OLOMOUC: Letošní ročník PAF Olomouc s podtitulem Domino se uskuteční od 3. do 6. prosince 2020. Mezinárodní Přehlídka filmové animace a současného umění s ohledem na omezení spojená s koronavirem tentokrát proběhne v radikálně odlišné podobě, která se více zaměří na přímý kontakt s publikem skrz online program, výstavy ve veřejném prostoru domovské Olomouce a mezinárodně distribuovanou publikaci PAF Reader. PAF Olomouc 2020 tak nabízí nový pohled na možnosti a potenciál kurátorských platforem zaměřených na současné umění.
Domino
Téma PAFu 2020 si organizátoři vypůjčili z klasické deskové hry založené na poklidné koncentraci, logických kombinacích a mnohých proměnách. Pro festival se stává ústředním tématem i kurátorským gestem, a to proto, že jeho přesný řád lze hravě obrátit vzhůru nohama a pracně sestavené kameny vyslat jediným cvrnknutím vstříc euforickému pádu.
„Domino je pro nás metaforou rozvahy a rozložení pravidel mezi předem daný počet míst a počet hráčů, na druhou stranu jde i o ilustraci pádu a rychlé řetězové reakce. Festival bude letos modulární a jeho výslednou podobu si divák skládá sám na základě online programu, připravované publikace a intervencí ve veřejném prostoru Olomouce,“ říká ke koncepci programový ředitel PAFu Martin Mazanec.
PAF City
Umění v (veřejném) prostoru: letošní ročník PAFu výrazně rozšíří své působení v ulicích a podnicích Olomouce – výstavy se uskuteční nejen v tradičních, volně přístupných prostorách obrazovek Muzea umění Olomouc, ve Vitrínce Deniska ad. Nově také na rozsáhlé ploše v proluce u plánované budovy Středoevropského fóra, v interiérech olomouckých tramvají a v palmovém skleníku výstaviště Flora Olomouc, kde PAF připravuje nový výstavní projekt s berlínskou kurátorkou Suzou Husse. Přímo v Olomouci se také odehrají vybrané audiovizuální performance, které pracují s architekturou výjimečného prostoru kaple Božího těla, současně budou živě streamovány v rámci online programu.
PAF Reader
Tištěná publikace na pomezí sborníku autorských textů, katalogu a magazínu vychází letos vůbec poprvé a nahradí dosud vydávaný festivalový katalog. Ambicí této nové série readerů, vydávaných vždy k příležitosti jednotlivých ročníků PAFu, je rozšířit témata (např. 100 let česko-slovenské animace), díla a myšlenky spojené s festivalem i nad rámec samotné události. Kromě teoretiků a kurátorů se na publikaci podílí také tuzemští i zahraniční umělci spojení s letošním ročníkem PAFu, mj. Natália Trejbalová, Billy Johnny Bultheel ad. Publikace vyjde v anglickém jazyce a stane se součástí distribuční řady Edice PAF.
PAF Home
V rámci online sekce PAF Home bude v průběhu čtyř festivalových dnů zveřejňován nejrůznější program ve formě živě streamovaných performancí a diskuzí, ale také premiér nových audiovizuálních projektů. Vůbec poprvé bude online kompletně zpřístupněn letošní ročník soutěže PAFu zaměřené na umění pohyblivého obrazu – Jiné vize CZ. Desítku finalistů a finalistek tentokrát vybírají kurátoři Lumír Nykl a Tina Poliačková.
První detaily k programu budou zveřejněny 2. 11. 2020..
PAF Olomouc 2020: Domino
3.–6. 12. 2020
Olomouc
ČR: Tříkrálová sbírka, největší dobročinná sbírková akce v České republice, oslaví letos v lednu 25. výročí. K této mimořádné příležitosti připravila Charita Česká republika, která sbírku každoročně organizuje, speciální hudební dárek pro všechny, kdo se na sbírce podílejí – od organizátorů a koledníků přes dárce až po ty, kterým výtěžek sbírky pomáhá. Novou kolednickou hymnu Tři králové pro sbírku složil a nazpíval populární písničkář Michal Horák. K hymně zároveň vznikl výpravný videoklip v režii vyhledávaného Markuse Kruga. Podívejte se zde.
PRAHA: V závěru loňského roku uspořádal Český rozhlas v Obecním domě v Praze velkolepý sborový koncert ke končícímu Roku české hudby a 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Jeho hlavními aktéry byly amatérské pěvecké sbory z celé republiky, které spolu s rozhlasovými symfoniky a čtyřmi sólisty připomněly nejvýznamnější sborové skladby nejen české hudby a zároveň i adventní čas. Tradice sborového zpěvu je v České republice mimořádně silná, přesto organizátory překvapilo, že zájem o akci byl tak obrovský. Celkem vystoupilo v Obecním domě na 1000 účinkujících. Tento jedinečný počin, na němž se organizačně podílel také NIPOS, vysílala v přímém přenosu Česká televize a přenášel Český rozhlas na stanicích D-dur a Vltava. I nyní si jej můžete připomenout třeba na iVysílání ČT. Program pro tento speciální večer sestavil dramaturg a šéfredaktor Českého rozhlasu D-dur Lukáš Hurník, jehož jsme požádali o rozhovor.
OSTRAVA: Spolek Fiducia zveřejnil další ze série dokumentů z cyklu Ostravské kulturní stopy. Tentokrát jsme se věnovali vítkovickému nádraží, které je podle historika umění Rostislava Šváchy jedním z nejcennějších příkladů bruselského stylu v české architektuře 60. let 20. století. Výpravní budova, která vznikla na tzv. Polanecké spojce v letech 1963–1967 podle návrhu architekta Josefa Dandy, představovala ve své době jedno z nejmodernějších nádraží v Československu. O památkovou ochranu nádraží se bojovalo řadu let a přestože se chystá rekonstrukce v režii Správy železnic, není zatím zcela jasné, jak bude jeho příběh pokračovat.
Podívejte se na náš nový dokument, kde se dozvíte více od historika umění Martina Strakoše z ostravského Národního památkového ústavu.
Dokument najdete ZDE.
ČR: Česká televize se v roce 2024 stala nejsledovanějším tuzemským vysílatelem. S podílem 30,43 % obhájila svoji pozici posedmé v řadě, ve srovnání s rokem 2023 dokázala svůj výkon navýšit o více než půl procentního bodu. Lídrem trhu byla ve sledovanosti za celý den, nadprůměrný výsledek zaznamenala ČT také v hlavním vysílacím čase, kdy podíl na sledovanosti dosáhl na 30,75 %. Nejvyhledávanějším pořadem roku se stalo finále mistrovství světa v ledním hokeji, ze seriálové tvorby byl nejsledovanější Docent II, ze zábavních pořadů pak StarDance. Rekordní zájem od začátku svého vysílání slaví ČT :D a ČT sport.