ČR: Jak se potýká s dopadem koronaviru umělecká sféra a do jaké míry jednotlivým oborům může pomoci dotační program COVID-Kultura II? Zeptali jsme se MgA. Jana Pohribného, prezidenta Asociace profesionálních fotografů České republiky (APF ČR).
Muzikanti, divadelníci i výtvarníci jsou již od jara jednou z existenčně nejpostiženějších skupin. O fotografech se ale cudně mlčí. Jaká je situace ve vašem oboru?
V důsledku zmrazení nebo značného omezení chodu kultury mnozí přišli o práci stejně jako herci nebo muzikanti. Současná pandemie zasahuje, podobně jako u dalších výtvarných oborů, také ty fotografy, kteří žijí z volného umění a nemohou v současné době vystavovat a tím prezentovat svoje dílo divákům a potenciálním kupcům. Bohužel vidět dílo on-line na webu a originál v galerii či muzeu může být pro kupce či sběratele zásadní rozdíl. Řada našich členů také přišla o veřejné přednášky, workshopy a výuku zejména praktického charakteru. Ne vše lze sdělit prostřednictvím videoprezentací a ne všichni vyučují ve státem podporovaných školách či kulturních institucích. Také segment reklamy, služeb a marketingu, kde se uplatňuje tvorba profesionálního fotografa, je nyní ve značném útlumu, protože firmy šetří na výdajích i v této oblasti.
Fotografové jsou veřejností – možná naivně – vnímáni díky snímkům publikovaným v médiích jako poměrně vytížená profese…
My jsme samozřejmě rádi, že alespoň někdo z našich řad nachází v této nelehké době uplatnění, ale tito fotografové–reportéři tvoří jen malou část naší profesní komunity.
Jako představitel Asociace profesionálních fotografů České republiky (APF ČR) jste zhruba před týdnem adresoval otevřený dopis ministru kultury Lubomíru Zaorálkovi, v němž uvádíte, že z pohledu vašeho oboru vnímáte program podpory v kultuře jako diskriminační. Z jakého důvodu?
Je bezesporu dobré, že Ministerstvo kultury společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR vyhlásilo program podpory COVID-Kultura II, ale ani ti profesionální fotografové, kteří se živí výhradně fotografováním divadla, hudby, baletu atd. tj. živé kultury, pro kterou je především program určen, na ni nedosáhnou. Argument, který nám byl od úředníků ministerstva sdělen, že „fotograf může fotografovat něco jiného…“ není zcela na místě. Považujeme proto za důležité upozornit na nevyváženost podpory v kultuře. Zatím na oficiální odpověď z ministerstva čekáme.
ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.
ČR: Nové Mexiko, podivný zapadákov plných prazvláštních individuí, kde vládnou drogy, zločin, ale i vypracované svaly. Režisérka Rose Glass si pro svůj druhý snímek, adrenalinem napumpovaný thriller Zatracená krvavá láska, vybrala téma ženské síly, pomsty a žhnoucí vášně. Britská autorka do své pocty retro žánrovým snímkům obsadila hvězdná jména jako Kristen Stewart, Ed Harris nebo Dave Franco. Snímek měl svou slavnostní premiéru na filmovém festivalu Sundance, kde se setkal s nadšenými ohlasy kritiků i diváků. Magazín Harper’s Bazaar o filmu tvrdí, že „jeho nespoutaná energie vás definitivně rozpálí,“ server Screen Rant říká, že se jedná o „vzrušující podívanou od první vteřiny až do úplného konce“. Očekávanou novinku z produkce A24 uvedl do kin distribuční společnost Aerofilms 18. července.