Art brut v českých zemích / mediumici, solitéři, psychotici Galerie Českého centra, rue du Trône 60, 1050 Brusel / Belgie 6. 5. 2009 — 5. 6. 2009.
Ve výjimečné společnosti kulturních institucí, jejichž projekty se chlubí Česká republika v rámci svého předsednictví Evropské unii, se zařadí i Muzeum umění Olomouc. V galerii Českého centra v Bruselu bude 6. května zahájena výběrová repríza výstavy Art brut v českých zemích, kterou olomoucké muzeum uspořádalo v loňském roce.
Umění v „surovém“ stavu, vznikající v Čechách, na Moravě a ve Slezsku ve 20. století, se Evropě do 5. června představí prostřednictvím 50 děl 16 autorů. „Bruselská výstava představí výrazný a specifický fenomén neprofesionální výtvarné tvorby art brut 20. století z Čech, Moravy a Slezska, která poutá ve světě velký zájem. Příležitost uskutečnit tuto výstavu dostalo Muzeum umění i díky tomu, že v rámci České republiky vlastní dnes už velmi bohatou kolekci art brut a tomuto fenoménu se již dlouhá léta věnuje jak v oblasti akviziční politiky, tak ve výstavním programu. Pět desítek exponátů šestnácti autorů, které se objeví v Bruselu, pocházejí především ze sbírky olomouckého muzea, doplňují je díla ze dvou soukromých fondů," uvedla kurátorka výstavy Anežka Šimková.
Výstava v bruselském Českém centru vychází ze stejnojmenného výstavního projektu, který v loňském roce mohli zhlédnout diváci v Olomouci a Chebu, a z reprezentativní publikace připravené ve spolupráci s výtvarnou teoretičkou Alenou Nádvorníkovou a s pražským nakladatelstvím Arbor vitae.
"Francouzský termín art brut znamená umění v původním, surovém stavu, jde o pojem známý v celoevropském prostředí. V přeneseném významu jde o umění neprofesionální, neakademické, o díla neškolených lidí. Ale nikoli všech, podstatná je naléhavost, původnost sdělení a jakási vnitřní posedlost, která vytváří zcela osobitý, imaginativní pohled na vnitřní skutečnost," vysvětlila při zahájení olomoucké výstavy Alena Nádvorníková, která se problematikou art brut dlouhá léta zabývá.
České art brut je přitom podle ní ve světovém kontextu zcela výjimečné. „Přinejmenším od roku 1998, kdy jsme v Galerii hlavního města Prahy připravili první rozsáhlou expozici českého art brut a za ní v rychlém sledu další ve Vídni v roce 2000, o dva roky později Paříži a roku 2004 v Bruselu, které dostatečně zřetelně prokázaly jeho svébytnost, skutečnou původnost, je zřejmé, že jde o fenomén zásadního významu," zdůraznila tehdy výtvarná teoretička.
O nebývalém zájmu o české art brut podle Šimkové svědčí nejen vysoká návštěvnost olomoucké výstavy, ale zejména fakt, že publikace, která výstavu doprovázela, je již téměř vyprodána.
„Pro Muzeum umění je výběr jedné za našich výstav do doprovodného programu českého předsednictví Evropské unii velkou poctou. Zároveň si však dovolím neskromně tvrdit, že je to potvrzení kvality našich aktivit, což je potěšující, ale také zavazující fakt," uvedl ředitel Muzea umění Olomouc Pavel Zatloukal s tím, že s intenzivním rozvojem evropských kontaktů a výstav připravovaných s partnerskými institucemi v zahraničí muzeum počítá i do budoucna, a to především v souvislosti s projektem Středoevropského fóra. Ten počítá s rekonstrukcí stávající budovy muzea a přístavbou nového objektu v proluce v sousedství muzea za zhruba 500 milionů Kč z evropských fondů.
„Fórum by mohlo podchycovat různorodé projevy výtvarné kultury středoevropského regionu, budovat jeho stálé expozice, pořádalo by krátkodobé výstavy, případně větší střednědobé přehlídek typu bienále či trienále a zahrnovalo by také nový centrální depozitář uměleckých děl a mezinárodní badatelské centrum – knihovnu, multimediální centrum a archív," přiblížil projekt Zatloukal.
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR-ZAHRANIČÍ: Předáním Archy I. Ukrajině je završen první milník projektu Archa. Vznikl před více než rokem ve spolupráci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM a Národní knihovny ČR za podpory soukromých dárců. Jeho cílem je pomoc Ukrajině při záchraně jejího kulturního dědictví. Speciální mobilní kontejner bude sloužit ke konzervaci vzácných rukopisů, knih a archivních dokumentů, které byly během konfliktu poškozeny nebo jsou ohroženy vlivem externích podmínek.
Finančními partnery projektu Archa I. jsou MND a.s., Nadace Karel Komárek Family Foundation a Libor Winkler a jeho přátelé.