OLOMOUC: Vyhlášení a udílení cen soutěže českého pohyblivého obrazu Jiné vize proběhlo v neděli 4. prosince 2016 v rámci slavnostního zakončení jubilejního 15. ročníku Přehlídky filmové animace a současného umění (PAF).
Vítězkou letošního soutěžního výběru Jiné vize CZ se stala Lucie Rosenfeldová s dílem Polymind. Hlavní cenu jí udělila mezinárodní porota ve složení Cordelia Dvorák (DE), Alexander Campaz (US) a Olga Bobrowska (PL). Cenu diváku obdržel Martin Zvěřina se svým dílem Pillars.
„Vybrali jsme video Polymind pro jeho úsporné zacházení s technickými prvky a výrazovými prostředky, které nepřetržitě udržují divákovu pozornost, aniž by mu odhalily celkový záměr. Až v průběhu jeho sledování začínáme chápat složitost tématu, kterým je komunikace. Obraz je minimalistický a přitom neotřelý a zároveň prostý. Toto dílo nenásilně přehodnocuje a redefinuje komunikaci jako proces hledání rovnováhy mezi vnitřním jazykem a řečí mezilidského dialogu,” vyjádřila se k rozhodnutí porota.
Deset děl současného českého pohyblivého obrazu vybral přední český kurátor a teoretik umění Karel Císař. Desítka prací vybraných do soutěže byla v rámci jubilejního ročníku Přehlídky filmové animace a současného umění promítnuta v kinosále a instalovaná v galerijní situaci na výstavě Jiné vize CZ 2016 v Atriu olomouckého Konviktu.
„Kurátorský výběr soutěžní sekce Přehlídky filmové animace a současného umění v Olomouci Jiné vize byl veden dvěma do značné míry protichůdnými záměry: na jedné straně představit nejvýraznější díla, která v dané disciplíně v posledním roce a půl vznikla, na druhé straně naznačit obecnější tendence, s nimiž se tu můžeme setkat.” přiblížil svůj kurátorský záměr Karel Císař.
Soutěž Jiné vize CZ si klade za cíl mapovat dění na poli tvorby pohyblivých obrazů v České republice. Soustředí se na hraniční formy na pomezí animace, experimentálního filmu a videoartu. Výběr každého ročníku je unikátní díky rozdílnosti zájmů kurátorů, kteří deset nominovaných děl vybírají.
Výběr soutěžních videí bude v průběhu následujícího roku prezentován PAFem v České republice i zahraničí pod názvem Jiné vize CZ 2016.
ČR: Z redakce Místní kultury Vám naposledy přejeme hezké vánoční svátky a šťastné vkročení do Nového roku. Proč naposledy? Po více než třiceti letech se náš časopis dočká nového názvu PRO KULTURU a s ním také proměny webových stránek www.pro-kulturu.cz, které, jak věříme, budou přehlednější a lépe uzpůsobené pro prohlížení na chytrých telefonech.
Co se však nezmění, bude chuť i nadále vytvářet spolu s Vámi obsah časopisu. Uvítáme Vaše tipy, společně vkládané pozvánky, příspěvky a příběhy a také nové čtenáře, sledující i followery na sociálních sítích.
Pojďte s námi tvořit Pro kulturu – portál dobrých témat a zpráv!
Vaše redakce
ČR: Původně vystudovaná lékařka v oboru pediatrie v roce 1988 tajně složila v Plzni doživotní řeholní sliby a o půl roku později byla přijata do noviciátu mnišek dominikánek. Od roku 1991 až dosud je ve službách dominikánského řádu a církve. V letech 1998 – 2010 působila na biskupství v Hradci Králové jako asistentka biskupa královéhradeckého a poté jako asistentka arcibiskupa pražského, kardinála Dominika Duky OP v Praze. V této roli měla příležitost naplnit heslo sv. Dominika i kardinála Dominika Duky „In Spiritu Veritatis“ a přispět ke kultivovanosti veřejného a církevního života.
Jak ostatně uvádí ve svém životopise: „Jsem vděčná, že jsem mohla být při realizaci sousoší sv. Vojtěcha a Radima na Libici, na jednom z nejstarších archeologicky probádaných míst naší země, nebo sousoší sv. Vojtěcha, Radima a Radly umístěného v katedrále sv. Víta. Podobně zahájení Via Sancta Mariana, rozjímavého putování z Prahy od Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí do Staré Boleslavi k Palladiu země české na sv. Silvestra 2019, chápu jako dar Ducha svatého. Těší mě také spolupráce s Hnutím na vlastních nohou – Stonožka, kde jsem mohla uplatnit svou původní pediatrickou profesi a starost o ty nejmenší.“
ČR: Divadelní streamovací platforma Dramox spouští tolik očekávanou aplikaci pro Google TV (dříve Android). Po chytrých televizích LG a Samsung tak diváci naladí všechny divadelní záznamy Dramoxu i na televizích Sony, Philips, Hisense, TLC a mnoha dalších. Drtivá většina diváků tedy bude moci během svátků sledovat divadlo online pohodlně z velké televizní obrazovky.
ČR: Vánoční pohádky jsou dlouhá léta symbolem českých Vánoc. Generace diváků si je spojují s rodinnou pohodou, vůní cukroví a kouzlem svátečních dní. Statistiky z loňského roku sice potvrzují, že zájem o pohádky neochabuje, ale zároveň se čím dál hlasitěji ozývá kritika na adresu jejich klesající kvality. Může si česká pohádka udržet své pevné místo na vrcholu televizní zábavy, nebo čelíme postupnému úpadku tohoto kdysi zářivého žánru?