OLOMOUC: Moravská filharmonie Olomouc připravuje na pátek 19. dubna od 19:00 tradiční Velikonoční koncert. Do velikonoční atmosféry posluchače tentokrát naladí proslulé oratorium Josepha Haydna Stabat Mater z roku 1767.
Haydnovo oratorium zpracovává středověkou sekvenci ztvárňující bolest Panny Marie truchlící nad smrtí svého ukřižovaného syna. Autorství tohoto textu bývá přisuzováno italskému františkánovi Jacoponu da Todi. Haydnovo zhudebnění je rozvrženo do 16 oddílů – šesti sborů (často doplněných sólovými hlasy), které rámují větší významové celky díla, sedmi árií a jednoho duetu. V souladu s tragickou náladou textu je celá polovina částí v mollové tónině a většina jich je v pomalých tempech. Závěrečnou katarzi přináší sborová fuga na slova Paradisi gloria. Amen. Její jasnou náladu dotvářejí jásavé vstupy sólového sopránu. Stabat Mater se řadí k těm Haydnovým dílům, která stylově navazují na umělecký koncept Sturm und Drang. Expresivita a vypjatá dramatičnost těchto skladeb předjímá estetické ideály romantismu.
Premiéra kompozice se konala na Velký pátek 17. dubna 1767 ve dvorní kapli v Eisenstadtu. „Sám Haydn dílu přikládal mimořádný význam a poslal jej k posouzení k jednomu z nejproslulejších tehdy žijících operních skladatelů – Johannu Adolphu Hassemu, který na sklonku svého života působil ve Vídni. Hasse ocenil kvality skladby a zasadil se o jeho první vídeňské provedení, k němuž došlo na Velký pátek 2. dubna 1768 v řádovém chrámu milosrdných bratří v Leopoldstadtu za Haydnova řízení,“ připomíná historii oratoria ředitel Moravské filharmonie Olomouc Jonáš Harman. Stabat Mater bylo Haydnovým prvním velkým skladatelským úspěchem, jeho četná provedení v následujících letech zahájila skladatelovu celoevropskou slávu.
S Moravskou filharmonií Olomouc se provedení proslulého díla zhostí Kristýna Vylíčilová (soprán), Jarmila Balážová (mezzosoprán), Václav Čížek (tenor) Roman Hoza (bas), Akademický sbor Žerotín se sbormistrem Pavlem Koňárkem a dirigentské taktovky se ujme Vojtěch Spurný.
Moravská filharmonie Olomouc patří k předním a nejstarším symfonickým orchestrům v České republice. Na jejím uměleckém vývoji se podílely významné osobnosti české i světové hudební scény a za dobu své existence si vytvořila mimořádně rozsáhlý a rozmanitý repertoár. Věnuje se především klasickému symfonickému repertoáru, propaguje však i soudobou českou a světovou hudební tvorbu, o čemž svědčí uvedení více než 250 novinek. Moravská filharmonie Olomouc má bohatou diskografii a vystupuje na významných mezinárodních hudebních festivalech doma i v zahraničí. Především je ale kulturní institucí, která se zásadní měrou podílí na organizaci uměleckého a koncertního života v Olomouci a okolí. Pořádá festivaly Dvořákova Olomouc a Mezinárodní varhanní festival Olomouc. Mezi její činnosti patří také řada vzdělávacích aktivit pro děti a mladé lidi.
ČR: V zásadních chvílích pro Československo a Česko jsme se vždy shromažďovali na Václavském náměstí pod monumentální sochou sv. Václava, obklopeného patrony české země. Svátek 1. máje symbolizuje zase pro Pražany socha Karla Hynka Máchy na Petříně. Obě sochy jsou dílem Josefa Václava Myslbeka (1848–1922), a ještě mnoho dalších – například mohutná sousoší na Vyšehradě inspirovaná postavami z naší nejstarší historie. Co víme o jejich autorovi? Nejvíce si cenil druhého místa na pařížském Salonu za dílo Krucifix, které se nedávno stalo středem pozornosti nejen na pražské AVU, kde už přes 100 let visí jeho další odlitek, a kterou Myslbek spoluzakládal.
Milada Myslbeková, pravnučka zakladatele moderního českého sochařství, se už loni rozhodla připomenout svého slavného předka velkou výstavou. Proběhla v Praze v Obecním domě a byl to docela husarský kousek, protože jinak se podobnou činností nikdy nezabývala. Ale podařilo se a energické dámě se splnil sen, o kterém si teď vyprávíme, a který by měl mít i pokračování. Vždyť Josef Václav Myslbek je zakladatelem českého moderního sochařství a jako takový by měl mít pevné místo v naší národní paměti. Je to ale tak?
PRAHA: Galerie kritiků musí po prázdninách skončit v prostorách pražského paláce Adria, kde sídlí přes 20 let. Nynější provozovatel galerie, Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků, prohrál soutěž, kterou vypsal správce budovy Trade Centre Praha (TCP) po problémech s placením nájemného. ČTK to sdělil zástupce správce Ondřej Šrámek. Předsedkyně sdružení Vlasta Čiháková Noshiro uvedla, že se obrátila na radu hlavního města a primátora, aby zhodnotili regulérnost soutěže. Soutěž vyhrála s nabídkou společnost Art of All, která provozuje on-line galerii Original Gallery. Jednatel Art of All Marcel Sítník uvedl, že v paláci Adria bude její kamenná pobočka. Budova patří magistrátu, pro který ji spravuje TCP.
ČR-ZAHRANIČÍ: Platforma Terén se vydává na téměř měsíční (22. 7. – 19. 8. 2024) zahraniční touring s loutkovou inscenací Návštěva. Kromě hlavního města Soulu ji uvede i v dalších menších městech jako Gwangju nebo Jeonju. Autoři Návštěvy, Robert Smolík a Veronika Vlková, představí tamějšímu publiku a odborné veřejnosti české loutkové divadlo i výtvarné umění. Hostování bude doplněno o doprovodné programy v podobě workshopů, přednášek a diskusí. Program probíhá v rámci projektu PerformCzech, který s podporou Národního plánu obnovy organizuje Institut umění – Divadelní ústav.