OLOMOUC: Muzeum umění Olomouc získalo přes půl miliardy korun na stavbu budovy Středoevropského fóra Olomouc (SEFO). V pondělí tuto investici schválila vláda společně s dalšími šestnácti projekty, mezi nimž je například obnova pražské Invalidovny či vybudování muzea železnice a retro techniky na Masarykově nádraží v Praze.
„Rozhodnutí vlády, kterým byla schválena dokumentace programu Péče o národní kulturní dědictví, se definitivně otevírá cesta k tomu, aby Muzeum moderního umění mohlo zahájit stavbu Středoevropského fóra Olomouc,“ potvrdil ministr kultury Antonín Staněk.
Vláda uvolnila na péči o národní kulturní dědictví celkem 7,873 miliardy korun. Z toho poputuje 593 milionů korun právě na stavbu SEFO. Od roku 2007, kdy vznikla idea na zřízení galerie moderního středoevropského umění, je to poprvé, kdy má skutečně garantované finanční prostředky. „V letech 2019 a 2020 může muzeum čerpat peníze na přípravné práce včetně architektonické soutěže,“ doplnil ministr Staněk
Nová budova nabídne kromě výstavních prostor pro umělecká díla z celé střední Evropy také potřebné zázemí pro chod muzea – především větší depozitáře pro stále se rozrůstající sbírky či novou knihovnu a studovnu. „Pro nás je to obrovský posun, zadostiučinění a velký úkol do následujících let. Čekali jsme na to dlouho a uděláme vše pro to, aby SEFO stálo. Přístavbu nezbytně nutně potřebujeme,“ přivítal přidělení peněz ze státního rozpočtu ředitel Muzea umění Olomouc Michal Soukup s tím, že velký dík patří vládě i ministrovi kultury Antonínu Staňkovi.
Muzeum umění Olomouc nyní ve spolupráci s ministerstvem kultury chystá novou architektonickou soutěž na návrh budovy SEFO. „Připravujeme výběrové řízení na administrátora, zabýváme se složením soutěžní poroty a především přípravou zadávacích podmínek,“ doplnil mluvčí Muzea umění Tomáš Kasal.
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?