ČR: Evropský vzdělávací program v oblasti filmové výchovy CinEd rozšiřuje své stávající online nástroje, aby umožnil mladému publiku objevovat evropské filmy z pohodlí domova. Nová platforma CinEd doma je studentům a žákům k dispozici v dobách, kdy jsou projekce v běžném formátu ve školních třídách méně dostupné či vůbec nedostupné. Stejně jako celý Cined, i nabídka CinEdu doma je vedle vybraných filmů a učebních materiálů přístupná zdarma.
CinEd vede učitele a studenty k umělecky hodnotným filmům, učí je, jak se na ně dívat a jak o nich přemýšlet. Projekt se soustředí na to, aby se s vybraným filmem pracovalo před i po projekci, aby se o filmech diskutovalo a na projekce se navazovaly další aktivity. Registraci a přístup k filmu měl doposud pouze učitel, což se se vznikem CinEdu doma mění. „Ohlasy ze stran učitelů, kteří mají zájem nabídnout svým žákům něco víc, kvalitní artové filmy, a výjimečná situace nás přivedla k jednání a vytvoření nové části projektu,” uvádí Eva Spilková, koordinátorka CinEdu Česká republika. „Funguje to tak, že se pedagog domluví s žáky, se kterým filmem se bude pracovat a ti jej zhlédnou doma. K tomu se CinEd zprostředkovává možnost využít vytvořené pracovní listy či interaktivní Prostor mladého diváka s databází fotek.”
Žáci si takto mohou po filmu libovolně skládat a vytvářet například vlastní scénáře. K hlubším analýzám, debatám s vrstevníky a pedagogem se mohou vrátit prostřednictvím dalších nástrojů pro online výuku. Film si z domu mohou pustit opakovaně, vracet se ke konkrétním pasážím a s nimi dle instrukcí pedagoga pracovat. V současnosti se nabízí možnost online sledovat a rozebírat tři filmy, jež se staly symbolem kulturní a jazykové rozmanitosti CinEdu a jeho sbírky.
Ve výběru CinEdu doma je Modrý tygr režiséra Petra Oukropce, ten v evropském projektu drží druhé místo v žebříčku sledovanosti a v němž se prolíná skutečnost s fantazií, hraný film s animovaným. Dostupný je i Začátek školního roku (Francie, 1955) režiséra Jacquese Roziera, který rozehrává smyslovou symfonii, nebývalý humor a zážitek v zářivé krajině Provence. Třetím filmem, určeným zejména pro starší studenty, je Jak jsem strávil konec světa (Rumunsko, 2006) režiséra Catalina Mitulesca. Toto poetické vyprávění o životě v posledním roce Ceausescovy diktatury pedagogové hojně využívají pro propojení s dějepisnými reáliemi.
AČFK se prostřednictvím CinEdu snaží o podporu rostoucí potřeby zařadit filmy do běžného kulturního vzdělávání dětí, jejich gramotnosti v oblasti média, jež nás denně obklopuje a do dnešní doby přirozeně patří, snaží se budovat cit k evropskému filmovému dědictví a v neposlední řadě k posílení vztahu mladých diváků a místní kin či kulturních center. Kulturní centra CinEd podporuje nabídkou filmů ke vzdělávacím projekcím s metodickými materiály a službami poskytovanými zcela zdarma.
CinEd pokračuje ve svém závazku podporovat a usnadňovat organizaci vzdělávacích filmových akcí v celé Evropě. Registraci k CinEdu doma je možné provést na adrese https://event.institutfrancais.com/cinedathome/cs/.
CinEd
CinEd je mezinárodní program filmové výchovy, který zpřístupňuje evropské filmy dětem a mladým divákům ve věku 6–19 let a byl Evropskou komisí na festivalu v Cannes ohodnocen jako jeden ze šesti nejúspěšnějších projektů v této oblasti. Českým partnerem CinEdu je Asociace českých filmových klubů.
CinEd nabízí filmy pro školní projekce realizované přímo ve školách, v kinech či v dalších kulturních institucích. Filmy jsou organizátorům nabízeny zcela zdarma, stačí se jen zaregistrovat na stránkách programu.
Vedle filmů samotných získávají pedagogové, lektoři a kinaři celý balíček podpory pedagogické práce s filmem. Pedagogickými materiály a studentskými pracovními listy počínaje, přes připravené ukázky a fotografie, až po semináře pro pedagogy a zájemce o filmovou výchovu, které se konají několikrát do roka na různých místech České republiky. Po absolvování semináře, akreditovaného MŠMT, mohou ti učitelé, kteří si v začátcích nejsou jisti, využíti celoroční tutoring zkušených lektorů CinEd, kteří radí, jak konkrétně s materiály pracovat a jak zařadit filmovou výchovu do výuky, ale také mohou školy navštěvovat a předvést ukázkovou hodinu.
V České republice proběhlo během posledních tří let bezmála 500 projekcí filmů CinEdu. Do projektu se do dnešního dne registrovalo víc než 150 českých učitelů a kulturních pracovníků. V roce 2019 pracovalo s filmy a tutory víc než 3000 studentů.
Ilustrativní příklad práce CinEdu představuje výukový materiál k Modrému tygrovi, v příloze.
Relevantní odkazy – cined.cz/o-projektu | cined.cz | cined.cz/ke-stazeni | acfk.cz | lfs.cz
ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.
ČR: Nové Mexiko, podivný zapadákov plných prazvláštních individuí, kde vládnou drogy, zločin, ale i vypracované svaly. Režisérka Rose Glass si pro svůj druhý snímek, adrenalinem napumpovaný thriller Zatracená krvavá láska, vybrala téma ženské síly, pomsty a žhnoucí vášně. Britská autorka do své pocty retro žánrovým snímkům obsadila hvězdná jména jako Kristen Stewart, Ed Harris nebo Dave Franco. Snímek měl svou slavnostní premiéru na filmovém festivalu Sundance, kde se setkal s nadšenými ohlasy kritiků i diváků. Magazín Harper’s Bazaar o filmu tvrdí, že „jeho nespoutaná energie vás definitivně rozpálí,“ server Screen Rant říká, že se jedná o „vzrušující podívanou od první vteřiny až do úplného konce“. Očekávanou novinku z produkce A24 uvedl do kin distribuční společnost Aerofilms 18. července.