VALAŠSKÁ BYSTŘICE:
Na počátku je dřevo, sekera, další potřebné nářadí a především fortel. Výsledkem je statická stavební konstrukce, jednoduchý nábytek nebo dřevěné stroje určené zejména pro vodní mlýny, pily a hamry.
Díky nutným opravám starých objektů, ale i stavbě replik, nemají ani dnes tesaři a sekerníci o práci nouzi. O významu těchto řemesel pro lidové stavby vypovídá i skutečnost, že ministr kultury udělil v roce 2003 Josefu Kopčanovi z Valašské Bystřice titul Nositel tradic lidových řemesel v oboru tesařská a sekernická výroba .
Od výučního listu k prestižnímu ocenění
Josef Kopčan se již v 2. ročníku oboru tesař úspěšně účastnil celoevropské tesařské soutěže v tehdejší Jugoslávii a výuční list získal v Ostravě v roce 1967. Zde byl také krátce zaměstnán, ale v roce 1972 se přestěhoval do svého nynějšího bydliště a začal tu pracovat pro družstvo Portáš, které bylo specializované zejména na výrobu žebříků, násad a nejrůznějšího domácího nářadí.
Nové možnosti se mu však otevřely až o tři roky později, s nástupem do Valašského muzea v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm (VMP). Nevšední nadání a cit pro práci se dřevem zde mohl skvěle uplatnit v oddělení obnovy památek, kde také od roku 1982 stál včele zdejších tesařů. Odbornou specializaci tesař – památkář pak získal na kurzu v tehdejším Okresním vlastivědném muzeu v Šumperku a současně se začal intenzivněji věnovat i dalšímu oboru zabývajícímu se zpracováním dřeva – sekernictví.
V hlavní roli dřevo
Beskydy vždy nabízely díky svým lesům hodně dřeva, které se zpracovávalo k různým účelům, a většina zdejších obyvatel práci s ním dokonale ovládala. Ti nejšikovnější tesaři a sekerníci si troufli i na stavbu roubených domů, hospodářských budov a technických staveb jako mlýny či hamry. Josef Kopčan pronikl do tajů původních postupů, které využívá zejména při opravách a při stavbách replik ve třech areálech VMP. V nejstarší části valašského muzea, v Dřevěném městečku, se jednalo o transfer a stavbu sýpky z Heřmanic nebo o výstavbu amfiteátru.
Valcha či olejna, vodní mlýn a pila, včetně vybavení potřebnou technologií, postavené v Mlýnské dolině, byly prubířským kamenem jeho znalostí a dovedností, které získal od starých sekerníků. V poslední době se Valašská dědina rozrostla ještě o kostelík, který původně stával v Huslenkách, o školu z Velkých Karlovic a přibyl také hostinec z obce Zděchov. Jak při opravách stávajících roubenek, tak při výstavbě replik nebo při přenášení historických staveb z terénu, byly využity autentické postupy, technologie i nástroje. Také na těchto, a mnoha dalších stavbách, se nemalou měrou J. Kopčan podílel.
Vodní kolo, zvonička i kolovrátek
Pastorky, hřídele, paleční kola nebo hasačert – to vše jsou názvy pro součásti potřebné k provozu ve vodním mlýnu. Právě jejich výroba je vrcholem mistrovství každého sekerníka. J. Kopčan však ovládá i další práce se dřevem. S fortelem vyrábí šindele, dřevěné okapní žlaby nebo kolovrátky a troufne si i na nábytek. S jeho zvoničkami se mohli návštěvníci setkat v polovině devadesátých let minulého století v expozici Festival of American Folklore ve Washingtonu nebo v roce 2000 na výstavě EXPO v německém Hannoveru. Stopy své práce, zejména na technických objektech, zanechal i ve skanzenu v severočeských Zubrnicích, v Muzeu vesnice ve Strážnici na východní Moravě nebo v Muzeu lidové architektury v Martině na Slovensku.
Ve svém oboru je uznávanou autoritou a své znalosti a zkušenosti předává dál, především učňům v dílně valašského muzea. Spolupracuje také s Učňovským střediskem mládeže ve Valašském Meziříčí, kde působí jako odborný poradce pro učební obor tesař. Tesařem se vyučil i jeho syn, a tak pokračuje v rodinné tradici.
Eva Veselá
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?
ČR: Fakt, že jsou do seznamů UNESCO zapisovány architektonické památky, je všeobecně známý. Již méně se ví, že sem patří také tradice, které skupina obyvatel pokládá za své kulturní dědictví a předává je dalším generacím. Podmínkou pro zápis do mezinárodního Reprezentativního seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO je předchozí uvedení na Seznamu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR, který nyní čítá 33 položek. Téměř před deseti lety v r. 2015 přibyla do tzv. národního seznamu „Betlémská cesta v Třešti“. Co tomuto výjimečnému ocenění předcházelo, jak se připravuje taková nominace a co z ní pro nositele tradice následně vyplývá? Naší průvodkyní po Cestě na Seznam bude za nominační tým Mgr. Eva Kolajová, vedoucí Regionálního pracoviště tradiční lidové kultury, Muzeum Vysočiny Třebíč, společně s Ing. Pavlem Brychtou, předsedou Spolku přátel betlémů v Třešti.
ZLÍN: Vázaný památník plný fotografií a ilustrací, které doprovázejí krátké popisky, věnoval Muzeu jihovýchodní Moravy Jiří Strbačka z Horní Lidče. Památník vytvořil jeho strýc, Rudolf Lenhard, partyzán, který operoval na Ploštině, po válce pomáhal s její obnovou a později se zapojil do třetího odboje. V roce 1950 jej nechal komunistický režim za protistátní činnost popravit.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Také redakce Místní kultury sleduje nové trendy v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukazuje se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme otevřeli anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Natálie Brzoňové, PR manažerky 8smičky – zóny pro umění.