PLZEŇ: 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Plzeň skončil v sobotu 10. října, dva dny před radikálním zpřísněním konání kulturních aktivit. Navzdory nouzovému stavu, snížení počtu projekcí, zrušení doprovodného programu a přísným epidemiologickým opatřením jej navštívilo téměř 500 diváků v rámci veřejných projekcí a skoro 300 žáků v rámci promítání pro školy. Organizátoři se shodli, že bylo správné rozhodnutí festival uspořádat i v této pro kulturu nepříznivé době.
Festival byl zahájen ve středu v 17 hodin v kulturním centru Moving Station po náročném několikadenním rozhodování, zda bude možné jej po všech přípravách skutečně zrealizovat. Kromě diváků se jej zúčastnili také hosté z řad sponzorů a partnerů. Energii do žil vlili organizátorům hned na úvod Michal Vozobule, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí, Zdeňka Kučerová z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU, Roman Černík, umělecký ředitel Centra Johan, a Jakub Paleček, ředitel organizace Člověk v tísni v Plzeňském kraji. Ocenili nasazení týmu a skutečnost, že je festival Jeden svět součástí kultury v Plzni. „Dovolím si říct, že atmosféra byla skvělá. Ráda bych vzkázala lidem, kteří při zahájení stáli před plátnem, že celý festival podrželi a zdůraznili, že Jeden svět za to stojí a že je skvělé, že se podařilo udržet jeho konání. Bylo to silné a dodalo mi to energii pokračovat,“ zhodnotila samotné zahájení Miroslava Haplová, koordinátorka školních projekcí.
Na 25 projekcí a 22 debat s hosty během 4 promítacích dnů dorazilo téměř 500 diváků. Ač celková návštěvnost nebyla rekordní, tak vzhledem k nouzovému stavu a mimořádným opatřením předčila očekávání organizátorů. „Nejvíc mě potěšila solidarita diváků, jak vzájemná vůči sobě, tak k festivalu, a atmosféra v týmu, který se navzdory všem nejistotám dnešní doby maximálně semknul a dotáhl vše do konce. Stejně tak velké poděkování patří hostům, bez nichž by „pofilmové“ debaty nemohly proběhnout, což by diváky ochudilo o rozšířený vhled do problematiky jednotlivých filmů.“ říká koordinátorka debat Adéla Lachoutová.
Ve velmi obtížné situaci se ocitly školní projekce, jelikož byly zahájeny 5. října, v den, kdy došlo k uzavření středních škol, jejichž studenti měli být nejčastějšími návštěvníky. Dorazili tak pouze skalní fanoušci ze základních škol a festivalový tým ocenil jejich přístup. „Při projekcích jsem sledovala reakce dětí na filmy a říkala si jo, to je ono. Ta reakce, kdy děti hlučí při úvodních spotech, pak začne film a je ticho. Mimika pracuje. Jen mi běželo hlavou, že je škoda, že se to dostane k tak malému počtu dětí,“ shrnuje pocity ze školních projekcí Haplová.
Na Moving Station byly k vidění také dvě výstavy. Ve foyer se jednalo o výstavu vítězných prací Teendesign 2019 a před sálem kina si diváci mohli prohlédnout vizuály uplynulých ročníku festivalu za 20 let zpátky. Většina z nich se shodla, že ten letošní vizuál je společně s tím z roku 2009, kde se objevuje fotografie Václava Havla, vůbec nejpovedenější. Možná právě proto projevili návštěvníci zájem také o originální doplňky právě s letošním vizuálem. „Ponožky se téměř vyprodaly již během předfestivalových akcí a ohledně triček, placek a tašek nám stále píší lidé přes sociální sítě s tím, že festival sice nestihli, ale rádi by si je zakoupili dodatečně,“ uzavírá s potěšením Lachoutová.
PARDBUCIE: Největší letní událostí školy je bezpochyby již 15. ročník Sportiády s podtitulem Rozhoupej loď, která vyvrcholila v pátek 2. 8. ve škole v Pardubičkách. Sportiáda je zaměřena na sportovní dovednosti plné soutěží v podobě variace Bocci, agility se psem, dračí lodě apod. Škola se aktivně zúčastní akce Sportovní park v parku Na Špici. Návštěvníci mohou finančně pomoci rozhoupat loďku v Automatických mlýnech a tím tak budovat bezpečný přístav pro žáky školy.
VARŠAVA: Ministr kultury Martin Baxa se v pátek 2. srpna na českém velvyslanectví ve Varšavě setkal s operní a divadelní režisérkou, pedagožkou Jitkou Stokalskou, která dlouhodobě žije a působí v Polsku. Za její umělecký přínos v oblasti hudebního divadla a za šíření dobrého jména české kultury v zahraničí jí udělil medaili Ministerstva kultury ČR Artis Bohemiae Amicis. Jitka Stokalská patří v Polsku k ikonám operní režie, více než 40 let působila ve Varšavské komorní opeře. Je držitelkou prestižní Ceny Jana Kiepury a ceny polského ministerstva kultury Gloria Artis.
TŘEBÍČ: V prostorách nádherně rekonstruovaného, staletími dotýkaného židovského města v Třebíči se ve dnech 31. 7. - 4. 8. konal další ročník festivalu Male Chajim.
V celém ghetu vzniklo několik malých komorních scén a na jedné z nich, poeticky nazvané Pod lípou, se opět představili prostějovští loutkáři ze spolku Starost. Přestože celý rok pilně zkoušeli nové příběhy manželů Modcheho a jeho "zgruntu hodné " a vůbec ne hádavé ženy Rézi, našli si čas, aby na tento proslulý festival přijeli s představením Když se tloukla okna, které v Třebíči pod širým nebem dosud nebylo uvedeno.
Přestože těsně před přestavením sprchlo, počasí nakonec loutkám, loutkářům a také divákům přálo a v malebném zákoutí židovského ghetta na nábřeží Jihlavky se všichni - malí i velcí - dobře bavili. Loutkáře přišel pochválit i kolega, který na stejném místě vystoupil následující den.
Patří se uvést, že spolek podporuje Statutární město Prostějov, Olomoucký kraj a Nadace ŽO Praha.
Všem patří velké poděkování .
VARŠAVA: Třídenní pracovní návštěvu Polské republiky zahájil ministr Baxa ve středu 31. července ve Varšavě, kde se setkal s polskou ministryní kultury a národního dědictví Hannou Wróblewskou. Společně projednali nejen bohaté bilaterální kulturní vztahy, ale i aktivity směřující k záchraně kulturního dědictví na Ukrajině.