OLOMOUC: 18. ročník přehlídky filmové animace a současného umění PAF Olomouc je vyvrcholením ročních aktivit kurátorské platformy PAF. Festival se koná na více než deseti lokalitách napříč Olomoucí od 5. do 8. 12. 2019 a opět nabídne ucelený program audiovizuálního umění – od experimentálního filmu přes unikátní koncerty až po umění virtuální reality. Aktuálně odhaluje první část programu, který celkově čítá na 80 programových bloků. Hlavním tématem je letos portrét.
Na festivalu vystoupí oceňovaná britská hudebnice Mica Levi společně s kolektivem CURL, pianistka Eliza McCarthy a v rámci programu proběhne také vyhlášení letošního ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého, které se tak historicky poprvé bude konat mimo Prahu nebo Brno.
Dramaturgie festivalu vychází z tématu letošního ročníku, kterým je Portrét – „obstarožní“ umělecký žánr, který se dnes přesunul do sféry digitálních kamufláží, avatarů a masek a lze jej obecně chápat jako metaforu internetové přítomnosti na sociálních sítích. Festival s kořeny ve filmové animaci a umění pohyblivého obrazu jedinečným způsobem propojuje nejrůznější umělecké a teoretické formy: kromě výstav a projekcí se během čtyř dnů na desítce lokalit napříč městem odehraje přes 80 programových bloků – od projekcí, performancí, přednášek, DJských vystoupení až po koncerty a workshopy.
První jména programu
Mica Levi je nepřehlédnutelnou postavou současné hudební scény. Pod přezdívkou Micachu vydává nahrávky na pomezí experimentálního popu, post-punku a dubu a je také autorkou soundtracků k filmům Under The Skin (2013), Jackie (2016) a nejnovějšího Monos (2019). Za druhý jmenovaný byla Levi nominovaná na cenu americké filmové akademie. Do Olomouce přijede společně s dvojicí hudebníků a producentů Coby Sey a Brother May, se kterými tvoří jádro kolektivu CURL. Ten funguje nejen jako nezávislý label, ale také jako platforma pro společné performance a interdisciplinární praxi. Na PAFu vystoupí CURL naživo s dalšími hosty. S Micou Levi souvisí také vystoupení Elizy McCarthy, britské pianistky věnující se soudobé klasické a experimentální klavírní hudbě. V roce 2018 vydaly společné EP s šesti klavírními skladbami Slow Dark Green Murky Waterfall, pro PAF připravuje McCarthy živé provedení této nahrávky a také společný koncert s hudebníkem Jo Willsem.
LaTurbo Avedon je ženský avatar působící ve virtuálním prostoru, ve svých uměleckých projektech pracuje s tématy nefyzické identity a proměny autorství uměleckého díla. V minulosti se tvorba Avedon objevila mj. v rámci berlínského festivalu Transmediale, v newyorském The Whitney Museum nebo v Barbican Center v Londýně, v rámci PAFu se představí skrze výstavu v Galerii 9:16pm v budově Muzea umění Olomouc a připravuje také videopřednášku na téma posmrtného života v digitálním prostoru. Součástí programu portrétního PAFu je také kompletní uvedení československého animovaného seriálu O klukovi z plakátu z přelomu 60. a 70. let, jehož hlavním tématem je ve své
podstatě virtuální otisk malého chlapce, který do reálného světa sestupuje z dvourozměrného prostoru plakátovací plochy.
Vůbec poprvé proběhne v rámci PAFu slavnostní vyhlášení Ceny Jindřicha Chalupeckého pro umělce do 35 let, které se doposud konalo střídavě v Brně a v Praze. Na předávání v kině Metropol se diváci dozví, zda se letošním laureátem stane skupina Comunite Fresca, Andreas Gajdošík, Baptiste Charneux, Marie Lukáčová nebo Pavla Malinová. Tvůrci dramaturgie večera jsou kurátoři PAFu společně s umělcem Michalem Pěchoučkem a filmovým režisérem Bohdanem Bláhovcem. Součástí společného programu CJCH a PAFu bude i diskuze britské umělkyně Tai Shani s kurátorkou a spolupracovnicí PAFu Anne Duffau a českou kurátorkou Terezou Jindrovou. Shani coby zahraniční host představuje svůj nejnovější projekt v rámci aktuální výstavy Ceny Jindřicha Chalupeckého v Brně; v letošním roce je nominovaná na prestižní cenu pro umělce Turner Prize. PAF s CJCH spolupracuje dlouhodobě a letošní program je symbolickým vyústěním tohoto partnerství.
Vstupenky
Předprodej čtyřdenních vstupenek probíhá přes GoOut, prodej jednodenních vstupenek bude spuštěn
společně s uveřejněním detailního programu v průběhu listopadu 2019.
O PAFu
PAF je kurátorská platforma, mezi jejíž hlavní aktivity patří pořádání festivalů (PAF Olomouc, PAF New York, PAF Ostopovice, PAF Praha), koncertů, výstav a projekcí, ale také publikační a distribuční činnost (Edice PAF, PAF Aport). V průběhu uplynulých dvou dekád se PAF rozvinul v label zahrnující mezinárodní síť umělců, kurátorů a událostí. Mezi prvotní východiska patří vztah filmové animace, vizuálního umění a hudby, pohyblivý obraz filmu a videa (od avantgardního filmu přes expanded cinema až po rozšířené pole internetu nebo klubové hudby). Souběžně s akcelerujícím vývojem audiovizuálního umění v uplynulých dvou dekádách se přidaly fenomény spjaté s virtuálním prostorem, performativním uměním, herním designem nebo módou. Dramaturgie festivalu PAF Olomouc se na základě hlavního tématu vždy snaží objevovat styčné plochy mezi odlišnými, či protichůdnými uměleckými projevy.
Odkazy
webové stránky platformy PAF
PAF na Facebooku
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?