STUDNICE: V sobotu 11. února jsme navštívili věhlasné masopustní obchůzky ve Studnicích, které jsou, spolu s několika dalšími obcemi na Hlinecku pořádajícími tyto tradiční obyčeje, zapsány od roku 2010 na Seznam světového nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Kromě přirozené zvědavosti poznat a zažít něco nového, nás k místu přitahovaly dvě základní otázky: Je v dnešní době masopustní obchůzka stále živým prvkem v kultuře místních obyvatel, nebo je pouhou připomínkou dávného rituálu, která je však jako stále unikátní událost prezentována na seznamu UNESCO jako prvek zasluhující si celosvětovou pozornost?
Co způsobuje, že je tato tradice včetně masek tak dlouho udržována a předávána z generace na generaci?
Přijeli jsme během dopoledne. Masopustní průvod obcházel jednotlivé domy. Hlavní úlohu v něm hráli místní občané v tradičních maskách a dechová kapela, která vyhrávala známé lidové melodie k tanci. Doprovázeli je přihlížející místní obyvatelé a návštěvníci. Masopustní masky – muži nalíčení černou barvou– označili tvář každého nového návštěvníka černou značkou, červeně nalíčení použili ke značení svoji barvu. U každého domu průvod zastavil, z domu vyšli jeho obyvatelé a přivítali se s maskami. Následovalo pohoštění – koblížky, chlebíčky a něco na zahřátí, a potom taneček doprovázený skvěle sehranou dechovkou.
Zeptali jsme se ženy, patřící do místní komunity, čím to je, že účinkující v maskách hrají své role s takovým zaujetím. Odpověděla, že je pro ně čest provádět tento důležitý úkol.
Co je tím úkolem? Je to snad snaha udržovat při životě zvyky a tradice po svých předcích, třeba kvůli UNESCO? Zápisu na Seznam UNESCO si místní nesmírně váží.
Hlavním posláním, čestným úkolem a vnitřním záměrem účinkujících v masopustních maskách je však přinést do každé domácnosti, kterou navštíví, štěstí a prosperitu do dalšího roku. S touto motivací se vždy co nejpečlivěji připravují na den, který bychom mohli dnešními slovy nazvat svátkem sousedské vzájemnosti. Den, kdy se sousedé navštěvují a věří, že svými rituály pocházejícími z hluboké historie, dělají vše pro to, aby se ostatním dobře dařilo. Viděno touto optikou dostává celá akce mnohem hlubší charakter a smysl, který vysvětluje, proč tato tradice přežívá až do dnešních dnů.
Z masopustu ve Studnicích jsme odjížděli naplněni radostí a vzpomínkou nejen na krásné masky a originální zvyky, ale také na zážitek ze setkání s lidmi, kteří nelitují času ani energie, aby uskutečnili událost plnou vřelosti a projevů sousedského přátelství.
Děkujeme Vám, milí Studničtí.
https://www.obecstudnice.cz/file.php?nid=954&oid=669137
ČR: Vláda včera schválila novelu zákona o audiovizi. Jejím cílem je vytvořit moderní systém, který bude reagovat na dynamické změny v audiovizuálním průmyslu. Hlavními změnami jsou rozšíření selektivní podpory o televizní a VOD tvorbu, podpora herního průmyslu a vylepšení mechanismu filmových pobídek. Novela zákona č. 496/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie tak právě zahájila cestu legislativním procesem. S její účinností se počítá k 1. lednu 2025.
ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Pavly Evjákové za Městské divadlo Zlín.
ČR: V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech navíc došlo k nárůstu hodnocení. Největší pozitivní změnu, o pět procentních bodů, zaznamenala ČT u dotazu, zda předkládá divákům pravdivý a nezkreslený obraz skutečnosti kolem nás. Úspěch zaznamenala veřejnoprávní televize i na mezinárodním poli, podle výzkumu Digital News Report patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média.