OLOMOUC: Cena Jindřicha Chalupeckého, audiovizuální performance v husitském kostele, klubová noc v bunkru, představení pro jednoho diváka a desítky dalších projektů: Festival PAF Olomouc je jednou z nejprogresivnějších českých přehlídek současného vizuálního a zvukového umění. Letošní ročník se koná od 5. do 8. prosince, zúčastní se ho více než 100 hostů z 12 zemí, program čítá více než 80 programových bloků a odehraje se v 11 lokalitách napříč historickým centrem Olomouce.
Tématem letošního PAFu je portrét – žánr, který s nástupem digitálních platforem zažívá nebývale dynamickou proměnu. Program přiblíží mj. fenomény zobrazování lidských i nelidských obličejů v současném umění nebo vztahu umělecké identity a anonymity tvůrců, a to nejen optikou světa současné vizuální a klubové kultury a teorie, ale také skrze výrazná díla experimentálního a animovaného filmu.
Dramaturgie festivalu se dlouhodobě soustředí na projekty a umělce, kteří v Čechách doposud nevystoupili a kteří překračují hranice mezi různými sférami audiovizuálního umění. V tuzemské premiéře se představí kolektiv CURL, který chystá rozsáhlou živou performanci ve složení Mica Levi, Coby Sey, Brother May, dva koncerty odehraje britská pianistka Eliza McCarthy a poprvé se zde objeví také tvorba Zh Feveka, kanadského tvůrce bizarního světa lesklých amorfních objektů–bytostí. Fevekova výstava, kterou PAF představí v Galerii U Mloka, je jeho první evropskou instalací vůbec a na programu je i jeho nejnovější krátký film věnovaný rituálům banality neoliberálního kyberprostoru. Přednášku na akutní téma provázanosti digitálních technologií a čínské státní správy chystá filmová teoretička Olga Bobrowska, která přiblíží strategie indoktrinace a kontroly tamních obyvatel skrze sociální sítě a vizuální kulturu. Výjimečný projekt Insider, zkoumající chování lidského těla na hranici virtuální reality a fyzické přítomnosti, připravil pro PAF tým mexické multidisciplinární umělkyně Cristiny Maldonado a této mimořádně intimní performance se může vždy zúčastnit jen jeden divák. V průběhu festivalu bude fungovat nepřetržitá Herní zóna Já, portrét – prostor, jehož koncepci vytvořil Vojtěch Vaněk z brněnské FaVU VUT s Bohdanem Heblíkem, který pod přezdívkou Hranostajl patří mezi nejvýraznější postavy české scény okolo streamovací platformy Twitch. Zóna je kombinací živého herního studia a prostoru pro přednášky, mj. na téma fenoménu herních portrétů-avatarů, a diváci do ní budou moct vstoupit kdykoliv v průběhu otevírací doby festivalového centra. Umělkyně z New Yorku Carla Gannis přijíždí na PAF s několika projekty, představí například svou paralelní identitu C.A.R.L.A. G.A.N. a chystá také instalaci pro Galerii Véčko.
Cena Jindřicha Chalupeckého poprvé na PAFu
Slavnostní ceremoniál Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019 je letos součástí programu festivalu PAF Olomouc a poprvé se odehraje mimo osu Praha-Brno. Vyhlášení proběhne v pátek 6. prosince od 20:00 v kině Metropol a ještě v průběhu večera jeho záznam odvysílá Česká televize na kanálu ČT Art. O prestižní cenu pro umělce do 35 let letos soutěží Andreas Gajdošík, Baptiste Charneux, Marie Lukáčová, Pavla Malinová a umělecká skupina Comunite Fresca. Koncepci ceremoniálu připravili kurátoři PAFu společně s umělcem Michalem Pěchoučkem a filmovým režisérem Bohdanem Bláhovcem. Součástí společného programu PAFu a Společnosti Jindřicha Chalupeckého je také uvedení dokumentace projektu Sospiri laureáta CJCH 2018 Lukáše Hofmanna a projekce filmů umělkyně Tai Shani, která je v letošním roce nominovaná na cenu Turner Prize.
Socialistické plastiky v Husově sboru a klubová noc v bunkru
Důležitou součástí PAFu je oživování zapomenutých prostor ve struktuře města. Velkolepá zahajovací audiovizuální performance se odehraje ve čtvrtek 5. prosince v neoklasicistním trojlodním kostele Husova sboru. Duo Lišaj & Kolouch (hudebník Mikuláš Odehnal a ilustrátor Jan Šrámek) vystoupí s projektem Special Circumstances II, v němž se hutná abastraktní hudba Odehnala setkává s živě promítanými Šrámkovými vizualizacemi dnes již neexistujících soch a výtvarných objektů z doby reálného socialismu. Interdisciplinární umělec Matt Carter následně představí impozantní audiovizuální performance OUR EYES ON. Páteční klubová noc se odehraje v Krytu civilní obrany, vystoupí zde americký DJ Total Freedom, který svým eklektickým přístupem v průběhu uplynulých let radikálně překalibroval svět klubové hudby, se živým setem vystoupí objev elektronické scény posledních měsíců – jednočlenný projekt Evil Medvěd, dále rezident milánského klubového prostoru Macao Sense Fracture a DJ Levi. Jedna z dalších událostí festivalu diváky zavede do designového hostelu Long Story Short, kde bude promítnut snímek Dcera. Za něj jeho režisérka Daria Kashcheeva získala studentského Oscara.
Jiné vize Laury Amann
Jediná Soutěžní sekce PAFu Jiné vize CZ se v průběhu let emancipovala v nejvýznamnější přehlídku současného českého umění pohyblivého obrazu. Soutěž je specifická procesem výběru finalistů – ty z přihlášených děl vždy vybírá hostující kurátor či kurátorka. Desítku finálních videí letos vybírala Laura Amann, kurátorka a architektka žijící ve Vídni. Amann je také kurátorkou skupinové výstavy finalistů, která se uskuteční v rámci PAFu v prostoru Atria ve Festivalovém centru. Finalisty a finalistkami Jiných vizí CZ 2019 jsou BCAAsystem, Veronika Čechmánková, Tereza Darmovzalová, Dalibor Knapp, Marie Lukáčová a Anna Remešová, Markéta Magidová, Alexandra Fabiana Mertová, Vojtěch Rada, Zbyšek Semelka a Ladislav Tejml. Kromě skupinové výstavy budou jejich díla uvedena v lineárním projekčním pásmu v kinosále.
FB událost: https://www.facebook.com/events/2479133655535764/
Seznam hostů: http://2019.pifpaf.cz/artists
Program: http://2019.pifpaf.cz/programme
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?