HRADEC KRÁLOVÉ: Autorský projekt Změna v současnosti vystavují v Bio Central mladí výtvarníci z Hradce Králové. Pod názvem SAMI-ZDAT-NĚ skupina vydává svůj druhý počin – časopis s texty, výšivkami a dalšími dílky, které reflektují téma Změny. Výstava potrvá do 30. června.
„Prvním společným projektem skupiny byla „Vokurkova pouliční kuchařka“ – receptář sepsaný na základě skutečných kuchařských zážitků Mistra Vokurky – kuchaře bez domova. Kuchařka vyšla samizdatem jako papírový sešit s ilustracemi v minulém roce. Po jeho úspěšném přijetí a několika výstavách se umělci rozhodli vydat další autorský časopis – tzv. zin. Ten vznikal na podzim 2019 a jeho námětem byla změna – ať už osobní, životní, společenská nebo vlastně jakákoliv,“ přibližuje aktivity skupiny její iniciátorka Majka Lišková.
Výstava se skládá ze samotného zinu v papírové podobě a z dalších artefaktů – většinou originálů, které není možné v tištěném časopisu ukázat. Součástí je například mikina s „křídly“, která vznikla během performance Dominiky Cyprové, která je v papírové podobě prezentována fotografií. Návštěvníci si taky mohou prohlédnout dvě výšivky Kateřiny Zelingerové, které ukazují rub a líc díla. Dalším originálem je papír s voskem ze sošky ženy, kterou sochařka Eva Horská nechala vzplát a rozpustit, aby proměnila její podobu.
Podstatnou část autorského sešitu zabírají texty několika autorů, např. Jana Jírovce, Evy Drobné, Anety Kohoutové a dalších.
Celkem na výstavě a v zinu najdou návštěvníci práce deseti autorů od začínajících po profesionály. Papírovou podobu časopisu si zájemci budou moct pořídit na baru kina za symbolických 30 Kč.
ČR: V zásadních chvílích pro Československo a Česko jsme se vždy shromažďovali na Václavském náměstí pod monumentální sochou sv. Václava, obklopeného patrony české země. Svátek 1. máje symbolizuje zase pro Pražany socha Karla Hynka Máchy na Petříně. Obě sochy jsou dílem Josefa Václava Myslbeka (1848–1922), a ještě mnoho dalších – například mohutná sousoší na Vyšehradě inspirovaná postavami z naší nejstarší historie. Co víme o jejich autorovi? Nejvíce si cenil druhého místa na pařížském Salonu za dílo Krucifix, které se nedávno stalo středem pozornosti nejen na pražské AVU, kde už přes 100 let visí jeho další odlitek, a kterou Myslbek spoluzakládal.
Milada Myslbeková, pravnučka zakladatele moderního českého sochařství, se už loni rozhodla připomenout svého slavného předka velkou výstavou. Proběhla v Praze v Obecním domě a byl to docela husarský kousek, protože jinak se podobnou činností nikdy nezabývala. Ale podařilo se a energické dámě se splnil sen, o kterém si teď vyprávíme, a který by měl mít i pokračování. Vždyť Josef Václav Myslbek je zakladatelem českého moderního sochařství a jako takový by měl mít pevné místo v naší národní paměti. Je to ale tak?
PRAHA: Galerie kritiků musí po prázdninách skončit v prostorách pražského paláce Adria, kde sídlí přes 20 let. Nynější provozovatel galerie, Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků, prohrál soutěž, kterou vypsal správce budovy Trade Centre Praha (TCP) po problémech s placením nájemného. ČTK to sdělil zástupce správce Ondřej Šrámek. Předsedkyně sdružení Vlasta Čiháková Noshiro uvedla, že se obrátila na radu hlavního města a primátora, aby zhodnotili regulérnost soutěže. Soutěž vyhrála s nabídkou společnost Art of All, která provozuje on-line galerii Original Gallery. Jednatel Art of All Marcel Sítník uvedl, že v paláci Adria bude její kamenná pobočka. Budova patří magistrátu, pro který ji spravuje TCP.
ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.