<p>PLZEŇ: Známý divadelník a potulný komediant, který se svým bratrem dvojčetem jezdí po světě od štace ke štaci, scénograf a v neposlední řadě ilustrátor Matěj Forman, vystavuje až do 18. listopadu svá díla v Domě hudby v Plzni.</p> <p>Poté, co Forman absolvoval u profesora Jágra Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, odjel na studovat do Columbia university v Americe, kde byl na roční stáži v grafickém ateliéru. Kromě působení v Divadle bratří Formanů je Matěj známý také jako ilustrátor. Citlivě a rád ilustruje knihy pro děti. Spolupracuje na nich se svým přítelem, spisovatelem Jiřím Stránským. Ilustroval knihy inspirované a napsáné podle dopisů, které posílal své dceři Klárce z komunistického vězení. Tak vzešly ze společné tvůrčí spolupráce Stránského a Formana knihy „Povídačky pro Klárku“ (1996), „Povídačky pro moje slunce“ (2002) a „Perlorodky“ (2005). Dřevořezbám a dřevořezům daly vzniknout kmeny staletých zimostrázů a hrušní. Společně s texty knih jemně ťukají na dětskou probouzející se duši, aby s ní spřádaly křehké příběhy.</p> <p>Poslední knihou, kterou Matěj Forman ilustroval jsou básně a říkanky Františka Hrubína „Od jara do jara“. Tato kniha byla také inspirací studentům konzervatoře, kteří jí ovlivněni, složili a zahráli několik zajímavých skladeb.</p> <p>Aranžmá celého zahájení výstavy bylo důmyslné a působivé. Hudební produkce v podání mladých muzikantů rozprostřela postupně před návštěvníky multimediální koláž iluminovanou tóny již od vchodu do domu hudby. Ta pak pokračovala dál do foyer a po prezentaci děl zde vystavených, stále za hudebního doprovodu po schodech vzhůru do koncertního sálu, kde byla završena provedením skladeb Jiřího Vyšaty „Romance pro křídlovku“ a „Dvě deka plechové fónie“. Návštěvníci tak vnímali hudební a výtvarné prvky a zároveň se seznámili s krásnými prostory Domu hudby a jeho koncertním sálem, kde se na plátno promítal tvořící Matěj Forman.</p> <p>Zahájení výstavy bylo kolekcí složenou z hudby, ilustrací i přednesu, na které se podílel autor sám, společně s mladými skladateli a interprety a manažerkou Domu hudby Hanou Fialovou. Vše se odehrálo pod laskavým a zasvěceným dohledem manželů Roštíkových a jejich sdružení „Svět podle Jakuba“.<br />
Jana a Marek Roštíkovi ztratili před dvěma roky syna Jakuba. Tragicky tak odešel nadějný student konzervatoře, trumpetista ve věku pouhých 23 let. Místo ve svém srdci zaplnili tak Jakubovi rodiče společně s jeho sestrou akordeonistkou Barbarou Roštíkovou založením nadace „Svět podle Jakuba“. Nadace podporuje mladé hudebníky ve studiu a osobním růstu. Tiše a s pokorou přivádí souputníky do světa hudby a tvůrčího poznávání a dává do něj nahlédnout.</p> <p>V posledním dni výstavy 18. listopadu v 18 hodin se Matěj Forman vrátí do Domu hudby společně se spisovatelem Jiřím Stránským na finisáž výstavy a autogramiádu knihy. Ve stejný den bude také vydražena Formanova grafika pro nadaci „Svět podle Jakuba“.</p> <p>V Plzni 1. listopadu 2011<br /> Text: Helena Fenclová, FOTO: Marta Votrubová</p>
ČR: Aktuálním technologickým fenoménem dneška je bezesporu umělá inteligence (AI) a její integrace do každodenního života. Neustále se objevují nové a nové nástroje, služby a aplikace postavené na této technologii, které slibují zásadní změny v našich každodenních činnostech a pracovních procesech. Nicméně, otázkou zůstává, zda je AI skutečně revolučním posunem, nebo jen další technologickou bublinou, která nakonec praskne, podobně jako tomu bylo s Webem 2.0 před více než dvaceti lety. V tomto kontextu se objevuje otázka: může umělá inteligence skutečně transformovat fungování knihoven? A pokud ano, v jakých konkrétních oblastech? V tomto článku se pokusím odpovědět na tyto otázky a prozkoumat potenciál AI v modernizaci knihovních služeb.
ZLÍN: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně (MJVM) digitalizovalo v loňském roce 71 ročníků podnikových novin významného regionálního závodu Continental Barum s.r.o. Podnikové noviny začal tehdejší závod Rudý říjen vydávat v roce 1953 a jsou nepřetržitě vydávány dodnes. Název novin je vždy přizpůsoben změnám názvu organizace.