ČR: Jak se potýká s dopadem koronaviru umělecká sféra a do jaké míry jednotlivým oborům může pomoci dotační program COVID-Kultura II? Zeptali jsme se MgA. Jana Pohribného, prezidenta Asociace profesionálních fotografů České republiky (APF ČR).
Muzikanti, divadelníci i výtvarníci jsou již od jara jednou z existenčně nejpostiženějších skupin. O fotografech se ale cudně mlčí. Jaká je situace ve vašem oboru?
V důsledku zmrazení nebo značného omezení chodu kultury mnozí přišli o práci stejně jako herci nebo muzikanti. Současná pandemie zasahuje, podobně jako u dalších výtvarných oborů, také ty fotografy, kteří žijí z volného umění a nemohou v současné době vystavovat a tím prezentovat svoje dílo divákům a potenciálním kupcům. Bohužel vidět dílo on-line na webu a originál v galerii či muzeu může být pro kupce či sběratele zásadní rozdíl. Řada našich členů také přišla o veřejné přednášky, workshopy a výuku zejména praktického charakteru. Ne vše lze sdělit prostřednictvím videoprezentací a ne všichni vyučují ve státem podporovaných školách či kulturních institucích. Také segment reklamy, služeb a marketingu, kde se uplatňuje tvorba profesionálního fotografa, je nyní ve značném útlumu, protože firmy šetří na výdajích i v této oblasti.
Fotografové jsou veřejností – možná naivně – vnímáni díky snímkům publikovaným v médiích jako poměrně vytížená profese…
My jsme samozřejmě rádi, že alespoň někdo z našich řad nachází v této nelehké době uplatnění, ale tito fotografové–reportéři tvoří jen malou část naší profesní komunity.
Jako představitel Asociace profesionálních fotografů České republiky (APF ČR) jste zhruba před týdnem adresoval otevřený dopis ministru kultury Lubomíru Zaorálkovi, v němž uvádíte, že z pohledu vašeho oboru vnímáte program podpory v kultuře jako diskriminační. Z jakého důvodu?
Je bezesporu dobré, že Ministerstvo kultury společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR vyhlásilo program podpory COVID-Kultura II, ale ani ti profesionální fotografové, kteří se živí výhradně fotografováním divadla, hudby, baletu atd. tj. živé kultury, pro kterou je především program určen, na ni nedosáhnou. Argument, který nám byl od úředníků ministerstva sdělen, že „fotograf může fotografovat něco jiného…“ není zcela na místě. Považujeme proto za důležité upozornit na nevyváženost podpory v kultuře. Zatím na oficiální odpověď z ministerstva čekáme.
ČR: Buřinka, knírek, hůlka a ikonická chůze. Také bouřlivý smích umně smíchaný s dojemnými scénami. Režisér a herec, který zásadně ovlivnil dějiny kinematografie, se vrací do českých kin. Charlie Chaplin stojí za vznikem několika desítek filmů, které svou nadčasovostí a komikou patří mezi světové kulturní dědictví a dokáží oslovit diváky napříč dobou i zeměmi. V roce 2021 se na plátnech znovu objeví tři z nich – The Kid, Cirkus a Psí život. Groteska o tulákovi, který se ujme nalezeného dítěte, The Kid, navíc slaví 21. ledna 100 let od uvedení. Jako dárek k tomuto jubileu vzniknou tři nové originální soundtracky od českých hudebníků – jazzového trumpetisty Laca Décziho, femipunkové kapely Mucha a beatboxera Nastyho.
PLZEŇ: Multimediální výstava Loos in Pilsen pokračuje dále do světa. Po jejím úspěšném představení v Tel Avivu je nyní na řadě New York. Zahájení výstavy proběhlo ve čtvrtek 21. 1. 2021 v galerii Českého centra New York, která se nachází v Bohemian National Hall, z důvodu pandemie bylo v režimu přísných opatření. Další uvedení výstavy se během letošního roku uskuteční v Paříži, Tokiu, Bruselu, Berlíně, Mnichově a Vídni. Výstava vznikla ve spolupráci Českých center a Západočeské galerie v Plzni, partnery jsou město Plzeň a Plzeň-TURISMUS. Autorem výstavy je Petr Domanický.