PRAHA: Národní cenu za studentský design vyhlásil Design Cabinet CZ letos poprvé. Navázala na soutěže, které organizovalo do roku 2007 Design centrum České republiky, založené podporované státem od roku 1991. V roce 2004 se celostátní studentská soutěž osamostatnila pod názvem Studentský design.
Mladí designéři všech typů škol soutěžili o Národní cenu za studentský design a o ocenění Vynikající studentský design a Dobrý studentský design.
Když v roce 2007 česká vláda a Ministerstvo obchodu a průmyslu zrušily Design centrum ČR zanikly s ním také všechny typy odborných aktivit včetně soutěží designu. Aby nezanikla také celostátní soutěž mladých tvůrců jediná svého druhu v Evropě a pravděpodobně i ve světě, založil bývalý pražský tým Design centra ČR Design Cabinet CZ, který funguje pod křídly Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství.
Design Cabinet CZ vypsal přes všechny nepříznivé okolnosti a bez finanční podpory studentskou soutěž pro rok 2008 společně s Unií výtvarných umělců ČR, Unií profesionálních designérů ČR, Asociací středních a vyšších odborných škol s výtvarnými a uměleckořemeslnými obory a občanským sdružením CZECHDESIGN CZ.
Do soutěže se přihlásilo 120 studentů se 125 pracemi z 16 středních odborných škol a vyšších odborných škol a z 16 vysokých škol a univerzit. Studenti předkládali k hodnocení prototypy, modely, doprovodné plakáty a portfolia.
Šestnáctičlenná odborná porota sestavená z nejlepších českých, moravských a slezských designérů (pedagogů, vedoucích ateliérů, kurátorů umění, šéfdesignérů firem nebo jejich majitelů s designérským vzděláním) ocenila 21 prací.
Jedna získala Národní cenu za studentský design 2008, osm ocenění Excelentní studentský design 2008 a dvanáct cenu Dobrý studentský design 2008.
Další zvláštní ceny udělil Design Cabinet CZ, Unie profesionálních designérů ČR, Unie výtvarných umělců ČR, CZECHDESIGN.CZ a Národní technické muzeum.
Soutěž a výstava mohly proběhnout díky finanční podpoře firem Autodesk, Donlič Interiér, Dvořák – svahové sekačky, Eta, mmcité, Tescoma a materiálové podpoře firem Almex, Česká centra, IKEA, Mr. Tester, Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, Polytrade CE, Red Bull a Student Agency.
O katalog se bez nároků na honorář postaralo ostravské grafické studio Kolektiv, o architekturu výstavy čerství absolventi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Roman Vrtiška a Vladimír Žák, logo soutěže od Milana Sodomy vyšlo ze zadání Vyšší odborné školy grafické v Praze, autorem symbolu soutěže je Jiří Janíček. Na realizaci soutěže se bezplatně podílely dvě desítky dobrovolníků z řad designérů, milovníků designu, přátel a rodinných příslušníků Design Cabinetu CZ.
PhDr. Lenka Žižková,Design Cabinet CZ
tel. 420 602 350 805
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.
ČESKÝ TĚŠÍN: Přijměte pozvání na akci Vivat Prochaska!, která se uskuteční v sobotu 22. června od 10 do 17 h v Historické budově v Českém Těšíně. Akce je připraveno ke 195. výročí narození Karla II. Albina Prochasky, majitele Prochaskovy tiskárny v Těšíně. V bohatém doprovodném programu si jistě najdou své malí i velcí návštěvníci. Mohou si například vyzkoušet psaní brkem a inkoustem, jak se tiskne z výšky i hloubky, výrobu mramorovaného papíru, zúčastnit se besedy se spisovatelem Tomášem Němečkem nebo výtvarné dílny a spoustu dalšího. Nebude chybět ani čerstvě pražená káva. Podrobnější program zde https://www.muzeumct.cz/aktuality/911-vivat-prochaska-22-6-2024.