<p>VLČNOV: Nejmladším zařízením Slováckého muzea je Muzeum lidových pálenic ve Vlčnově, které začátkem dubna zahájilo druhou sezónu. Tvůrcům unikátní muzejní expozice se podařilo soustředit kolem tří desítek kompletních destilačních přístrojů a jejich částí, velké množství dalších potřeb souvisejících s pálením destilátů, nádob, vinět a dokumentů.</p> <p>Textové panely, vydané drobné tisky, publikace, hudební i obrazové snímky pak dokreslují minulost i současnost podomácké výroby ovocných pálenek a jiných destilátů. To vše nalezne návštěvník v expozici, která je součástí památkově chráněné vesnické usedlosti z přelomu 19. a 20. století ve Vlčnově, obci proslavené jízdou králů. Tak k národopisným sbírkám krojů a výšivek přibyla expozice o slivovici a její výrobě. A nejen to. Při muzeu bylo ustaveno občanské sdružení Společnost přátel slivovice České republiky, jehož stanovy byly Ministerstvem vnitra ČR zaregistrovány 28. dubna t.r.<br />
O výsledcích prvního roku činnosti muzea a cílech občanského sdružení jsme hovořili s Jiřím Severinem, který byl společně s ředitelem SM Ivo Frolcem duchovním otcem celého projektu.</p> <p>Jak bylo přijato Muzeum lidových pálenic veřejností v první sezóně své existence a naplnilo očekávání jak jeho tvůrců, tak návštěvníků?</p> <p>Expozice je zajímavá nejen svým obsahem, to je více jak třiceti černými pálenicemi, stovkami lahví, etiket a doplňkových předmětů. Je ojedinělá i atmosférou, kterou nabízí, architektonickým zpracováním, ale především ukazuje<br /> podomácké pálení ovocných destilátů jako určité dobrodružství, zvláštní druh furiantství i jako společenskou událost. Možná proto je přitažlivá. Proto se dá se říci, ano, splnila naše očekávání a snad nezklamala ani návštěvníky.</p> <p>Přibyly za rok, který uplynul od otevření muzea nějaké nové sbírkové předměty?</p> <p>Samozřejmě. Mimo jiné krásný funkční model pálenice, který muzeu věnoval Miroslav Křemeček s Vřesovic a dále sbírka koštůvek a dokumentace z místních koštů z celého Dolňácka. A přibyla také kniha s názvem „Kniha vašich příhod, citátů a fórů a dalších příspěvků pro expozici Muzea lidových pálenic“, do níž mohou návštěvníci napsat svůj vlastní příspěvek či zážitek vztahující se k pálení či pálenici. Třeba se objeví v některé z příštích publikací o tomto tématu, které připravujeme k vydání.</p> <p>Můžete prozradit návštěvnost za loňský rok? Máte informace o tom, jaká skupina návštěvníků toto muzeum vyhledává?</p> <p>Za pět měsíců provozu ji navštívilo více jak pět tisíc zájemců. A to větší část sezóny bylo muzeum otevřeno jen o víkendech. Často jsou to zahrádkáři, ale i výletníci a také kupodivu dost návštěvníků ze zahraničí. Dokonce zde natáčela dokument veřejnoprávní německá televize.</p> <p>Muzeum slivovice patrně nemůže stavět svoji existenci pouze na muzejní expozici. V médiích už se objevily informace o připravovaných akcích či pořadech, ve kterých bude slivovice hrát nejen pasívní, ale i aktivní roli. Můžete tyto záměry konkretizovat?</p> <p>Plánujeme tematické akce ve spolupráci s Klubem sportu a kultury ve Vlčnově v rámci dění v obci. Ale také představování mikroregionů s jejich zvyky a zvláštnostmi, zejména pak se zaměřením na speciality kulinářské a krajové originality spojené s výrobou a užívání ovocných pálenek. Chystáme také první Slovácký košt slivovice. Na této TOP akci budou hodnoceny vítězné vzorky z místních koštů slováckých měst a obcí, z nichž nejlepší obdrží titul šampiona Slovácka. </p> <p>Upořádat košt slivovice na širší bází, dejme tomu i s nadregionální rozsahem, jistě znamená vytvořit tým organizátorů a spolupracovníků. Kdo jsou nebo budou partneři při organizování této akce?</p> <p>Našimi partnery budou především zkušení organizátoři ze Salaše, Starého Města, Halenkovic, Bojkovic, Hluku a mnozí další. Po uzávěrce přihlášených je rád vyjmenuji všechny, protože jsou naší velkou oporou. Nesmím zapomenout ani na Mužský sbor z Vlčnova, který nám pomáhá už po několikáté. Velmi se na tuto přehlídku zpěvu, hudby, společenského setkání v červnu těšíme. Nepůjde ovšem jen o košt slivovice. Součástí programu bude i uložení tří nejlepších vzorků do podzemních prostor vlčnovského muzea. Vzorky budou jako chuťové poselství generacím uloženy deset, dvacet a padesát let. Ten poslední otevřou až naši vnuci. Celoslovácký košt se bude konat každoročně, pokaždé v jiné obci našeho Slovácka. Ukládání bude vždy slavnostním aktem v Muzeu pálenic ve Vlčnově.</p>
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.