PRAHA: Do otevřeného výběrového řízení na pozici uměleckého šéfa souboru Laterny magiky se přihlásilo více než deset zájemců z oboru. Komise navrhne vítězného kandidáta do konce května. „Laterna magika přejde od nové divadelní sezony na inovovaný způsob řízení,“ říká ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian. „Stane se otevřeným prostorem pro zajímavé, experimentální a nové projekty založené na překvapivém využití vztahů divadelního výrazu s přesahem do performačních a multimediálních uměleckých oborů.“
Jednotlivé projekty pro Laternu magiku bude na základě otevřených výzev vybírat umělecká rada. Aktuálně se tímto transparentním způsobem vybírá projekt, kterým Laterna magika oslaví šedesáté výročí svého vzniku. Premiéra inscenace, která vzejde z ideové soutěže, je plánována na prosinec 2018 na Nové scéně.
Uzávěrka přihlášek je 30. dubna.
Historie Laterny magiky začíná v roce 1958, kdy režisér Alfréd Radok spolu se scénografem Josefem Svobodou vytvořili pro Světovou výstavu v belgickém Bruselu a pro její československý pavilon představení Laterna magika. Stejné jméno poté dostalo divadlo v Praze (zrekonstruovaná budova kina Adria na Národní třídě), ve kterém byl program po velkém bruselském úspěchu uváděn.
Další etapu v životě Laterny magiky reprezentuje její účast na Světové výstavě v kanadském Montrealu v roce 1967 a v japonské Osace v roce 1970. S programy pro tyto příležitosti pak divadlo procestovalo doslova celý svět. V polovině sedmdesátých let se Laterna magika stala součástí Národního divadla. Uměleckým šéfem tohoto specifického média, které povětšinou nepoužívá slov, pouze pracuje s kombinací projekce, tance, hudby, světla, pantomimy atd., se stal na dlouhá léta jeho původní spoluautor Josef Svoboda.
Základní snahou, která utváří Laternu magiku dodnes, je hledání cest ke specifickému divadlu, které je schopné vyprávět příběh za použití nejrůznějších témat a prostředků, v dnešní době se jedná zejména o multimediální projekci v kombinaci s pohybem na jevišti.
Poslední premiérou souboru Laterny magiky byl v březnu 2017 projekt CUBE autorů Pavla Knolleho, Štěpána Pechara a Davida Stránského. CUBE je pokračováním úspěšného projektu LaternaLAB. Hlavní inspirací jsou původní inscenace Laterny magiky, velmi úzké propojení filmového obrazu a živé akce. Tentokrát s využitím současného filmového mappingu z několika různě umístněných projektorů. Výtvarná kompozice vychází z motivu kostky – „cube“, ve všech možných variantách, které nás obklopují. Moderní a přesná choreografie podporuje filmovou iluzi a naopak filmová iluze podporuje pohyb interpreta na jevišti. Inscenace je sledem obrazů, z nichž každý spojuje prostor, obraz a pohyb jiným způsobem – novým prostorovým principem, náladou, energií. Prostřednictvím této hry s perspektivou a s iluzí prostoru vzniká na jevišti naprostá symbióza mezi jednotlivými složkami.
Divák si odnese zážitek z originálního vizuálního díla, jež ho pohltí a rozehraje v něm emoce stejně tak jako požitek z tance a jeho energie.
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?