, kdo má nárok? Zeptali jsme se Jana Julínka, zakladatele a vedoucího Divadla RePublika.

Autor článku: 
Irena Koušková

Proč nemůžete dosáhnout na podporu z vypsaného programu COVID-Kultura II? Při výzvě COVID-Kultura I jste byli úspěšní?

Už během první vlny krize na jaře jsme pátrali po možnostech podpory ze strany státu, ale neuspěli jsme. Například podmínka, že o dotaci mohou žádat subjekty, které v posledních letech obdrželi od MK ČR podporu, nás předem vyřadila z možnosti se o tuto výpomoc ucházet. Obě divadla, která vedu: SemTamFór i Divadlo RePublika jsou profesionální divadla, která ovšem nemají vlastní prostor. Ten si pronajímáme na konkrétní představení nebo zkoušky. Je to způsobeno také tím, že náš dosah je celorepublikový a v podstatě založen z 90 % na zájezdové činnosti. Z toho důvodu jsme nedosáhli ani na druhou výzvu COVID Kultura. Nemáme velké náklady spojené s provozováním a údržbou budov, ale všichni členové zůstali ze dne na den bez jejich hlavního příjmu. Divadlu pak zůstaly náklady na splátky techniky, provoz kanceláře, skladů apod. Herci u nás jsou všichni tzv. „volnonohaři“ a kromě divadel, která zastupuji, hrají na celé řadě dalších scén. Letos spíš nehrají... Takže v konečném důsledku na většinu pomoci nezávislému sektoru dosáhla divadla, která v minulosti podporu jednorázově nebo pravidelně čerpala. Ale ta, která nikdy žádnou dotaci z MK ČR nedostala, a jsou tedy opravdu nezávislá, ji nedostávají ani nyní. To se týká v podstatě všech divadel bez vlastního prostoru.

 

Myslíte si, že divadlo bez diváků přežije? Zůstáváte v kontaktu s příznivci i jinak?

Já pevně věřím, že přežije. Historicky zatím divadlo přežilo vždycky. A pokud jde o scény, ve kterých jsem angažován, tak doufám že také. Na jaře nás diváci podrželi ve sbírce na DONIO a většina z nich nepožadovala vrácení vstupenek na představení, na která se nemohli dostavit. Za tuto podporu si zaslouží velký dík a my si jí velmi vážíme. Během jara jsme pravidelně komunikovali s diváky na sociálních sítích formou videí apod.

Podzimní vlna je v tomto trochu jiná. Jednak měla být divadla zavřená jen na přechodnou dobu a dál si myslím, že streamování a podobných aktivit už mají dost. Takže i v tomto čase s diváky komunikujeme, i když zdaleka ne tak intenzivně jako na jaře a připravujeme novou inscenaci. Jakmile se dostane do fáze, kdy bude připravená ke zkoušení, tak máme nové téma pro naše sociální sítě.

 

Vy sám máte ještě jiné zaměstnání, co ale členové vašeho divadla? Zůstali zcela bez obživy?

Je to různé. Někteří kolegové dosáhli na podporu OSVČ, někteří skončili na úřadu práce. Jedna kolegyně je na rodičovské dovolené, ale jsou i tací, kteří na podporu nedosáhli a celou dobu se v podstatě živí krátkodobými brigádami na pár dnů. V souboru máme i členku, která už před koronou pracovala v obchodě jako prodavačka, ale jelikož to nebyl velký market, tak přišla i o tuto práci. Je to asi jako v ostatních malých divadlech. Spousta osudů a každý se s tím vyrovnává jinak…

 

Vizitka

Jan Julínek - Divadlu se věnuje od roku 2002, kdy založil amatérské divadlo SemTamFór, které během let vypracoval do současné podoby zájezdového divadla s profesionálním souborem a hostujícími externisty. Zakladatel a vedoucí Divadla RePublika, ve kterém působí jako kmenový režisér, umělecký šéf, dramaturg, herec, technik, kulisák, řidič a hlavní konzultant. Pravidelně se objevuje také v českých seriálech (Zrádci, Modrý kód, Policie Modrava atd.). V současné chvíli pracuje také jako programový ředitel divadelní mezidruhové přehlídky Jiráskův Hronov.

 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.

zahraničí
Knihy, literatura, média, Divadlo a tanec, Soutěže a festivaly
Co se děje
19.07.2024

ČR: Nové Mexiko, podivný zapadákov plných prazvláštních individuí, kde vládnou drogy, zločin, ale i vypracované svaly. Režisérka Rose Glass si pro svůj druhý snímek, adrenalinem napumpovaný thriller Zatracená krvavá láska, vybrala téma ženské síly, pomsty a žhnoucí vášně. Britská autorka do své pocty retro žánrovým snímkům obsadila hvězdná jména jako Kristen Stewart, Ed Harris nebo Dave Franco. Snímek měl svou slavnostní premiéru na filmovém festivalu Sundance, kde se setkal s nadšenými ohlasy kritiků i diváků. Magazín Harper’s Bazaar o filmu tvrdí, že „jeho nespoutaná energie vás definitivně rozpálí,“ server Screen Rant říká, že se jedná o „vzrušující podívanou od první vteřiny až do úplného konce“. Očekávanou novinku z produkce A24 uvedl do kin distribuční společnost Aerofilms 18. července.

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média
Co se děje
19.07.2024

PRAHA: S velkým zármutkem jsme se dozvěděli, že nás 18. července opustila Marcela Martiníková, vynikající tanečnice, múza Pavla Šmoka a nejvýraznější tvář souboru Balet Praha.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec
Co se děje
19.07.2024

ZLÍN: Ve zlínském muzeu, krajské galerii i knihovně je pro děti všech věkových kategorií připraven zajímavý program. Děti se mohou těšit na tvořivé dílny, čtení i výlety za kulturou.

Zlínský kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Výtvarné umění, Památky
Co se děje
18.07.2024