OSTRAVA-PRAHA: V Galerii hlavního města Prahy je k vidění nová výstava pod názvem NÁVRATNÝ PRŮZKUM: OSTRAVA. Podrobně mapuje ostravské umění před rokem 1989 až po současnost.
Od poloviny osmdesátých let 20. století působily v Čechách mimo Prahu dvě regionální subkulturní umělecké scény. První v Ústí nad Labem. Druhá v Ostravě, která se vyznačovala zcela specifickým přístupem k tradičním projevům. A to v důsledku mizivého napojení na scénu pražskou či do center jiných krajů a také v důsledku odsuzování subkulturní tvorby státními institucemi. Vůči oficiálním projevům uměleckým a jejich institucionální opory umělecká scéna Ostravy volila tvůrčí projevy především ve veřejném prostoru a kritizovala základy oficiálních děl. Devadesátá léta znamenala pro umělce Ostravy a kraje velkou proměnu. V celospolečenském dění, ovlivněném transformací prostředí do té doby veskrze industriálního, začali umělci kraje tvorbou pronikat nejen na scénu celorepublikovou, ale i na scénu středoevropskou. Vše spoluutvářelo vznik jednoho z nejvýraznějších lokálně kulturních center, které podnítilo proměnu zázemí kulturních institucí a zároveň podmínek samotné tvorby zdejších tvůrců.
Konkrétněji, řada umělců a umělkyň, kteří byli ještě ke konci osmdesátých let minulého století představiteli svébytné ostravské alternativní kultury, začala v nové dekádě studovat na vysokých školách uměleckého směru především v Praze. Po studiu či rehabilitaci začali pedagogicky působit na nové vysoké škole – fakultě umění Ostravské univerzity, což se týkalo především osobností jako byl malíř a profesor Eduard Ovčáček, sochař a profesor Marius Kotrba. Zároveň řada i dalších svou volnou tvorbou poutalo pozornost řady mimo ostravských kurátorů a kurátorek i kulturních institucí v zahraničí. Což jim přineslo škálu výstavních projektů, členství v prestižních spolcích, zájem o jejich díla v aukcích. Příkladně malíři Antonínu Kročovi, vizuálnímu umělci Janu Wojnarovi, sochaři Igoru Kitzbergerovi a dalším. Podstata umělecké scény Ostravy se proměnila také tím, že sem přicházely nové osobnosti a jiné naopak odcházely. Své vztahy k Ostravsku udržovaly nadále, a to vnitřními a rodovými skrze rodné město-místo, osobními a přátelskými skrze rodinu-přátele, uměleckými a kulturními možnostmi výstav v Ostravě a kraji apod.
Vše byl a je důvod, proč se do terénu Ostravska po několika dekádách odborníci vrátili a provedli tzv. návratný průzkum (termín, užívaný ve společenských vědách). Provádí se při podezření, že ten dřívější přestává odpovídat charakteru sledovaného fenoménu. Realizované výstavní projekty, představující ostravskou uměleckou scénu i mimo hranice regionu, jsou z dnešního pohledu ovlivněny atmosférou devadesátých let. V její koncepci byl důraz na prosazování zdejší výtvarné tvorby i mimo strukturu místních institucí dosti úspěšný, neboť výrazně ovlivnil dění nejen v Ostravě, ale s dalekým přesahem. – to je cílem právě pořádané Pořadatelé namísto jakéhokoliv konstatování vznášejí otázku, a to právě touto výstavou: „Co je to ostravské umění?“
Výstava je otevřena do 9. 2. 2025 v Městské knihovně v Praze (2. patro). Zahrnuje tématické prohlídky pro školy, komentované prohlídky a další edukační programy. https://www.kudyznudy.cz/akce/ostrava-navratny-pruzkum-v-galerii-hlavniho-mesta
PRAHA: Vláda na svém včerejším zasedání projednala materiál rezortu ministerstva kultury a souhlasila s předáním daru ve formě mobilní jednotky pro záchranu a obnovu tištěného kulturního dědictví ve vlastnictví České republiky, kterou Národní knihovna ČR nechá zhotovit z prostředků vybraných od třetích osob, a to za účelem poskytnutí pomoci Ukrajině při záchraně světového písemného kulturního dědictví.
PRAHA: Nadační fond Magdaleny Kožené pomáhá základním uměleckým školám (ZUŠ) zasaženým povodněmi, které v září postihly několik regionů České republiky, k návratu k plnohodnotné výuce. Fond bezprostředně reagoval na situaci uspořádáním řady benefičních koncertů i vyhlášením veřejné sbírky na pomoc ZUŠ, jejich pedagogům, ale i žákům, která byla zahájena 18. října za podpory České filharmonie u příležitosti podzimních koncertů Magdaleny Kožené v pražském Rudolfinu. Nadační fond podpořil první žadatele celkovou částkou 300 000 Kč. Finanční pomoc obsahuje vlastní zdroje Nadačního fondu a přijaté zdroje z veřejné sbírky. Aktuálně pomoc putuje na obnovu ZUŠ Krnov, ZUŠ Bohumín a ZUŠ Jeseník a také na opravy nástrojů pedagogů ze ZUŠ Opava a ZUŠ Bohuslava Martinů v Havířově.
NÁCHOD: Když v dubnu letošního roku zveřejnili na Donio.cz výzvu „Probuďte s námi Kulturní prostor AULA (Náchod)“, nad smělým plánem a jeho realizací stále ještě visely otazníky. Podaří se získat dostatečná finanční podpora na zajištění programu ve školní aule Jiráskova gymnázia, která se otevře také široké veřejnosti coby nový neformální kulturní, společenský a vzdělávací prostor? Stalo se a od října letošního roku má místní náchodská kultura k dispozici další sál s kapacitou cca 180 míst. Na podrobnosti, dramaturgickou koncepci i lákavý program jsme se zeptali za Sdružení rodičů a přátel dětí a školy při Jiráskově gymnáziu v Náchodě, z. s., Štěpána Macury, pedagoga školy, vedoucího divadelního souboru a místního kulturního hybatele.